Skulle du bli forsinket så får du jo kompensasjon som kan være greit å dra med seg![]()
Det spørs hvor forsinket man blir.Man får vel ikke kompensasjon om man (bare) blir forsinket? Det er vel bare snakk om denied boarding/kanselleringer som gir kompensasjon. Jeg har vært ute for et par forsinkelser (riktignok kun opp mot 4 timer) som innebar at vi ikke rakk flyet videre, hvor det vi fikk var en matkupong på 150 kroner.
Hvis ex_trd blir mer enn 4 timer forsinket til der han skal i Asia (antar at det er lengre enn de 3500km som nevnes) så har han rett på €600. Og det kan komme godt med(Med forbehold om at jeg forstår disse reglene riktig da...)
Men vi satser på at han kommer med de flightene som orginalt er planlagt![]()
Jeg har vært forsinket over fire timer flere ganger (blandt annet med CO38 - waiting on tarmac for fire timer i EWR f.eks), også uten at det har involvert en mistet connection - og jeg har ikke fått noen "erstatning". Det har jeg heller ikke hørt om tidligere selv heller - utover meals and refreshments såklart.
Article 7
Right to compensation
1. Where reference is made to this Article, passengers shall
receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1 500 kilometres or less;
(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than
1 500 kilometres, and for all other flights between 1 500
and 3 500 kilometres;
(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b).
In determining the distance, the basis shall be the last destination
at which the denial of boarding or cancellation will delay
the passenger's arrival after the scheduled time.
2. When passengers are offered re-routing to their final
destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the
arrival time of which does not exceed the scheduled arrival
time of the flight originally booked
(a) by two hours, in respect of all flights of 1 500 kilometres
or less; or
(b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of
more than 1 500 kilometres and for all other flights
between 1 500 and 3 500 kilometres; or
(c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a)
or (b),
the operating air carrier may reduce the compensation
provided for in paragraph 1 by 50 %.
3. The compensation referred to in paragraph 1 shall be
paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank
cheques or, with the signed agreement of the passenger, in
travel vouchers and/or other services.
4. The distances given in paragraphs 1 and 2 shall be
measured by the great circle route method.
Så er det forskjeller mellom EU/EØS-området og den ville vesten - i europeisk luftfart er det European Commission Regulation 261/2004 som gjelder. Som en liten praktisk opplysning, så må også amerikanske flyselskap som tar av fra euroeiske flyplasser følge dette direktivet.
TOS, det ser ut som kanskje du har blitt lurt da - kompensjon skal utbetales ved alle former for rerutinger. I Artikkel 7 til direktivet sies det hvilken kompensasjon som skal utbetales, men denne kan bli redusert til det halve hvis betingelsene i ledd 2 oppfylles.
Det stemmer nok det, men det skal ikke så mye til i TRD før en blir 20-30 min. forsinket og da blir det værre i OSL! Jeg ville nok prøvd å ta et tidligere fly fra TRD dersom det er mulig.SAS er da normalt ganske punktlig. Neppe noe problem med den forbindelsen.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.