Min bag i feil fly?!

I og med at baggasjen var merket BGO, så havner den vel i transittsystemet på OSL uansett. Man kan jo sjekke gjennomgående baggaje også med DY. Anlegget på OSL ser vel bare hvor dette skal og lemper det på vent frem til BGO flyet skal lastes?! Selskapene har jo ikke eget baggasjesystem på OSl.

Mye som har skjedd side jeg reiste skjønner jeg ... bruker man bingokort på narrowbody nå?

Selskapene har jo ikke eget baggasjesystem på OSl.

Det er avhengig av Aviator om de kjører alt inn eller sender det inn i anlegget. Jeg vil anta at de enten gir de til oss i SGH, eller så sender de det opp til ankomst.

Det kan ikke jeg svare på, men alle de selskapene jeg jobber med bruker det :) Antok hvertfall at de brukte det

SGH bruker det ikke, på widebodies og en del selskaper bruker vi BARCO som er en "digital" versjon. Det er backup om det ikke fungerer.

Det var da voldsomt som du skjærer alle med samme kam..... [emoji6]

Jepp, men det er en forskjell der som man kan legge merke til.

Det er avhengig av Aviator om de kjører alt inn eller sender det inn i anlegget. Jeg vil anta at de enten gir de til oss i SGH, eller så sender de det opp til ankomst.

DY har vel også gjennomgående bags så en viss sortering bør det vel være uansett?

Når jeg jobbet i Norport brukte vi bingokort på Eastern Airways bla. Dette pga. at alle britiske flyselskap hadde det som krav etter Lockerbie

Vi bruker bingokort på KL/AF i OSL.
Hvorfor SVG har gått bort i fra det - vet jeg ikke. Jeg lærte dem å bruke det når jeg jobba der ifbm oppstart KL. :colgate:

Men, funker det - så funker det.

Hva er et bingokort?

Et bingokort, eller Baggage Reconciliation Sheet som det egentlig heter, er et kort der man fører opp hvilke bagger som er lastet ombord.

På dette kortet er det plass til å klistre fast de små klistremerkene som finnes i enden på en bagasjelapp. På dette klistremerket finnes, bland annet, tagnummeret så at man kan finne en spesifikk bag. Man lager ett (eller flere) kort per lasteposisjon, f eks ett kort for alt som er lastet i en spesifikk container. Containerne, som det også finnes forskjellige typer av, har sitt eget unike nummer så at man enkelt finner hvilken container det er snakk om (og også en trebokstavskode som viser hva slags type container/ULD det er). Man skriver også ULDens posisjon på bingokortet (et lasterom er inndelt i forskjellige posisjoner). Bingokortet benyttes altså til å finne ut hvor mange bag man har i hver container/compartment (og på den måten finne ut totalen også), og er også den måten man vet hvor man skal lete etter bagen dersom et noldus sjekker inn bag men ikke dukker opp.

Navnet "bingokort" kommer fra at det ligner litt på en bingobrikke helt enkelt.

Det var BRS 101, en kjapp innføring i bingokort!

Back