Merkelige pontonger

Hei,

sakser svaret til Seabee i tråden min eg :)

og flottørene er "Full Lotus" flottører, tror jeg. Tror de er "oppblåsbare"

Kan tenke meg at en fordel er at de er oppblåsbare og dermed litt lettere og håndtere. Kanskje de lager mindre lyd/mer behagelig når de treffer vannet enn harde plast pontonger? :) Blir vel som å kjøre gummibåt kontra fiberglass/plast båt tenker eg. :)

Mvh Tommy

Denne tupen flottører er ikke brukbare. De har ikke noe "step".
Dvs at flyet er i "luften" før steile hastigheten er nådd.
Waterloop er faren. Jeg flyr ikke noe fly med disse. I alle fall ikke om det blåser det minste.:old

Denne tupen flottører er ikke brukbare. De har ikke noe "step".

Jeg var i går personlig og kikket på den nevnte flyvemaskin - og flottørene har faktisk "step"! Virker solide! "Steppet" var av gummi/plast og var påsatt er lufttrykk på 15 bar om jeg husker riktig.

Dvs at flyet er i "luften" før steile hastigheten er nådd.

Uten "step" på flottørene tror jeg det ville være bortimot umulig å få flyet opp i "plan" og opp i luften. Men det er kanskje noe annet du tenker på, Merrilfield?

Steinar
http://www.seabee.info

Flottørene er plane under. det danner seg en luftpute under flottøren før flyet er flybart. En konvensjonell EDO har en båtformet konstruksjon--dvs at noe av flottøren skjærer i vannet helt til flyet FLYR--dvs tar av.
Vi hadde en hendelse i Kile med disse oppblåsbare flottørene. Ikke brukbart

Enig, ikke brukbart. Jeg var forresten øyenvitne til den omtalte flip-rundt i Kilen med slike tøfler

He, he ! Slike uttalelser minner meg om alle som skal fortelle meg at automatgear er håpløst på vinterføre. Jeg bruker å spørre om de har erfaring med dette, men da er svaret alltid at de har aldri kjørt bil med automatgear :=}

Det som er litt viktig er at det kommer skum og luft bobbler under flottøren så de ikke suger seg fast i vannet.

Så plutselig et bilde til av sånne pontonger, denne gangen lå flyet opp ned i vannet...

Sitat artikkelen:
"Thor Solø i Salten Mikroflyklubb er ikke forbauset over at dette flyet har gjort kollbøtte under take off.

- Det er et vanlig problem med disse flyene, og heldigvis går det som regel godt når det skjer, sier Solø."

(trykk på bilde for artikkel fra Avisa Nordland.)

Sett i lys av den diskusjonen som har vært i denne tråden om "Full Lotus" flottørene, er dette en svært interessant hendelse! Noen som vet type/registrering for dette mikroflyet som gikk rundt? Hadde vært svært interessant for dette forum å komme i kontakt med flygeren for å høre hva som skjedde, og om flottørene kan ha vært medvirkende årsak til denne ulykken...!?

Steinar
http://www.seabee.info

Sett i lys av den diskusjonen som har vært i denne tråden om "Full Lotus" flottørene, er dette en svært interessant hendelse! Noen som vet type/registrering for dette mikroflyet som gikk rundt? Hadde vært svært interessant for dette forum å komme i kontakt med flygeren for å høre hva som skjedde, og om flottørene kan ha vært medvirkende årsak til denne ulykken...!?

Flyet ser ut til å være LN-YSW, en ICP Savannah VG. Passer i farger og type, iflg http://www.saltenmikro.org/ var det et fly tilknyttet klubben.

Back