Merkelig ombooking fra SAS

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Vi er booket med SAS TRD - KEF en søndag 24. juli med SK347 og SK4787.
I går fikk jeg en mail om endret reise som sier at vi skal fly med SK359 og SK4785 (som vil lande i Reykjavik 18:00 i stedet for 12:05 som opprinnelig booket) i stedet. Når jeg sjekker på sas.no viser det seg at ingen av disse to flightene eksisterer!
Hva er det egentlig SAS driver med? SK 4787 som vi opprinnelig skulle hatt fra OSL er skjøvet fram med en halv time - hadde de puttet oss på et tidligere fly fra Trondheim, hadde problemet vært løst
Kan disse fiktive flightene (som er satt opp med 737-700) være et sted å "parkere" bestillingen vår i påvente av videre ombooking? :cry:
(Beklager på forhånd hvis dette havner i feil forum ;))

Det er en ganske voldsom endring (og skremmende for SAS) at man nå må booke Norwegian om man skal komme fram til ønsket tidspunkt.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk

Kan disse fiktive flightene (som er satt opp med 737-700) være et sted å "parkere" bestillingen vår i påvente av videre ombooking? :cry:
Svaret på det er ja, og du får ikke booket om/justert før flyvningen er faktisk kansellert.

Det er en ganske voldsom endring (og skremmende for SAS) at man nå må booke Norwegian om man skal komme fram til ønsket tidspunkt.

Som om Norwegian aldri har hatt schedule changes ... :rolleyes:

Som om Norwegian aldri har hatt schedule changes ... :rolleyes:
Snakker om punktlighetsstatistikken, og egen erfaring som 12 legs i nov/des på rad der 1, bare en, var on time.

Endringer i rutetabell når man kjøper billetter så langt frem i tid, må man nesten bare regne med. Og det gjelder ikke bare SAS. Ring booking og be dem booke deg om (tilbake) til 339/4787. Såfremt du ikke treffer Dennis, burde det ikke være noe problem.

Snakker om punktlighetsstatistikken, og egen erfaring som 12 legs i nov/des på rad der 1, bare en, var on time.

Det har fint lite med dette å gjøre. Avgangen er i juli.

Endringer i rutetabell når man kjøper billetter så langt frem i tid, må man nesten bare regne med. Og det gjelder ikke bare SAS.

Er ikke SAS i en særklasse her? Jeg har fått endret langdistanse flighter til Airbus 340 noen ganger nå og SAS nekter å booke om siden flighten ikke er kansellert. De har f.eks satt opp alle CPH-IAD fligher i juni, juli og august med A340, men de jeg har snakket med på kundeservice mener de fortsatt kommer til å fly den dagen.

Det har fint lite med dette å gjøre. Avgangen er i juli.
Samme greia, skal du være et sted på dato og tid X foretrekker man vel at flyvningen faktisk skjer. SAS innbyr ikke på tillit.

Er ikke SAS i en særklasse her? Jeg har fått endret langdistanse flighter til Airbus 340 noen ganger nå og SAS nekter å booke om siden flighten ikke er kansellert. De har f.eks satt opp alle CPH-IAD fligher i juni, juli og august med A340, men de jeg har snakket med på kundeservice mener de fortsatt kommer til å fly den dagen.

Kun tirsdag og torsdag det er '343' 2/6-29/9. Resten av uka er det 330-300. Vil tro det holder, men mindre det kommer ny trafikk-kollaps.

Kun tirsdag og torsdag det er '343' 2/6-29/9. Resten av uka er det 330-300. Vil tro det holder, men mindre det kommer ny trafikk-kollaps.

Ja, sorry, er klar over at det bare er tirsdag og torsdag, mente å skrive det.

Men de lyver jo med 99% sikkerhet når de sier de kommer til å fly de dagene.

Hvis de hadde vært ryddige å latt meg booke om nå til en SAS flight f.eks dagen før og ikke kort tid før avreise så kunne vi tilpasset oss med tanke på hoteller osv.

Nå er det bare å sitte å vente og hvis vi insisterer på å dra samme dagen så er jeg for det første ikke overbevist om at de booker om fem stk. til f.eks Lufthansa uten protester og det er jo heller ikke sikkert at det er fem ledige seter i business på samme flighten.

Men de lyver jo med 99% sikkerhet når de sier de kommer til å fly de dagene.

Hvis de hadde vært ryddige å latt meg booke om nå til en SAS flight f.eks dagen før og ikke kort tid før avreise så kunne vi tilpasset oss med tanke på hoteller osv.

.

Lyver og lyver .. det er heller dårlig interninfo. Og de sier det de selv tror er rett og det de har fått beskjed om å si. Problemet er ikke på agentnivå.
Men jeg er helt enig med deg. Det tar litt tid å få booket om og flyttet alle, men de skulle tillatt endringer med en gang når kunden selv prøver å finne løsninger. Det er arbeid og tid spart for alle.

Endringer i rutetabell når man kjøper billetter så langt frem i tid, må man nesten bare regne med. Og det gjelder ikke bare SAS. Ring booking og be dem booke deg om (tilbake) til 339/4787. Såfremt du ikke treffer Dennis, burde det ikke være noe problem.

Jeg er litt uenig med deg, SAS er anderledes naar det gjelder endringer, vi har naa 3 relativt store reiser frem i tid og etter noen maaneder er det 0 null endringer paa 14 strekninger. Endringer er noe jeg leser om paa Flyprat - ikke noe jeg selv er beroert av.:old

Takk for svar - jeg følger prøvde å følge rådet ditt LN-MOW, men ga fort opp da det ble opplyst om minst en times kø på telefonen :drunk:
Men, det gikk greit å gjøre jobben sjøl på sas.no, mot et tillegg på kr. 2,- :colgate:
Synes fremdeles det er underlig at de ikke bare flyttet flighten fra Trondheim ett hakk fram i stedet for å ta omveien som de gjorde, men hva vet jeg - det kan jo hende det finnes en god teknisk grunn for at det gjøres på en slik måte.

Jeg tror at man skal være oppmerksom på den faktiske situasjonen SAS befinner seg i og knytte endringer opp mot denne en god stund fremover.
Selskapet forsøker å overleve etter COVID-epoken samtidig som det er flyflåte endringer. Det er mer enn normalt utfordende å skifte ut materiell samtidig som crew skal omskoleres og rutetilbudet tilpasses etterspørselen. Det er ikke lenger lett å forutse markedet fremover og jeg vil anta det er noe i nærheten av et mareritt for ledelsen å styre selskapet slik at de kommer igjennom en omstrukturering alle ser er nødvendig.
For egen del har jeg snart mistet oversikten over alle endringer av mine reiser fremover i året som kommer inn ukentlig , men jeg aksepterer at slik er verden inntil videre. Alternativet finnes ikke.

Jaha:rolleyes: Og det kan du garantere? Min frue's booking med dem direkte mellom A-B avstedkom etter noen uker en høflig mail om at flyet var innstilt og hun var booket A-B via C, 2 dager senere.

Hadde opprinnelig booking med SAS til PVG den 28. mars (A340) som ble endret til 29. mars (A350), som etter noen timer ble kansellert.
29. mars var flyvninga ganske full ifølge setekartene, men etter kansellering ble setekartene ryddet. Har enda ikke mottatt SMS om kansellert flyvning, selv om websiden sier det.
Ringte reisebyrået og bare ba de gjøre plass for meg på flighten den 29. mars, da det er den mest realistiske datoen.

Går noen spennende dager i vente...

EDIT: Leser at det er større lockdowns i SH. Kanskje derfor.

Last edited:
Back