Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Michael O’Leary har utalt seg igjen ....

- Norwegians flykjøp på 70 milliarder kroner var for dyrt

- Norwegian tar en alt for stor finansiell risiko.

Han meener videre at Norwegian har bestilt alt for mange fly .... Er vel ikke helt overbevist om at O’Leary er klar over Norwegian sine fulle planer...

Les mer her:

http://www.na24.no/article3407854.ece
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Det der er vel egentlig ikke O'leary sitt problem i det heletatt.. detter DY på ræva (noe som er lite sansynlig) vil han være ganske kjapt ute å prøve å plukke opp litt markedsandeler..
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Når er han vel heller ikke kjent for å uttale seg positivt om noe som helst annet enn sitt eget selskap ;-)
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Nå har vel han en klar agenda bak det han sier og er ikke nødvendigvis helt riktig, hvilket han sikkert vet selv.

Ser blant annet han sier det er vanskelig å få 50% rabatt på flykjøp på toppen av syklussen....vel Southwest klarte nærmere 60% på sin nylige 737MAX ordre og det overasker meg stort hvis ikke Norwegian sin rabatt ligger i nærheten av 50%
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

I mange tilfeller når en konsentrer seg bare om konkurrentene viser det seg at det er problemer på innsiden hos seg selv en går glipp av. Ryanair er bygget på vekst - fortsatt passasjervekst, og nå har passjerveksten stoppet helt opp (rullerende årstall har ligget på rett under 80 millioner siden september i fjor).
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Det evindelige bla bla bla fra MOL, med den eneste agenda at han får medieplads til at sige at FR er billigst og konkurrenterne er dyre...

Når det er sagt, så er det vel ikke en helt risikofri investering DY har taget med så mange fly (akkurat som det er med alle andre flyselskaber, der lægger store flyordre) - selvom det ikke er så slemt som MOL udtaler. For DY kan det vise sig at være en god forretning hvis vækstplanerne holder, men i flybranchen er der altid en vis risiko for at fremtiden ikke altid ser ud som man har planlagt.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Dersom store kjøp er delvis basert på inntekter fra senere salg av fly, slik Ryanair har gjort, mener IATA at dette er i ferd med å bli vanskeligere. Prisen på brukte fly har sunket fordi oppstartselskaper som tidligere baserte seg på billige brukte fly, nå i større grad kjøper nye fly direkte fra fabrikkene. Kapasitetsøkningen på produksjonslinjene for 737 og 320 er av en slik grad at ett eller flere av de store leasingselskapene har bedt Boeing og Airbus om moderasjon.

Er det blitt bedre økonomi å handle nytt enn å kjøpe et 6-7 år gammelt minimalistisk fly fra Ryanair, kan Ryanair bli sittende med store, mindre omsettelige verdier i deler av sin flyflåte.

Er dette en smell DY og andre kan komme til å gå på, eller er deres nåværedne brukte fly så omsettelige at det ikke er et reelt problem?
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Tror nok DYs fly er mye mer omsettelige enn Ryanairs som er uten "vindusgardin", heselige farger på innredningen (dette er utenom stolene som vanligvis er en enkel sak å bytte) og fremdeles leveres deres 738 uten Sky Interior.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Vel, MoL har noen punkter i dette hva han sier.

FR selv sitter i en situasjon hvor de ikke klarer a bli kvitt hurtig nok av sine gamle -800. Jo mere selskaper som velger denne 10-year-use only strategi, jo vanskeligere vil det vaere a plassere bruktfly pa marked og jo mere vil verdier falle, noko som betyr at du ma ha ekstremt billige kjöps-priser.

Likevel har DY en ess i bakhand. De har sa lenge ikke firmed-up sin MoU med Airbus. Dersom de föler at de er overordered, sa kan de droppe dette kjöp ved a bevist la MoU feile den en eller andre sted...
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Dersom store kjøp er delvis basert på inntekter fra senere salg av fly, slik Ryanair har gjort, mener IATA at dette er i ferd med å bli vanskeligere. Prisen på brukte fly har sunket fordi oppstartselskaper som tidligere baserte seg på billige brukte fly, nå i større grad kjøper nye fly direkte fra fabrikkene. Kapasitetsøkningen på produksjonslinjene for 737 og 320 er av en slik grad at ett eller flere av de store leasingselskapene har bedt Boeing og Airbus om moderasjon.

Er det blitt bedre økonomi å handle nytt enn å kjøpe et 6-7 år gammelt minimalistisk fly fra Ryanair, kan Ryanair bli sittende med store, mindre omsettelige verdier i deler av sin flyflåte.

Er dette en smell DY og andre kan komme til å gå på, eller er deres nåværedne brukte fly så omsettelige at det ikke er et reelt problem?

Du er nok inne på noe vesentlig her. Selv om Ryanair gjør det godt har de i følge mine kontakter et økende problem med med å avhende sine -800 maskiner før de må ta første store hovedsjekk.
Dersom eierne av maskinene i økende grad erfarer utfordringer med å plassere maskinene etter 6-7 år til rater man må ha for å få til en rentabel forretning vil dette igjen slå ut for Ryanair i økte leierater for sale-and-leaseback for deres nye maskiner.
Altså vil Ryanair selv kunne få "dyrere" maskiner fremover.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Tror nok DYs fly er mye mer omsettelige enn Ryanairs som er uten "vindusgardin", heselige farger på innredningen (dette er utenom stolene som vanligvis er en enkel sak å bytte) og fremdeles leveres deres 738 uten Sky Interior.

Uten tvil vil DY maskiner være mer og lettere omsettelige.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

, men i flybranchen er der altid en vis risiko for at fremtiden ikke altid ser ud som man har planlagt.

