Min bag i feil fly?!

Star Flyer

Star Alliance only.
Sitter på EVE, og flyet mitt til Oslo går ikke før 1755 (SAS). Deretter videre til BGO. Bagasjen er sjekket helt inn til BGO.

Nå (15:45) går det et Norwegian-fly til Oslo - og nå ble begge mine kofferter med oransj pri-tags lastet inn i Norwegian-flyet.

Hva skjer - og hvem skal jeg ta kontakt med? Eller er det normalt?

Last edited:
Noen som har blingset seriøst .... Jeg ville ikke sagt noe. Du slipper jo å vente på OSL.

Da ville jeg kanskje sagt fra .. ellers kan du risikere at bagasjen blir liggende på OSL.

Takk for tips LN-MOW!

Da fikk jeg koffertene tilbake:
Spurte damen i gaten, og hun trodde lite på det - trodde jeg hadde forvekslet.

Men hun kontaktet bagasjepersonell, de lette gjennom flyet og fant begge mine kofferter.
Unnskyldningen var slik: "Det går bare et fly av gangen, så vi regner ikke med at noen sjekker inn tidlig."

Takk for meg og hurra for bakkemannskapet på EVE.

Haha, kopi av WF på Andøya for to år sidan. Bagasjen min for til Tromsø, eg venta på flyettil Bodø. Sjekka nok inn litt tidleg...

Nei. SAS og DY har ingen utvekslingsavtale. Det er nok svært sannsynlig at noen fra Aviator hadde gitt den til noen fra SAS, men sjansen for at den havner 24 timer i en krok er ikke ubetydelig.

Nei. SAS og DY har ingen utvekslingsavtale. Det er nok svært sannsynlig at noen fra Aviator hadde gitt den til noen fra SAS, men sjansen for at den havner 24 timer i en krok er ikke ubetydelig.

Blir ikke innkommende bag skannet? Og man ville fått opp feilmelding i systemet?

Ang at bag kommer på feil fly, er jo en sikkerhets brist til de grader. Men slikt blir det vel når man sorterer alt i en haug :spinn:

Blir ikke innkommende bag skannet? Og man ville fått opp feilmelding i systemet?

Ang at bag kommer på feil fly, er jo en sikkerhets brist til de grader. Men slikt blir det vel når man sorterer alt i en haug :spinn:

Neppe sikkerhetsbrist til de grader, all bag blir scannet uansett.

Så lenge det er uforutsett og utenfor passasjerens kontroll, er det ikke en sikkerhetsbrist. I tillegg er bag'en scannet.

I teorien sjekkes bagtaggene flere ganger før baggen lastes. I teorien...
Ja i teorien..
I praksis burde det ikke kunne ske...Bagage er sorteret i shutes( i store lufthavne)..lastes på vogne/containers, køres ud til det rigtige !!!! fly,lastes..
No big deal, eller er det ??
Så vidt jeg ved SKAL lastefolk jo læse på samtlige tags eller containers
for at sikre sig, at ret bagage kommer med ret fly, men det er jo kun mennesker, og så er altid mulighed for fejl, og det kan ikke undgås...
Jeg vil så sige, at AL bagage jo er sikkerhedschecket og så længe det kommer til den rette destination er det vel OK...
Det er ikke så længe siden vi fik en vogn (20 stks) bagage til AAR som skulle til ARN...AAR og AAL forveksles nu og da, og sådan er det sikkert mange steder...
Andet exempel er at gamle tags ikke fjernes...Det er en klasiker...
Hilsen Ole

No big deal, eller er det ??
Jeg vil så sige, at AL bagage jo er sikkerhedschecket og så længe det kommer til den rette destination er det vel OK...

Andet exempel er at gamle tags ikke fjernes...Det er en klasiker...

1) Alle gamle tags var fjernet (selvfølgelig)
2) Det var Star Alliance prio-tag (som viser tydelig at denne ikke hører hjemme hos DY)
3) Det går ikke fly på EVE mellom 11 og 15, og dette var det første (til OSL) som gikk etter den lange pausen. De hadde derfor meget god tid til å sjekke bagasjen ordentlig.

Jeg vet at alle kan gjøre feil. Men det hadde vel vært en større deal om bagasjen hadde vært på et DY-fly til en destinasjon hvor SK/DY er på ulike terminaler?

Folk "nordpå" er ikke typiske regelryttere og derfor skjer dette, alt "ordner" seg. På OSL ville det nok sannsynligvis ordnet seg også, SGH og Aviator er ikke så dårlige venner. ;) Men ja det ville vært et problem f.eks via CDG hvor det å få bag mellom terminal og handlere fort tar over 24t for ikke å nevne om den hadde havnet i Orly!

Litt off topic, men på mandag kom bagasjen til samtlige i SAS Plus, merket med priority, 5 min etter all annen bagasje på båndet ved ankomst DUS. Enten så fungerer ikke systemet/folk gjør ikke som de skal, eller så jobber det noen i handlingen der som var ute etter en practical joke eller liknende.... Hver sin sans for humor i så måte.

Beste hilsen Espen

Om dere med "scannet" mener at taggen blir scannet og at et system forteller om denne baggen skal lastes i dette flyet eller ikke, så finnes sånne systemer her og der men det er nok langt mer utbredt med at dette gjøres manuelt.

De 2-3 små klistrelappene nederst på bagtaggen (bingomerker) skal festes på et bingokort for å kontrollere samtlige bag, og det burde jo lyst en varsellampe når det står SK 123456 fremfor DY 123456 på skjemaet (bingokortet) og tellinga av samtlige klistremerker på bingokortet skal jo stemme overens med antall bag i systemet - for uten om rush bags (ettersendt bagasje)

Back