Mikro + Akro?

jointstrike

Newcomer
Er det mulig å få kombinert mikro-sertifikat med akro? Sikkert et dumt spørsmål for de med greie på det (og jeg mener å ha hørt at dette ikke er mulig), men har sett litt på flyet S9-chaos, tilsynelatende et mikrofly men med inverterte drivstoff/smøresystemer for akroflyging, og riktignok et tøft hobbyfly...og jeg vurderer å ta sertifikat, men må jo ha en konkret plan for å få til det jeg vil av type sertifikat/fly. På forhånd takk for info.

Jeg vet ikke så mye om kombinasjonen mikro + acro, men jeg tror ikke S9 Chaos går under betegnelsen mikrofly. Det er f.eks. et fly av denne typen på Jarlsberg (http://www.jfs.no/album23.html). Det har reg-nr. LN-SNI. Hadde det vært et mikrofly, hadde dessuten første bokstav etter LN i reg'en vært Y. Mulig det er et såkalt experimental?

Det kan nok være der det ligger en misforståelse fra min side ja. Går videre ut ifra at for å fly en experimental, behøves PPL? (om jeg husker riktig?). Mulig begrensninger jeg mener å huske omhandler nettopp utstyrsnivå på mikro, etter nærmere ettertanke. Det er trolig her det er begrensninger på inverter-utstyret(om det er det det kalles...).

Snittflyging er ikke tillatt med mikrofly, det er helt korrekt.

En S-9 er i utgangspunktet et mikrofly, og kan registreres LN-tørkestativ, men for å fly den slik som Reidar gjør med LN-SNI må den registreres som experimental, og man må da ha PPL for å fly :)

Back