Metrojet A321 har styrtet i Egypt

Det er mange måter å tvinge ned et fly på - men med kun russiere, ukrainere og hviterussere ombord, tviler jeg egentlig litt på denne teorien. Sannsynligvis er alle billettene solgt tur-retrur fra LED, så hvorfor skulle man da fly ned, ta en uke ferie og så tvimge ned maskinen på returen? Makes little sense ...

Makes little sense hvis du går utifra at det ble utført noe av noen som befant seg ombord i flyet, men det ser jeg liten grunn til å tro.
Å få der nede til å smugle en sprengladning ombord i et cargohold eller en container tror jeg ikke nødvendigvis er så vanskelig desverre.

Mange fly til SSH er avvist av egypitiske myndigheter, bl.a. 7 maskiner fra easyJet. En 777 fra Orenair fikk ihvertfall lande og den er nå på vei tilbake til Moskva...

Iflg NRK og kilder nær etterforskningen skal det høres en eksplosjon på voicerecorder OG
FDR dataene viser normalt til de blir brutt!

NRK

Isåfall betyr vel det at FR24 dataene jeg postet over har sendt sine signaler ca 30 sekunder lenger enn FDR boksene i flyet. Altså i 30 sek etter eksplosjonen 04:12:56....

Makes sense...

Last edited:
Nederst i NRK-artikkelen skriver de "Kildene som er nær etterforskningen skal ha sagt at dette tyder på en eksplosiv dekomprimering.", men vil det ikke også kalles for "eksplosiv dekomprimering" (explosive decompression) selv uten at det var en bombe involvert?

Ellers mener jeg å huske at taleregistrator og ferdskriver ligger i halen på flyet, så stiller meg litt spørrende til nøyaktig hva de kan ha fått med seg av en evt. bombe. Men så klart, det avhenger muligens også av hvor lang tid det tar fra evt. eksplosjon til separasjonen av halen fra flyet var kommet så langt at datalinjene fra cocpit bakover ble brutt...

Det er fortsatt en del trafikk til og fra i følge FR24. I dag har både Orenair, iFly og Ural gjennomført flyvninger. Mulig de kommer tom ned og henter turistene hjem. I følge Aftenposten er det ca 45000 russiske turister i Egypt nå.

Espen

Ser ut som EZY9013 (Titan 767 subcharter) prøver seg nå .. airborne fra Larnaca.

Last edited:
Ser enkelte selskaper (f.eks. DAT, easyJet) går sør og vest før de fortsetter nordover. Thomson og de russiske går hovedsaklig rett over Sinai.

Ser ut som en massiv evakuering av russiske og britiske turister i dag. Oslomaskinen er også i lufta nå, 6,5 timer forsinket.

Espen

Det gikk av en bombe om bord på det russiske passasjerflyet som styrtet på Sinai-halvøya.
Det bekrefter den russiske etterretningstjenesten FBS, som sier de hasr funnet spor av sprengstoff i det styrtede flyet. De legger til at det dreier seg om et terrorangrep.

Iføge PBS-sjef Alexander Bortnikov, var det en improvisert bombe bestående av blant annet 1,5 kilo TNT som ble brukt i angrepet, skriver Interfax.

President Vladimir Putin uttalte samtidig at russiske myndigheter vil finne de som var ansvarlige for angrepet.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/s...-russisk-fly-ble-styrtet-av-bombe/a/23562688/

Tar vel en stund til før endelig konklusjon foreligger.

The Aviation Herald

On Dec 14th 2015 Egypt's Civil Aviation Authority reported, that the preliminary report has been finished and has been sent to ICAO as well as all participants in the investigation. The investigation has extended 16km from the main wreckage site. The forensic medicine group is awaiting DNA probes from Russia to identify victims. Extensive photos using an advanced 3D camera have been taken, metallurgy examination of the wreckage has been initiated. The flight data recorder has been read out and contains all flights of the 5 days prior to the crash, in addition a total of 38 computers on board were removed from the wreckage and taken for detailed examination. The maintenance group is checking all maintenance records going back to 1997. The press release by Egypt's CAA concludes: "up to date the committee did not receive any information indicating unlawful interference, consequently the committee continues its work regarding the technical investigation."

Back