MINDRE luft i flytevesten hos SAS?!?

Cecilie

ScanFlyer Crusty
Medlem
Bet meg merke i noe spesielt som jeg har hørt nå opptil et par ganger de siste ukene, ombord hos SAS og deres 737.

Når livredningsvesten skal demonstreres, så er det først båndet rundt livet, fest spennen og stram til. Greit nok. Så er det videre til å blåse opp vesten når flyet forlates. Da skal man dra i snoren. Det er jo også ganske velkjent. Men når munnstykket vises frem, og flyvert(inn)en "blåser" i den, annonseres det at man kan bruke munnstykket for å få mer eller mindre luft i vesten. :drunk: MINDRE luft? Skulle vel tro at mest mulig luft var å foretrekke, så lenge vesten ikke sprekker.

Nuvel, en liten forundrende tanke en søndags kveld. :colgate:

Bet meg merke i noe spesielt som jeg har hørt nå opptil et par ganger de siste ukene, ombord hos SAS og deres 737.

Når livredningsvesten skal demonstreres, så er det først båndet rundt livet, fest spennen og stram til. Greit nok. Så er det videre til å blåse opp vesten når flyet forlates. Da skal man dra i snoren. Det er jo også ganske velkjent. Men når munnstykket vises frem, og flyvert(inn)en "blåser" i den, annonseres det at man kan bruke munnstykket for å få mer eller mindre luft i vesten. :drunk: MINDRE luft? Skulle vel tro at mest mulig luft var å foretrekke, så lenge vesten ikke sprekker.

Nuvel, en liten forundrende tanke en søndags kveld. :colgate:

Jeg opplevde det samme på en av flygningene mine i går; dvs. at CA'en annonserte "mer eller mindre luft". Kan ikke huske å ha hørt dette noen ganger tidligere (mer luft, ja, men ikke mindre).:)

Tja, nå er ikke jeg ekspert på dette.. Men jeg fant en gammel Widerøe-flytevest på en love en gang i min ungdom. Så jeg måtte jo teste ut dette. Da den blåste seg opp ble den MEGET trang rundt halsen, og det var befriende å kunne slippe litt luft ut. Når man skal ta den av må man nesten slippe luften ut gjennom de to dysene (trykke helt øverst på munnstykket) man blåser inn i for å i det hele tatt få den av :spin

Mener å ha hørt før at man kan regulere via munnstykkene, men redusere husker jeg ikke å ha hørt.

Problemet med disse vestene er at de er laget for å passe alle, så da kan de fort bli vel trange rundt halsen.
Eller om man skal komme seg under noe, så kan det være greit å slippe litt luft ut.
Enkelt å greit

Svaret er da logisk: vi er skapt forskjellig -- noen er tykkere enn andre rundt halsen f eks
Dessuten er det ubehagelig å ha vesten fullt oppblåst ute av vannet - i en liferaft feks.
Mer bevegelighet m mindre luft(co2).

Svaret er da logisk: vi er skapt forskjellig -- noen er tykkere enn andre rundt halsen f eks
Dessuten er det ubehagelig å ha vesten fullt oppblåst ute av vannet - i en liferaft feks.
Mer bevegelighet m mindre luft(co2).

Jeg skjønner det, men er det da slik at man bruker munnstykket for å suge ut luft...? I tillegg har jeg aldri lagt merke til at dette er blitt annonsert før (hverken hos SAS eller andre selskaper).

Funderte på dette eg og, for ei vekes tid sidan. Det er mange grunner til å ville ha mindre luft i vesten, men eg vart ikkje noko klokare på korleis munnstykket slepp ut luft. Det er vel ein ventil ein stad.

Dersom du trykker helt ytterst på munnstykket (der du blåser), skal det være en sirkelforumet ventil (inni selve munnstykket, kanskje noen milimeter inn) som slipper ut luften ut. Var slik på den jeg prøvde, men de andre må nesten bekrefte om det er slik i dag.

Ventilen kan se slik ut , setter man fingertuppen mot munnstykkets åpning så kjenner men korset 2-3 millimeter innenfor, trykk og luft slippes ut.

Attachments

• DSC_5661.jpg
    DSC_5661.jpg
    39.9 KB · Views: 1,081
Når vi hadde wetdrill med ekte flytevester nå i vår så skjønte vi fort hvorfor man skal kunne få mindre luft i dem. De sitter TIGHT og jeg er ikke akkurat tykk i halsen.
Så derfor er det slik, Cecilie. Det er nok greit at pax har hørt i annonseringen at det skal gå an å få mindre luft også.

Fint at du følger med btw;)

Når vi hadde wetdrill med ekte flytevester nå i vår så skjønte vi fort hvorfor man skal kunne få mindre luft i dem. De sitter TIGHT og jeg er ikke akkurat tykk i halsen.
Så derfor er det slik, Cecilie. Det er nok greit at pax har hørt i annonseringen at det skal gå an å få mindre luft også.

Fint at du følger med btw;)

Er dette en ny vri i annonseringen? Jeg hørte det som sagt også i forrige uke, men kan aldri huske at dette er blitt sagt før (og ja, jeg følger også med - mest av høflighetsgrunner...;))

Tusen takk for oppklarende svar!
Det ante meg at det kanskje var pga bekvemmelight. Fint å få det bekreftet. Klart jeg følger med, hadde jeg ikke gjort det, og misset infoen om at det er mulig å ta ut luften gjennom munnstykket, hadde jeg kanskje blitt halvveis kvelt om jeg hadde vært nødt til å bruke vesten. ;)

Det viser seg bare at det lønner seg å følge med, selv om man flyr ofte. Små detaljer som kan endres fra gang til gang, også på samme flytype.

Er dette en ny vri i annonseringen? Jeg hørte det som sagt også i forrige uke, men kan aldri huske at dette er blitt sagt før (og ja, jeg følger også med - mest av høflighetsgrunner...;))

Vi fikk en ny annonsering i juli, så den har ihvertfall vært med siden da :)

Tusen takk for oppklarende svar!
Det ante meg at det kanskje var pga bekvemmelight. Fint å få det bekreftet. Klart jeg følger med, hadde jeg ikke gjort det, og misset infoen om at det er mulig å ta ut luften gjennom munnstykket, hadde jeg kanskje blitt halvveis kvelt om jeg hadde vært nødt til å bruke vesten. ;)

Det viser seg bare at det lønner seg å følge med, selv om man flyr ofte. Små detaljer som kan endres fra gang til gang, også på samme flytype.

Nemlig!
Flink passasjer altså :) Liker det!

Vi fikk en ny annonsering i juli, så den har ihvertfall vært med siden da :)

Jeg har vel hatt 13-14 legs etter min sommerferie (dvs. fra august), og hørte dette første gang på mitt nest siste leg...;) Skal forsøke å følge nøye med de neste flygningene jeg har for å se om dere husker på dette...:D

Last edited:
Mens på Wideroe annonserer de at ansatte har på seg flytevester i rød farge. Det er små variasjoner i alle sine annonseringer. :)

-A

Back