Metrojet A321 har styrtet i Egypt

Re: Savnet russisk fly

Fant denne, gir det noe mening dere som kan mer om dette?

Svært lite sannsynlig. Store (side)rorutslag i den hastigheten vil føre til en ukontrollerbar yaw induced roll og flyet vil
umiddelbart gå inn i en nedadgående spiral.... ikke oppover slik som her. Ref USAir 427.
 
Re: Savnet russisk fly

Vil en A321 kunne foreta en slik kraftig "pitch up" manøver som tilsynelatende har skjedd her via autopilot dersom for eksempel sensorer eller noe slikt måler feil ?
 
Blir interessant å se om Airbus kommer til være å like taus som etter Air Asia A320 ulykken, 28 Des 2014. (Steg kraftig, steilet)
 
Last edited:
Sørgedag i Russland. Flaggene på halv stang, underholdningstilbud avlyst og TV kjører uten reklame. I nettavisene er det mange artikler med lavmælt fortvilelse over det som har skjedd. Men det er også et litt mer høylytt sinne mot disse mindre flyselskapene som står under kollektiv mistanke for å spare på vedlikehold grunnet usikker økonomi. Og folk deler villig sine dårlige erfaringer med flyene til blant annet dette flyselskapet.
 
Flyet er angivelig på Irsk register?
Hvordan følges slike fly opp av irske luftfartsmyndigheter om det knapt nok ikke er innom Irland i det hele tatt?
 
Flyet er angivelig på Irsk register?
Hvordan følges slike fly opp av irske luftfartsmyndigheter om det knapt nok ikke er innom Irland i det hele tatt?


Det er knapt nok en russisk Airbus eller Boeing som er russisk registrert. Stort sett er det registrert på Bermude, Irland etc, pga det russiske avgiftssystemet
 
Flyet er angivelig på Irsk register?
Hvordan følges slike fly opp av irske luftfartsmyndigheter om det knapt nok ikke er innom Irland i det hele tatt?

Det er landet der selskapet har fått utstedt driftstillatelse som har ansvar for teknisk oppfølging som også er nedfelt i låne/leieavtaler for det aktuelle flyet.
 
Flyet skal ha vært involvert i en kraftig tailstrike i 2001. I teorien kan dette ha en sammenheng. Flyskroget delte seg i to - som bildene viser -
i omtrent samme området ved halen der tailstrikes skjer. Det kan også forklare "up-pitchen" hvis delene hang "delvis" sammen før de separerte seg.
Men dette foreløpig bare en teori selvsagt...

The aircraft suffered a tailstrike in Cairo on Nov 16th 2001. It's then operator had been Middle East Airlines (MEA), its tail number then was F-OHMP. The aircraft was on an ILS approach to runway 05R when the aircraft began to oscillate around the glide path, above and below the glidepath, causing manual corrections by the crew, which resulted in a hard landing and tail strike at touch down and in substantial damage to the aircraft, that nonetheless taxied to the apron where the passengers disembarked normally.
 
Strukturelle feil fører vanligvis til at flyet deles i biter uten å sende noe nødsignal.

Med denne teorien så har de fløyet ca 1 minutt fra problemene i halepartiet startet 04:12 til flykroppen delte seg helt et
minutt senere. Tid nok til å sende nødsignaler (noe som vel enda ikke er bekreftet at de gjorde?).

W
 
Det er vel bekreftet at de ikke gjorde det? Men 'første fase' av delingen kan jo ha ført til at de mistet strømmen eller at ledingen mellom cockpit og antenne ble brutt .. Vi får vel svar på dette så fort ferdsskriveren er analysert.
 
Da har det kommet mer detaljert data fra FR24 som tegner ett litt annet bilde
av de siste 90 sekundene en den første ga inntrykk av.

Her har det skjedd noe veldig voldsomt ...fort! Fra - 7000 fpm til + 8.000 fpm på sekundet.
Det meste her tyder vel på at halen må ha blitt separert fra resten ved 04:12:56 for at dette
i det hele tatt skal kunne være fysisk mulig....

Flightradar24.com_-_flight_7K9268.png
 
Det er mange måter å tvinge ned et fly på - men med kun russiere, ukrainere og hviterussere ombord, tviler jeg egentlig litt på denne teorien. Sannsynligvis er alle billettene solgt tur-retrur fra LED, så hvorfor skulle man da fly ned, ta en uke ferie og så tvimge ned maskinen på returen? Makes little sense ...
 
Back
Top