• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Merkelig nummerering av utganger på flyplasser

Geir

ScanFlyer Blue
Merkelig nummerering av utganger på flyplasser

Vanligvis når man nummererer noe så starter man på 1. På Værnes eksempelvis starter nummereringen av utgangene i terminalen på 30. Jeg tok en gang fly fra en liten tysk flyplass med bare en utgang - utgangen hadde nummer 7...??...

Hva er grunnen til denne merkelige praksisen? Man kunne jo tenke seg at man startet litt oppe i nummereringen fordi man trenger lavere nummer til fremtidige utvidelser, men man trenger vel ikke 29 ekstra nummer på Værnes? Har dette noe med nummerering av fjernparkeringsplasser for flyene å gjøre? Finnes det en "plass nummer 1" på flyplassene som er en fjernparkering? Slik at de utgangsnumrene som vi passasjerer ser kun er en liten del av et større antall parkeringsplasser?

Dette er det sikkert noen av dere fly-guruer her som kan forklare.

Replying to Topic 'Merkelig nummerering av utganger på flyplasser'

...det har ofte andre hensyn som ligger bak "merkelig" nummerering...f.eks. paa "pir C" paa FBU hadde en utgang 36, 37, 40, 38 i den rekkefoelgen....aarsaken var at utgang 40 var "buss gate" til fjernparkering, og derfor et nummer som vi lett kjennte igjen....paa andre flyplasser foelger Gate Nummeret oppstillingsplassens nummer, og det kan vaere mange oppstillings plasser som ikke har passasjer trafikk (Cargo etc.). Paa Vaernes har du vel mere en en Terminal.....naa er det vel hundre aar siden jeg satt aa troekka billetter paa skranken paa Vaernes, men jeg forestiller meg at det har blitt bygget 2 Terminaler siden dengang..og logisk hadde foerste terminal 1-9, neste 10-19 saa, 20-29 og 30-39 slik at man lett i en overgangs fase kan vite hvilken terminal det dreier seg om....(Mener at vi hadde 10-19 den gang jeg jobbet paa TRD, og det fordi den dengang nye terminalen akkurat hadde aapnet...og den gamle hadde 1-9....

Har også hørt at man ved enkelte flyplasser også velger høyere nummer på gatene da dem skal være enklere å forstå ved opprop...men vet ikke om det stemmer.

EVE hadde gate 1-4 før nytt terminalbygg stod ferdig, mens dem nå har gate 25-26-27-28-29 og 30 :)

På Flesland Heliport har vi Gate 1,2 og 3 :up:

Originally posted by Geir
Vanligvis når man nummererer noe så starter man på 1. På Værnes eksempelvis starter nummereringen av utgangene i terminalen på 30. Jeg tok en gang fly fra en liten tysk flyplass med bare en utgang - utgangen hadde nummer 7...??...

Hva er grunnen til denne merkelige praksisen?
Du har nøyaktig det samme fenomenet på Evenes. Jeg tipper at de militære delene av disse flyplassene har stukket av med de laveste numrene.

På SKN er det to utganger, men ingen av dem har nummer. :)

og i Vadsø har vi en utgang.. uten nummer.. men når vi blir spurt: Hvilken utgang er det? så svarer vi: Utgang 234 :)

Back