...noe som ikke akkurat er enestående for flybransjen. Det gjelder vel de fleste bransjer og dermed vil det alltid ligge usikkerhet rundt store investeringer og fremtidsplaner hos de fleste selskap i de fleste bransjer...
 
...noe som ikke akkurat er enestående for flybransjen. Det gjelder vel de fleste bransjer og dermed vil det alltid ligge usikkerhet rundt store investeringer og fremtidsplaner hos de fleste selskap i de fleste bransjer...

Naturligvis er der usikkerhed i de fleste brancher, men flybranchen er ift de fleste andre brancher unik fordi størrelsen på investringerne er ganske store og fordi man må planlægge flådestørrelse, vækst osv 10-15 år frem i tid. Hvis man så samtidig er afhængig af en rimelig fornuftig salgspris når man har en forretningsplan der betyder at man vil udfase flyene, mens de stadig er rimelig nye, så vil konjukturer have stor indflydelse - også ofte mere end i de fleste andre brancher.

DY (og FR) planlægger vel at de først leverede fly i ordren skal erstattes senere af nogle fly fra samme ordre og det kræver at man kan sælge de første til den rigtige pris. Hvis markedet ikke kan/vil aftage disse fly til rigtig pris, så kan det blive dyrt.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Fick inte FR en grym "killer deal" när MOL beställde 240st(?) 737-800 i September 2001?
Det är tveksamt om ett sådant tillfälle dyker upp igen.
Det skulle vara intressant att veta om FR fick ännu större rabatt September 2001 på 738 än WN fick 2012 på 737 MAX.
OM 737 MAX & A320 NEO presterar över förväntan när det gäller fuelburn kommer säkert priserna på legacy A320 & 737-800W sjunka märkbart.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Fick inte FR en grym "killer deal" när MOL beställde 240st(?) 737-800 i September 2001?
.

Jo, det var trolig ikke langt unna, og de var ikke fornøyd da Boeing ikke ville gi dem samme dealen en gang til.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Fick inte FR en grym "killer deal" när MOL beställde 240st(?) 737-800 i September 2001?
Det är tveksamt om ett sådant tillfälle dyker upp igen.
Det skulle vara intressant att veta om FR fick ännu större rabatt September 2001 på 738 än WN fick 2012 på 737 MAX.
OM 737 MAX & A320 NEO presterar över förväntan när det gäller fuelburn kommer säkert priserna på legacy A320 & 737-800W sjunka märkbart.

Markedsituasjonen i september 2001 og i 2012 er svært ulik.
I utgangspunktet dreier det seg om tilbud og etterspørsel. Som man kanskje husker gikk markedet i "toalettet" i kjølvannet av 9-11.
Det var om å gjøre å holde produksjonstempoet mest mulig stabilt for ikke å måtte gå til det skritt å redusere den månedlige produksjonsraten. Den forretningsmessige vurderingen Boeing gjorde knyttet opp mot tilbudet til Ryanair var nettopp basert blant annet på å opprettholde "output'en" fra produksjonslinjen selv om det gikk ut over fortjenesten pr maskin.
DY har gått til anskaffelse av maskiner i et marked preget av høykonjuktur.
Det å regne på rene prosent rabatter til sammenligning går nok ikke.
Det er så meget forskjellig som legges inn i de forretningsmessige avtalene som svært få utenom partene kjenner til.
Her kan nevnes operative, tekniske,finansielle,markedsmessige,garantiordninger, valutasikring o.s.v.
Dette gjør at det ikke umiddelbart er lett å sammenligne kjøp med et så stort tidsrom og særlig relevant er det heller ikke etter min oppfatning.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Pressemelding under tyder på at Ryanair får dagens markedsrater ikke ulikt det som DY oppnår enten det er snakk om lånefinansiering eller sale-and-leaseback.

Ryanair in search of funding for 11 737-800s


Print
By: LAURA MUELLER LONDON 10:26 22 May 2012 Source:

Irish carrier Ryanair is looking for financing to cover 11 Boeing 737-800 aircraft, which will be supported by the US Export Import bank, banking sources indicate.

The airline has issued a request for proposal for financing to the market for five aircraft to be delivered this year and six units arriving in 2013.

Separately, the carrier said yesterday during an earnings results conference it is likely to again keep around 80 aircraft grounded this winter rather than operate them at a loss over the season.

The carrier's annual profits improved by 25% and revenues were up by 19% for the year to March 2012. The increased revenue came despite the airline grounding aircraft over the winter.

Chief executive Michael O'Leary described the grounding as a practical response to high oil prices
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

DY's NEO ordre har jo blitt sagt var endelig fra DY's side, mens Airbus sier det motsatte. Med tanke på at Farnborough Air Show snart er igang, så ser jeg ikke bort fra at Airbus offentliggjør Norwegians NEO ordre og flere med der. Dette er jo typisk det Airbus har gjort de siste årene.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

Jeg kikket litt i Airbus ordrelister tidligere i dag, og fant ikke noe Norwegian noe sted.
 
Re: Michael O’Leary: DY's flykjøp for dyrt !

DY har gått til anskaffelse av maskiner i et marked preget av høykonjuktur.

Virkelig? I etterdønningene etter 2009-krisen og med flere kredittbobler i ferd med å sprekke* mener du at flyselskapene står i kø for å kjøpe fly?

Interessant nok er dette også den motsatte analysen av markedet enn det Kjos selv hadde da dette flykjøpet ble offentliggjort.


Edit: * her kan også nevnes oljeprisen som påvirker lønnsomheten til mange flyselskaper på en negativ måte. Det er minst like dagligdags å høre om underskudd og konkurser som det er å høre om overskudd.
 
Back
Top