Milliardavtale til SAS

Flyer

ScanFlyer Blue
SAS har inngått avtale med StatoilHydro om flyreiser verdt nær tre milliarder kroner.

Avtalen, som er inngått med SAS og deres StarAlliance-partnere, er på tre år med mulighet til to års forlengelse. Dette er historiens største avtale om flytransport inngått i Norge.

- Dette er den største og viktigste avtalen i vårt marked. Vi er veldig glade for den tilliten StatoilHydro viser oss, og at SAS kan være en partner som bidrar til at Norges største internasjonale flaggskip når sine mål, sier administrerende direktør Ola Strand i SAS Norge.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1586944.ece?jgo=pos_rsiste

Det er da noen glad-nyheter også!
 
Tja, KLM er et alternativ til Europa, og hvis de hadde fått avtale med DY, så er det vel ikke helt usannsynlig at de hadde startet BGO-ABZ/SVG-ABZ evt. en kombinasjon.
 
De kunne gjort som staten (eller NTNU i det minste), her er det SAS i europa, men på enkelte destinasjoner er det KLM som skal brukes. Dette vet reisebyrået vårt, så vi bare sier hvor vi skal. Tror ikke vi har noen "avtale" interkontinentalt, det står ikke i reisepolicyen vår i alle fall, så der gjelder billigste (eller mest praktiske) alternativ.
 
Tja, KLM er et alternativ til Europa, og hvis de hadde fått avtale med DY, så er det vel ikke helt usannsynlig at de hadde startet BGO-ABZ/SVG-ABZ evt. en kombinasjon.

Tviler på at du får Statoil-ansatte til å reise via AMS for å komme til London, Paris, Frankfurt osv. ;)

ABZ er definitvt ikke en DY-destinasjon (737 passer overhodet ikke i slik trafikk).
 
Tviler på at du får Statoil-ansatte til å reise via AMS for å komme til London, Paris, Frankfurt osv. ;)

ABZ er definitvt ikke en DY-destinasjon (737 passer overhodet ikke i slik trafikk).

Hvorfor har SAS 2 daglige til ABZ fra SVG da med 737 da?
 
Media igjen!

StatoilHydro avtale gir SAS 500 mil over 3 år. (STAR alliansen 700 mil).

AF/KLM 160 mil.

NAS deler 60 mil med 14 andre selskap, inkl. BA.

Hvorfor skrev ikke avisene dette? Fikk inntrykk av at NAS fikk en god avtale..:angry:
 
Frekke Kjos

Kjos var skikkelig stygg når han uttalte seg om avtalen med StatoilHydro på TV. Det kunne høres ut som at han hadde fått en like god avtale som SAS og at han skulle ta 50% av kaka. Her er avtalene som viser at han skal være med å kjempe om en pott på 60 mill pr. år. Dette beløpet er en samlet avtale med 14 flyselskap! SAS sin andel av kontrakten beløper seg til ca. 500 mill pr.år.
Klipp fra StaoilHydro.com :

Allianser styrker flytilbudet
De nye flyavtalene omfatter Star Alliance og Sky Team, i tillegg til 14 avtaler med enkeltstående selskaper, blant annet Norwegian.

Varigheten av avtalene fra ett til fem år, og den totale årlige netto verdien er om lag 900 millioner kroner. Total samlet verdi i avtaleperioden, inkludert forlengelseopsjoner, er ca. 4 milliarder kroner.

Star Alliance-avtalen omfatter de ni flyselskapene SAS, Widerøe, Lufthansa, Air Canada, BMI (British Midland), Air China, Austrian Airlines, Turkish Airlines og TAP Portugal. Avtalen er på tre år, med mulighet for to års forlengelse. Årlig netto verdi er ca. 700 millioner kroner. Verdien for hele avtaleperioden inkludert forlengelser er i dagens kroneverdi ca. 3,5 milliarder kroner.

Sky Team-avtalen omfatter de tre flyselskapene Air France, KLM og Northwest Airlines, og avtalen er toårig. Årlig netto verdi er ca. 140 millioner kroner. Verdien for hele avtaleperioden er ca. 280 millioner kroner i dagens kroneverdi.
– Avtalene innebærer at StatoilHydro sparer store beløp, noe som er et viktig bidrag når reisekostnadene skal reduseres i konsernet, sier Pedersen.

I tillegg til de to alliansene er det er inngått enkeltavtaler med følgende flyselskaper: British Airways, Continental Airlines, Virgin Atlantic, Norwegian, Malmø Aviation, Czech Airlines, Qatar Airways, Icelandair, Finnair, Air Baltic, Vildanden, Brussel Airlines, Aeroflot og Malaysia Airlines
 
Et annet intressant aspekt her er at denne avtalen holder liv i mange av de tynne rutene til SK. I følge Midteide som uttalte seg i samme tv sending som Kjos redder denne avtalen mange flyruter i Norge.
 
