Min store Tristar-tråd

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Min store Tristar-tråd

I forbindelse med denne tråden om ex-ATA Tristar N162AT's ferd til nye eiere i Midt-Østen, fikk jeg inspirasjon til å lage en liten samling av 'mine' maskiner.

Da jeg begynte i ATA hadde vi kun fem maskiner igjen, etter at vi vel på det meste hadde 19 stk. Det ble ialt levert 249 Tristars.

So here we go ...

N194AT - den siste -100 vi hadde. På grunn av rekkevidden så jeg den sjelden i SEA (den klarte ikke Japan nonstop med full last), men da jeg var på 'veien' støtte jeg på den her og der. Her er den på Eielson AFB, nær Fairbanks i Alaska, 24/5 2005. CK tok også bilde av den på FBU i TWA-farger. Maskinen ble parkert i mars 2006, men solgt i 2007 og ferget til Amman. Den flyr fortsatt pilgrimer i samme basic-farger.

N194AT.jpg

N160AT - En av fem -500'er overtatt fra Royal Jordanian i 1999. For å få disse fem registrert i USA, måtte man lage en ekstra nødutgang bak vingen. Litt spesielt, ettersom maskinen jo var produsert her, men nye regler gjorde dette nødvendig. Disse maskinene hadde kun 283 seter, noe som gjorde dem populære blant kundene ettersom seteavstanden var 33-34 tommer. 160 ble pensjonert i 2002 og endte sine dager i Roswell, NM. Her fotografert på SEA den 9/10 2002.

N160AT.jpg

N161AT - Den neste som ble pensjonert. Ble parkert for godt på Victorville i juni 2007 og ble brukt som delefly. Fotografert i Gulfport/Biloxi, MS, 14/6 2006.

N161AT.jpg

N162AT - Som er inspirasjonen til denne tråden. Parkert på VCV på min bursdag i februar 2008. Nå i tjeneste som pilgrimstransportør i Midt-Østen. Fotografert på SEA 15/6 2005.

N162AT.jpg

Legger også ved et par bilder av cockpit'en i 162.

N162AT_2.jpg

N162AT_3.jpg

N163AT - Parkert 1/4 2008 - dagen før konkursen. Eid av samme firma som de andre og også i pilgrimsfart. Fotografert på SEA 21/1 2005.

N163AT.jpg

Og til slutt N164AT. Parkert VCV 8. januar 2008. Også denne nå i pilgrimsfart. Fotografert på SEA 21/1 2005, og fikk en dusj for å feire pensjoneringen av en av være kapteiner, som også var fra Seattle.

N164AT.jpg

Har et cockpitbilde av denne også.

N164AT_2.jpg

Så da var det bare å ønske god tur videre .....

bye.jpg

Re: Min store Tristar-tråd

Flotte bilder av et, for meg, sjeldent fly. Har faktisk aldri sett det "live", om det ikke har stått et blant fraktflyene på OSL, som man har takset forbi på veg til take off ?
Artig å kunne gå gjennom arkivskapet og børste støv av de flyene som det ikke er så alt for mange igjen av.
Trenger litt gjenoppfrisking av flyhistorien. Var det Tristar eller DC-10 som ble sett på som en ulykkesfugl i den perioden 3 motors flyene hadde sin glanstid ?

Flotte bilder av et, for meg, sjeldent fly. Har faktisk aldri sett det "live", om det ikke har stått et blant fraktflyene på OSL, som man har takset forbi på veg til take off ?
Artig å kunne gå gjennom arkivskapet og børste støv av de flyene som det ikke er så alt for mange igjen av.
Trenger litt gjenoppfrisking av flyhistorien. Var det Tristar eller DC-10 som ble sett på som en ulykkesfugl i den perioden 3 motors flyene hadde sin glanstid ?

Det var DC-10 som hadde noen stygge ulykker og som også for en periode ble satt på bakken!

Mektig maskin, skulle gjerne hadt en slik på brikka mi. Ganske store vindusflater forran. Vakker makin, takk for at du deler:D

Ja, utsikten fra kontoret foran er blant bransjens beste!

N164AT_3.jpg

Ah, hvilken utsikt forover! Har bare sittet i mid-kabin på L-1011 èn gang (Gulf Air) men husker at den maskinen "fløy ubesværet" i forhold til DC-10, som kjempet seg "i motvind" med 3(?) grader nose-up.

Dog skal nevnes at INGEN airlinere har/hadde like god utsikt fra "observers seat" som DC-10 med DET digre sidevinduet nesten til floor-level!!! Flyredde pax som ble tatt inn i cockpit for å kurere skrekken fikk instant agorafobi, om de ikke hadde det fra før av...

B-747 er/var en fantastisk maskin flymessig, men med ganske små vinduer i cockpit...

En pilot sa at 747 var like lett å fly landingsrunder med som en Piper Cub, og at en circuit tok ca 10 min. Må vel innynde meg hos '411' hvis jeg skal rekke å sammenligne kjempene før det blir slutt med hajj for 1011.

Last edited:

Som brukernavnet tilsier, denne tråden setter jeg pris på:)

Hva har skjedd med maskinene til LUZ Air? Flyr de fortsatt? Så noen i Lisboa for et par år siden...

Hvis det er greit for deg Andreas, så vil jeg gjerne dele noen bilder av 3 x Tristar som stod på AQJ for 2 uker siden? :)

Når jeg tenker meg om, så er det ene flyet faktisk N194AT!

Last edited:

Det er ikke mine bilder, saa det er ikke opptil meg.. :lol: .. men jeg vet hvilket du mener. Bare du linker til kilden, saa er nok det greit. Den ene er N194AT ja, den andre er enten 163 eller 164 og den tredje er en LuzAir-maskin. 162 skal ogsaa ha vaert paa vei til AQJ fredag, da den stoppet i SNN.

Kjempeflott tråd MOW! En nydelig maskin jeg dessverre ikke har fått reist med selv.

Takk for titten!

Beklager kvaliteten, men bildene ble tatt i all hast med ett lite kompaktkamera. Gjennom ett vindu som var veldig skittent.

Menmen, bilde ble det da.

5113596891_256f5a59ab_b.jpg

-
5113596887_a97ea794cf_b.jpg

-
5113596851_4b4e6b5f72_b.jpg

-
5113596849_96774e5080_b.jpg

-
5113602465_68285ec2e9_b.jpg

Men, flyspotting er jo egentlig bare dokumentering - noe som jeg nå har gjort ;)

Dette er knallbilder! Var det du som tok dem? Jeg så et annet bilde i går via a.net som var tatt fra en annen vinkel ... 194 er ganske umiskjennelig ..

Jepp, flotte bilder begge to! Det er helt klart noe spesielt over tristaren!

Owww, dette var snadder-tråd, helt rørende å lese!!! FOR noen bilder du har, MOW, spesielt de i første post! Takk for aktuelle blinkskudd, Egenes!
Noen kaller dem Trisaurus, hehe. Jeg har i flere år fulgt 1011-trådene på pprune, mye interessant teknisk og historisk stoff fra gamle garvede for en nostalgiker.
’411A’ lover at de skal fly hajj neste år også, for Jordan har tydeligvis god maintenance med alt som skal til, og current crew er det ifølge ham nok av. Han ramser opp de som fortsatt opererer 1011: Orbital Science Corporation, SAM Intercontinental, Barq, Rollins Air, Privilege Jet, Euro Atlantic, RAF.
Så det er altså fortsatt håp om å få sett den en gang til… Anbefaler å lese trådene MOW har linket til.

Back