
ld Endnu engang tager jeg en gammel tråd op.
Viscount i SAS farver har altid interesseret mig, og selvfølgelig havde Vi Flyver et billede af sådan en. I maj nummeret 1961 var der et billede af LN-FOH (c/n 250), som jeg har scannet (ikke et særlig godt billede):
http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=93
I mit arkiv har jeg desuden et lidt slidt fotografi af LN-FOM (c/n 247):
http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=94
Med hensyn til størrelse på vinduer, så havde Viscount det absolut største passager vindue!
Vinduet målte 26 in. i højden og 19 in. i bredden. Størrelsen var fastlagt på grundlag af "...an international airworthiness code...as minimum energency exit dimensions...". I de tidligste udgaver af Viscount 700 fungerede hvert eneste vindue i kabinen som nødudgang.
Jeg har herunder prøvet at opstille en liste over vindues størrelser i ældre passagerfly. Oplysningerne stammer fra Flight International:
Viscount: H: 66,04 cm (26 in.); B: 48,26 cm (19 in.)
DC-6 serien: H: 40,64 cm (16 in.); B: 45,72 cm (18 in.)
CV440: H: 45,72 cm (18 in.); B: 40,64 cm (16 in.)
F.27: H: 48,26 cm (19 in.); B: 33,02 cm (13 in.)
HS.748: H: 48,26 cm (19 in.); B: 33,02 cm (13 in.)
DC-8: H: 45,72 cm (18 in.); B: 38,1 cm (15 in.)
Caravelle III: H: 39,5 cm; B: 38,5 cm (målt på mit eget Caravelle vindue

)
Concorde: H: 25,4 cm (10 in.); B: 19,05 cm (7½ in.)
B.737: H: 35,56 cm (14 in.); B: 27,94 cm (11 in.)
DC-10: H: 30,48 cm (12 in.); B: 22,86 cm (9 in.)
Nils