Mini trip report - Kanariholmene

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Vi dro andre juledag og flyet gikk klokken 06.50. Da vi våknet opp til ekstreme snømengder i hovedstaden klokken 03.00 så ble vi noe stresset. Jeg har heldigvis garasje, men i det varmekablene slutter opp fra underetasjen så satt bilen seg bom fast. Jeg begynner å se litt av argumentene om at 18” og bakhjulstrekk ikke er optimalt på vinterføre. Etter 25 minutter med bare kaos fikk jeg faktisk hjelp av to hyggelige nye landsmenn som kom tilfeldigvis forbi i en pirattaxi. Veien opp til Gardermoen var ikke brøytet så de gangene man nådde igjen biler så lå de selvfølgelig i 60 både i høyrefeltet og ”mitt” felt. Vi rakk frem i tide i alle fall.

Der stod Thomas Cook A321 totalt nesnødd og jeg var temmelig sikker på at dette MÅTTE bli kraftig forsinket eller kansellert, men de var faktisk bare 40-50 minutter forsinket inkluder deicing. Dette syntes jeg var meget imponerende. Kapteinen koste seg og fortalte flittig om flyet, blant annet om at han måtte ruse motorene 15-20 sekunder før takeoff på grunn av kulden (minnet meg om en av mine forrige charter turer som pjokk i Caravellen til Sterling)

Da det var chartertur våget vi oss på tradisjonen FØR 12 og fikk levert bloody maryen og champisen (Pommery) tidlig. Servicen om bord var svært god og imøtekommende. Alle var meget godt humør bortsett fra en ganske fjollete steward som uffet og akket seg og var litt klisje.

En ”artig” detalj var at de valgte juletallerken som mat på 2 juledag hvor folk flest er ganske lei dett, og da spesielt i kald plastikk variant – tanken var dog god.

Hotellet var meget bra (med tanke på at vi hadde med en liten) Terrazamar Sunsuite Royal (Orkide Suite) som var ranket som nummer 1 på tripadvisor.
Det var faktisk en terrasse på over 40 kvadrat med solsenger osv. samt tilgang på "privat" basseng. Litt stivt priset for charter syntes jeg – 11.000 per pers for en uke. Her var det dagens VG og frokost på terrassen hver dag.
Mye god Cava gikk det også med (selv om jeg vet dette er et milliardær-forum hvor champisen flyter) ;)

Været var som håpet meget bra med 26 grader uten en sky om dagen, og faktisk to kvelder med 20 grader. Vi kom ned dagen etter ca 1 uke med kulde og regn.

Puerto Rico sentrum var som fryktet og det ble med første kvelden. Vi fant forøvrig et par bra restauranter oppe i dalene blant annet Minanas (Ranket som nummer 1 på tripadvisor) som var OK (tok nyttårsaften der) og en som het La Taberna - denne var det meget høy standard på. Nede ved havnen var det også noen ganske bra, blant annet Caballito del Mar som var en bra fiske restaurant.

Turen hjem gikk prikkfritt, med om mulig hyggeligere betjening og ingen ”fjoller”.

Bilen sto på P10, men det ga ikke flere fordeler enn at den var isfri. Bilen hadde ikke tålk kulden og hadde glidd inn i en slags paremodus på grunn av ”high battery discharge” så jeg må låse opp med en liten nøkkel gjemt i fjernkontrollen og I-driven er like tydelig som en polsk hotell TV. Service på mandag.

Charter konseptet syntes jeg er en grei sak hvor alt er ferdigtygd, buss 32 med Ving logo osv. Jeg liker også at man kan fly 5-6 timer for å oppnå en temperaturforskjell på 45 grader. Men jeg må helt ærlig si at det blir nok en god stund til en slik tur igjen. 22.000 for to voksne og et spedbarn i en uke syntes jeg det ikke er verdt. For den summen er man godt i gang med en Thai ferie.

Legger inn noen mobilbilder nå – og noen flere senere. (flybilder da dette er vel et flyforum) :)

Attachments

• IMAGE_135.jpg
    IMAGE_135.jpg
    42.8 KB · Views: 672
  • IMAGE_137.jpg
    IMAGE_137.jpg
    49.1 KB · Views: 670
  • IMAGE_150.jpg
    IMAGE_150.jpg
    85.2 KB · Views: 663
  • IMAGE_152.jpg
    IMAGE_152.jpg
    51.6 KB · Views: 653
  • IMAGE_156.jpg
    IMAGE_156.jpg
    75.3 KB · Views: 644
Som forventet, kan man vel konkludere. Og på reiser i romjulen må man jo bare regne med å betale blodpris, uansett. :)

Takk for bra og interessant. Fint du lagde den, var litt interessert i hvordan du oppfattet PC. Selv er det lenge siden jeg har vært der, men det er et solsikkert sted, det kan ingen ta fra det. ;) Artig å lese fra Puerto Rico som jeg har kjørt mest forbi de siste gangene på CG.

