Mindre brann på OSL 04OKT24

• Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date
Brann på OSL

Alvorlig trussel når en kokeplate brenner

FQTV

Last edited:
Re: Brann på OSL

Brann er brann. Dersom brannalarmen går blir man liksom ikke sittende å nippe til pilsen.

En brannalarm uten røyk, synlig flamme eller varme hadde jeg tatt det svært rolig og drukket videre på den pilsen jo.

FQTV

En brannalarm uten røyk, synlig flamme eller varme hadde jeg tatt det svært rolig og drukket videre på den pilsen jo.

FQTV

Man tuller uansett ikke med en brannalarm. Aldri. Var i telefonen med madammen som akkurat hadde gått av flyet og hun sa "det lukter litt røyk her?" rett før alarmen gikk. Hun kom ut i andre enden uten lommebok, satser på at noen barmhjertige leverer den inn. Fikk utrolig nok ikke lov til å handle kvota heller, skuffelsen var stor.

Brann er brann. Dersom brannalarmen går blir man liksom ikke sittende å nippe til pilsen.

Du er aldri menge meter unna en nødutgang på OSL. Kniper det og alle må ut i en fart, åpner de bare gatene. :drink

En venn av meg prøvde seg på den da brannalarmen gikk på Holmenkollen Park for noen år siden. Han satt under ti meter fra utgangsdøra.
Da det kom to vakter for å bære ham ut gikk han frivillig.

En venn av meg prøvde seg på den da brannalarmen gikk på Holmenkollen Park for noen år siden. Han satt under ti meter fra utgangsdøra.
Da det kom to vakter for å bære ham ut gikk han frivillig.

Utsøkt eksempel.
På GM er det ikke så mye vakter så brannen er nok slukket og kjøkkenet reparert før de finner nok ressurser til å jage folk fysisk ut, og innen det skjer er nok trafikken tilbake til normalen og jeg hjemme.

Legger ved et bilde fra Haukeland sykehus. Teksten i bunn er helt innafor i hva som bør gjøres med en varm kokeplate (om VG skrev rett)

d27c00c7bb93e4e6f018a1b1d1a22f48.jpg

FQTV

Utsøkt eksempel.
På GM er det ikke så mye vakter så brannen er nok slukket og kjøkkenet reparert før de finner nok ressurser til å jage folk fysisk ut, og innen det skjer er nok trafikken tilbake til normalen og jeg hjemme.
Det er veldig mange ansatt på OSL - vet ikke hvordan de som er gate-/bakkemanskaper er trent, men vil tippe de har en rolle ved evakuering etc også.

Legger ved et bilde fra Haukeland sykehus. Teksten i bunn er helt innafor i hva som bør gjøres med en varm kokeplate (om VG skrev rett)
Jeg vil tro brannalrmen ble utløst automatisk og da går man ut. Det er ikke opp til publikum å vurere om det er en bagatell eller ikke. Og er det røykutvikling så bør man selvfølgelig komme seg vekk. Brannrøyk er ikke bra for lungene...hverken CO eller andre ting som er i den.

I nesten alle bygg er det eneste korrekte å starte evakuering om brannalarmen går. Så finnes det noen unntak; i sykehus er det gjerne pasienter som blir utsatt for høy risiko om man kobler dem fra medisinsk ustyr og evakuerer dem. I fengsler er det heller ikke slik at man åpner alle dørene dersom noen har smugrøyka på cella.

I slike bygg har man typisk kompensert for disse begrensningene ved å ha mer effektive brannceller og slukkeutstyr enn i alminnelige bygg.

I slike bygg har man typisk kompensert for disse begrensningene ved å ha mer effektive brannceller og slukkeutstyr enn i alminnelige bygg.

Akkurat, og slik er Gardermoen bygget. Det er ganske høyt oppunder taket og det finnes ikke nok brennbart materiale til å lage så mye røyk. Det er begrenset hvor mye røyk og skade en 3kw kokeplate/grill klarer å lage.

Denne helgen har jeg hatt 3 (unødvendig) automatiske brannalarmer på min vakt. Ikke en eneste gikk ut på anlegget og vekket opp noen pga jeg har klokkene AV inntil det har vært folk fysisk å sjekket området. Automatisk brannalarm er noe herk i denne business.

FQTV

Back