Merker konkurransen fra Rygge

Med alt som skjer rundt overtakelsen av vestlandstrafikken, er det vel klokest å fokusere på denne regionen først. Det er mange markeder jeg tror vi kunne gjort det bra i, men et lite selskap gjør klokest i ikke å spre seg for mye for fort.
 
Tror at situationen på TRF nå mere normaliserer seg.
Det er jo begrenset hvor mange ruter man kan få lønnsom drfit på også.
Men at de sa nei til base for FR, tror jeg på sikt er fornuftig. Man skal leve om 5-10 og 15 år også.

Det samme sa direktøren på Torp også. De betingelsene Ryanair stilte var ikke akseptable. (Hvilke betingelser har egentlig FR på Rygge?).

Det er klart en flyplass betyr mye for utviklingen i distriktet, samtidig må/bør (slik jeg har hevdet på forumet tidligere) Østlandsområdet ses under ett og vei og jernbane i triangelet Lillehammer-(Gardermoe)-Oslo, Grenland-(Torp)-Oslo og Halden-(Rygge)-Oslo bygges ut med frefelts vei og dobbeltsporet høyhastighetsbane. For Torps vedkommende vil det bety at store deler av Telemark, Vestfold (hele), Buskerud og også Akershus (eks Asker) vil ligge innenfor en (tilnærmet) times reisetid.
Ny dobbeltspoet jernbane i Søndre Vestfold må legges innom terminalområdet på Torp og flytoget kan pendle mellom Torp og Gardermoen.

Ser av en annen tråd at dette er rutetilbudet FR har fra Torp fra ruteskifte okt/nov i år.
Förändringar för TRF i månadsskiftet okt/nov:
Linjer som blir kvar:
Alghero, - oförändrad (2x week)
Bremen, - oförändrad (4x week)
Edinburgh, - oförändrad (3x week)
Frankfurt-Hahn, - oförändrad (4x week)
Girona, - reducering (4x week) -> (2x week)
Liverpool, - utökning (4x week) -> (7x week)
London-Stansted, - reducering (14x week) -> (7x week)
Milano-Bergamo, - reducering (7x week) -> (4x week)
Linjer som upphör:
Alicante, - Upphör
Bologna, - Upphör
Malaga, - Upphör
Marseille, - Upphör
Pescara, - Upphör
Pisa, - Upphör
Rome-Ciampino, - Upphör (flyttar till RYG)
 
Er ikke det å ta vel hardt i...kanskje UP vil ha tips om Ryanair? :p
Det er synd å si det, men det tar ikke mer enn 45 minutter å kjøre fra Oslo til Rygge, selv når man holder fartsgrensen. Det varierer selvfølgelig litt avhengig av hvor i byen man bor, men fra Manglerud tar det under 40 minutter.
 
Da blir det jo meget spennende å se om Rygge kan tjene penger på passasjerene som de har "tatt" fra Torp, eller om de har solgt seg alt for billig til Ryanair.
 
Det er synd å si det, men det tar ikke mer enn 45 minutter å kjøre fra Oslo til Rygge, selv når man holder fartsgrensen. Det varierer selvfølgelig litt avhengig av hvor i byen man bor, men fra Manglerud tar det under 40 minutter.

Er det synd? Går alltids an å kjøre om Fredrikstad :)
 
Er det synd? Går alltids an å kjøre om Fredrikstad :)
For oss som er opptatt av vekst på OSL er det litt synd at Rygge ligger så lett tilgjengelig for befolkningen i Oslo, men heldigvis ser det ut som om vi klarer oss godt i konkurransen. Målt i absolutt antall passasjerer har veksten vært større på OSL enn på RYG i juli.
 
Det er synd å si det, men det tar ikke mer enn 45 minutter å kjøre fra Oslo til Rygge, selv når man holder fartsgrensen. Det varierer selvfølgelig litt avhengig av hvor i byen man bor, men fra Manglerud tar det under 40 minutter.

Ooops - jeg tenkte på TRF:rolleyes:
 
For oss som er opptatt av vekst på OSL er det litt synd at Rygge ligger så lett tilgjengelig for befolkningen i Oslo, men heldigvis ser det ut som om vi klarer oss godt i konkurransen. Målt i absolutt antall passasjerer har veksten vært større på OSL enn på RYG i juli.

Mulig du har et yrke som gjør deg opptatt av vekst på OSL, men for meg som passasjer er absolutt ikke dette noe jeg ønsker med mindre man gjør ganske kraftige grep for å bedre forholdene for de reisende rimelig fort. OSL er rett og slett i minste laget visse deler av døgnet, så meget bra at flyplassen blir avlastet av Rygge og Torp.
 
For oss som er opptatt av vekst på OSL er det litt synd at Rygge ligger så lett tilgjengelig for befolkningen i Oslo, men heldigvis ser det ut som om vi klarer oss godt i konkurransen. Målt i absolutt antall passasjerer har veksten vært større på OSL enn på RYG i juli.

Må si meg helt enig i deg her, men så lenge RYG kun øker pga RF, så gjør det meg ingen verdens ting.

Det er klart en flyplass betyr mye for utviklingen i distriktet, samtidig må/bør (slik jeg har hevdet på forumet tidligere) Østlandsområdet ses under ett og vei og jernbane i triangelet Lillehammer-(Gardermoe)-Oslo, Grenland-(Torp)-Oslo og Halden-(Rygge)-Oslo bygges ut med frefelts vei og dobbeltsporet høyhastighetsbane. For Torps vedkommende vil det bety at store deler av Telemark, Vestfold (hele), Buskerud og også Akershus (eks Asker) vil ligge innenfor en (tilnærmet) times reisetid.
Ny dobbeltspoet jernbane i Søndre Vestfold må legges innom terminalområdet på Torp og flytoget kan pendle mellom Torp og Gardermoen.

Er delvis enig med deg her; dette "triangelet" som du nevner må så absolutt bygges ut for fulgt, med jernbanestasjon i direkte forbindelse med terminalene eller en bedre løsning enn shuttlebuss for både TRF og RYG.

Jeg mener også at TRF og RYG bør være støttespillere for OSL.
TRF bør ikke konsentrere seg om å stjele pax fra OSL (som bor i Stor-Oslo), men heller tenke mer på Vestfold og Grenland. På samme måte bør RYG konsentrere seg om Østfold og sør-Akershus, ikke Stor-Oslo.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top