Ved å fly rutefly og booke direkte er jeg sikker på at det hadde blitt 11000 totalt :)

Godt poeng, men i romjulen ber man om juling prismessig. Tipper det hadde kommet på noen kroner alikevel. Brae fly den perioden der tenker jeg ville nermet seg 6000 per pers.

Morsomt med charterrapporter også...og serveringen i disse LCC tider er jo ofte på høyde om ikke bedre enn det mange opplever på rutefly.

Men når man ikke har barn i skolealder skjønner jeg nesten ikke hvorfor man reiser bort i den desidert dyreste perioden...

Da det var chartertur våget vi oss på tradisjonen FØR 12 og fikk levert bloody maryen og champisen (Pommery) tidlig. Servicen om bord var svært god og imøtekommende. Alle var meget godt humør bortsett fra en ganske fjollete steward som uffet og akket seg og var litt klisje.

Stemingen om bord i et charterfly kan være utmerket, litt BM og champis hjelper. Er man "med" og aksepterer at det er et slags fellesskap om bord, så kan man faktisk synes at charter er helt ok - sågar trivelig og sosialt, men har man innstillingen "Jeg flyr ikke charter - :rolleyes:" før man setter seg om bord, så er det godt mulig at man ville vantrives over at folk hygger seg. ;)

Takk for flott rapport, +45 grader kunne jeg tålt ! :spin

Men når man ikke har barn i skolealder skjønner jeg nesten ikke hvorfor man reiser bort i den desidert dyreste perioden...

Fullstendig enig, men vi har reist opp det vi har av ferier, og må da bruke litt av våre hellige dager. En annen ting er at vi har alltid hatt en tradisjon på å forlate landet etter 2 juledag for å få litt "pause" fra styret. Stort sett har dette vært på fastlandet i Altea som er langt bedre (og mye rimeligere), men ofte mye kaldere (rekorden er 4 grader på nyttårsaften brrrr.)

Stemingen om bord i et charterfly kan være utmerket, litt BM og champis hjelper. Er man "med" og aksepterer at det er et slags fellesskap om bord, så kan man faktisk synes at charter er helt ok - sågar trivelig og sosialt, men har man innstillingen "Jeg flyr ikke charter - :rolleyes:" før man setter seg om bord, så er det godt mulig at man ville vantrives over at folk hygger seg. ;)

Takk for flott rapport, +45 grader kunne jeg tålt ! :spin

Takker - og enig, klappingen ved landing var/er også herlig - de må de få innført hos SAS osv ;)

Godt poeng, men i romjulen ber man om juling prismessig. Tipper det hadde kommet på noen kroner alikevel. Brae fly den perioden der tenker jeg ville nermet seg 6000 per pers.
Joda, reiste selv nedover og la ruten om kbh så ble 1500,- en vei og terazzamar er ikke det dyreste hotellet å booke hos, men sikkert verdt pengene likevel ;)

Trådstarter var på mange måter heldig. Puerto Rico får sånn ca. 3 dager regn i året, og det regnet kraftig de 3 dagene før 2 juledag! Var der selv...
Det blåste spesielt kraftige jetstrømmer i høyden rundt 2. juledag, som medførte enormt kraftig motvind sørover til LPA, og mange måtte fuel-lande i Faro, Portugal. Det slapp han også.
Og endelig - så var det en del trafikkforstyrrelser på Kanariøyene denne dagen p.g.a. ATC (flygeleder)-konflikt, og det slapp han også;-).

Han valgte den kanskje dyreste uken i året på charter, men skulle han bestilt selv, og reist med rutefly, hadde nok hotellet tatt seg enda bedre betalt, om han i det hele hadde fått noe tilsvarende bra. VING har nesten hele hotellet.

Helt greit å styre unna selve Puerto Rico sentrum. Men kommer ikke vekk fra at området er Europas mest solsikre (beste mikroklima). Håper du prøvde Amadores?

Tally-Ho

Back