Re: Frekke Kjos

Kjos var skikkelig stygg når han uttalte seg om avtalen med StatoilHydro på TV. Det kunne høres ut som at han hadde fått en like god avtale som SAS og at han skulle ta 50% av kaka. Her er avtalene som viser at han skal være med å kjempe om en pott på 60 mill pr. år. Dette beløpet er en samlet avtale med 14 flyselskap! SAS sin andel av kontrakten beløper seg til ca. 500 mill pr.år.
Klipp fra StaoilHydro.com :

Allianser styrker flytilbudet
De nye flyavtalene omfatter Star Alliance og Sky Team, i tillegg til 14 avtaler med enkeltstående selskaper, blant annet Norwegian.

Varigheten av avtalene fra ett til fem år, og den totale årlige netto verdien er om lag 900 millioner kroner. Total samlet verdi i avtaleperioden, inkludert forlengelseopsjoner, er ca. 4 milliarder kroner.

Star Alliance-avtalen omfatter de ni flyselskapene SAS, Widerøe, Lufthansa, Air Canada, BMI (British Midland), Air China, Austrian Airlines, Turkish Airlines og TAP Portugal. Avtalen er på tre år, med mulighet for to års forlengelse. Årlig netto verdi er ca. 700 millioner kroner. Verdien for hele avtaleperioden inkludert forlengelser er i dagens kroneverdi ca. 3,5 milliarder kroner.

Sky Team-avtalen omfatter de tre flyselskapene Air France, KLM og Northwest Airlines, og avtalen er toårig. Årlig netto verdi er ca. 140 millioner kroner. Verdien for hele avtaleperioden er ca. 280 millioner kroner i dagens kroneverdi.
– Avtalene innebærer at StatoilHydro sparer store beløp, noe som er et viktig bidrag når reisekostnadene skal reduseres i konsernet, sier Pedersen.

I tillegg til de to alliansene er det er inngått enkeltavtaler med følgende flyselskaper: British Airways, Continental Airlines, Virgin Atlantic, Norwegian, Malmø Aviation, Czech Airlines, Qatar Airways, Icelandair, Finnair, Air Baltic, Vildanden, Brussel Airlines, Aeroflot og Malaysia Airlines

Jeg synes det er bra at StatoilHydro har avtaler med mange selskaper, og denne lista inkluderer vel stort sett det som er av selskaper som trafikkerer på Norge. Har de fått hver sin destinasjon eller er det at disse selskapene også kan benyttes og gir StatoilHydro en god pris?
 
Norwegian fikk det til aa hoeres ut som at de hadde kommet ut som seierherrer her, det viser seg aa vaere bollocks:

Også Norwegian-avtale
Også flyselskapet Norwegian har signert avtale med StatoilHydro om flyreiser.

Denne avtalen er på tre år med mulighet for to års forlengelse. Potensialet i avtalen gjør StatoilHydro til en av de største signeringene for selskapet.

- Dette er en stor kontrakt for Norwegian, og vi er svært fornøyde med at StatoilHydro har valgt oss, sier Lars Sande, salgsdirektør i Norwegian, i en pressemelding.
 
Tja, hvis DY til nå har hatt 0% av denne avtalen, og nå får en bra %-del av 60mill, så er det vel grunn til å feire litt, vel? Det er viktig å vinne alle små slag på veien til den store seieren, vet du..
 
Tja, hvis DY til nå har hatt 0% av denne avtalen, og nå får en bra %-del av 60mill, så er det vel grunn til å feire litt, vel? Det er viktig å vinne alle små slag på veien til den store seieren, vet du..

Jeg tror DY har hatt avtale med Statoil lenge. Vet at tanta mi som jobber i Statoil flyr DY av og til i jobben
 
Interkontinentalt, ja. Men til store europeiske byer, og ikke minst innen Skandinavia og innenlands sa vel valget seg selv.

I Skandinavia er det ikke noe selskap som kan slå SAS for de som fokuserer først og fremst på mange frekvenser til mange steder. DY er nok mest et alternativ i firkanten SVG, BGO, OSL, TRD, og utmerket der, men for meg som også er i oljå og i jobben reiser oftest EVE-SVG eller TOS-SVG er DY mindre aktuelt pga lavere frekvenser - faktisk også TOS-SVG pga få gjennomgående billetter.

En bekjent som jobber i StatsoljeVann bruker oftest KLM fra SVG og ut i den store verden.
 
Last edited:
Back
Top