Mere GULL - Vickers Viscount i SAS-farger

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Originally posted by RolfL

Originally posted by hmm273
A/C used in 1961 flying the foll legs:
OSL-TRD-BOO-BDU /T/R: SK302/SK303
OSL-TRD-BOO T/R: SK304/SK305
OSL-BGO T/R: SK319/SK316

Det är väl också möjligt Fred Olsen roterade sina Viscounts och inte bara flög med SAS-målade maskiner på SK-linjer. Det skulle vara intressant att se en bild, med synlig registrering, på LN-FOH om den var i SAS-målning eller om det är ett misstag.

Min aller foerste flyreise var nettopp med SK319 i 1961 med en av disse Vickers Viscount i SAS farger, dessverre husker jeg lite (var et aar gammel!)

Originally posted by hmm273
A/C used in 1961 flying the foll legs:
OSL-TRD-BOO-BDU /T/R: SK302/SK303
OSL-TRD-BOO T/R: SK304/SK305
OSL-BGO T/R: SK319/SK316
Dette tyder vel på 2 fly i bruk. Hvor har du disse flytidene fra, gammel SAS-tabell?

Jeg er mer og mer sikker på at sommeren 1960 var det kun LN-FOI som fløy i SAS-farger, og at den andre som var kommet hjem fløy i FOF farger igjen. (og at de fløy for AF som det står i jubileumsheftet, var nok mer ad hoc, og sikkert da i FOF-farger).
Utleiene til OS og BEA var med fullt skjema og utenlands registrering, slik det fremgår av det jeg skrev fra Kay Hagbys bok.

De to som vendte hjem i 1961 etter BEA-lease, var altså LN-FOM som da gikk til SAS, og LN-FOH som vi nå lurer på. Etter mailer med RolfL har vi blitt enige om at vi ikke tror -FOH noen ganger hadde SAS-farger, men at den kom tilbake til FOF farger i 1961.
Men vi vet ikke enda...

se dette herlige bildet RolfL tok av LN-FOK på Bromma i 1960 eller 1961.

Attachments

• FOfokBMA60-61_RoLa.jpg
    FOfokBMA60-61_RoLa.jpg
    119.3 KB · Views: 28
Har også undersøkt dette med Viscount-ene som SAS leide inn fra SAS, og endte opp med følgende:

SAS hadde behov mesteparten av tiden for to Viscount-er i tidsrommet mellom november 1960 og ut 1961. I vinterslakken (januar-mars 1960) var det derimot bare en aktiv.

Som et resultat av dette, så endte jeg opp med følgende fordeling:

LN-FOI (MSN 251) fløy for SAS fra november 1960 og ut 1961 (hele tidsrommet)

LN-FOK (MSN 252) fløy for SAS fra november 1960 og ut 1960 (første del)

LN-FOM (MSN 247) fløy for SAS fra april 1961 og ut året (etter retur BEA tok denne over for FOK)

Kanskje jeg får ta meg en tur over til Hurn (alle fire FOF Viscount-er ble bygget der) ved neste tur til Hampshire for å få vite mer?

Her er forøvrig tidligere LN-FOI i Huns Air farger fra september 1979
http://www.airliners.net/open.file/0873652/L/

Back