Min store Tristar-tråd

Re: Min store Tristar-tråd

Var det i 2007 LuzAir maskina var på OSL mon tro.....?
Minnes at det var CS-TMP

Og idag er det 40 år siden L-1011 hadde sin første flygning.......

Tristar var milevis foran sine konkurrenter når det innen teknikk på den tiden; "du så det først på en 1011 eller en Concorde" er et dekkende utsagn for veldig mye.

Jeg har i flere år fulgt 1011-trådene på pprune, mye interessant teknisk og historisk stoff fra gamle garvede for en nostalgiker.
’411A’ lover at de skal fly hajj neste år også.

to those who have communicated, praised, disagreed and even dueled with 411A:
Captain Bob Welliver had his last Margaretta at the ex patriot gentleman's club in LaCeba, Honduras, in the company of a long time friend and flight engineer (ron butts) on 1 April, 2011. He died of a massive coronary heart attack talking about the L-1011 with drink in one hand, cuban cigar in the other.

:( :drink RIP, Captain Bob .... det ser ut som du ble r***ult av din siste arbeidsgiver til din dødsdag ...

http://www.pprune.org/where-they-now/449191-411a-has-flown-west.html

Virkelig lekkert, ingen tvil om at Tristar er noe som virkelig smelter hjertet til innbarkede i dette miljøet.

Likte også serien fra OSL det ble lenket til her, tenk at det er så få år siden man kunne se DC-10 i rute på OSL! Hvor stor er egentlig sjansen å få se Tristar og DC-10 på OSL igjen..?

Kan noen forklare meg hvorledes halemotoren "virker" siden luftinntaket ligger høyere enn utblåsing og luftstrømmen derfor må gjøre en knekk" nedover ? Selve motoren er vel i høyde med utblåsningen ?

Kan forøvrig nevnes at Tristar-en var fjerde flytype med S-duct til motor 2. Det var ikke Boeing 727 som mange tror var først, men Hawker Siddeley HS 121 Trident var først med første flytur 9. januar 1962:
MAN_1.jpg

Boeing 727 tok av første gang 9. februar 1963, mens nummer tre var Tupolev Tu-154 som var i lufta for første gang 4. oktober 1968.

Kanskje passende å hente denne opp fra dypet igjen, i anledning RAF-besøket på OSL?

Takk for flotte bilder MOW, tror jeg har funnet mitt nye favorittfly!

Fikk denne på mail fra en kompis i dag:

"Have you guys flown on the L-1011-500??
I was reading an interesting article about the Falklands, and they mention that every 5 days, a L-1011 flies from Brize Norton AFB, via Asencion to the Falklands for military re-supply. However any seat that is empty can be sold to the public. Cost for this is a hefty £1100 (one-way) for 20hours of TriStar time.........and then back either again by RAF for another £1100 or go to Chile on LAN and then to London for £900.....
Seats can be booked via a government website here in the UK.
If you have a couple of thousand of pounds floating around, then this is a good, interesting and fast way to spend them... "

Verdt å merke seg er at disse flightene ofte settes ut til sivile operatører .... Air Seychelles opererte disse nylig.

Fikk denne på mail fra en kompis i dag:

"Have you guys flown on the L-1011-500??
I was reading an interesting article about the Falklands, and they mention that every 5 days, a L-1011 flies from Brize Norton AFB, via Asencion to the Falklands for military re-supply. However any seat that is empty can be sold to the public. Cost for this is a hefty £1100 (one-way) for 20hours of TriStar time.........and then back either again by RAF for another £1100 or go to Chile on LAN and then to London for £900.....
Seats can be booked via a government website here in the UK.
If you have a couple of thousand of pounds floating around, then this is a good, interesting and fast way to spend them... "

Opereres nå med Boeing 767. Ser ut til at denne muligheten har forbigått :(

Mektig maskin, skulle gjerne hadt en slik på brikka mi. Ganske store vindusflater forran. Vakker makin, takk for at du deler:D

Men NÅ HAR JEG DEN:colgate: hurrraaa Burde ikke si det men jeg tok bilder av to L1011 Tristar Thai Sky maskiner i BKK desember 2009... jeg klarte å slette dem fra kameraet:headbang

Back