Mer morsomt om prising av flyturer

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Jeg lagde jo en tråd om SAS sin prising på last minute.

Dette er mer en kosehistorie, og den er langt fra unik. Men det er litt politikk i det også.

Neste uke trenger jeg en one-way fra PIT-JFK. Det må være non-stop for å maksimere tiden i PIT.

Billigste direkteflight i fornuftig tid (må også rekke LH hjem) var AA, og prisen var kjekke 4800,- i economy.

Men nok en gang - kjapt søk på miles, og samme flight er tilgjengelig for 7.500 Avios + 48,- kroner.

Det slutter aldri å overraske. Men er det rett og slett ulike avdelinger som selger for penger/miles, og med hver sine helt separate inventories? Jeg klager ikke, men synes det er pussig. Dette er jo noe jeg ser ganske ofte.

Fint er det uansett. Fint for meg

I de fleste selskapene er det egne avdelinger med egne inventories som styrer award reiser og disse avdelngene har ofte sterk posisjon (les makt). Miles Programmene bringer inn enorme inntekter og det gir makt. Jeg endte opp med en Denied Boarding Vouchers (Frivilling) hos Lufthansa og de bestilles gjennom Miles and More, noe som for meg har vaert kun positivt, null problem aa faa billigste pris paa avganger som har vaert utsolgt (jeg endte opp med EUR 1800.00 saa det ble 2 t/r Oslo Vancouver)

Ja, det er slik det fungerer ... Da svigerbestemor gikk bort sist helg, måtte jeg få eldstemann hjem fra Bellingham. Alt fra Bellingham og Seattle til Atlanta var $600+ de dagene han trengte .. HVER VEI! Men award-billetter var det flust med. Endte opp med Saver (12.500 miles) Seattle-Greenville SC (som er nærmeste flyplass) og Standard (25.000) tilbake med United. I tillegg måtte jeg ut med 88 dollar, hvorav 80 var fordi jeg bestilte under en uke før avreise. I slike sammenhenger er miles gull verdt å ha. Og kanskje spesielt til 'småflyplasser' som Greenville, som normalt er langt høyere priset.

Bestilte et AA kresdittkort i høst, og fikk 50.000 miles i bonus. I tillegg fikk jeg satt et par større utgifter på kortet så jeg hadde litt over 75000 miles, og det holdt til å få oss alle tre frem og tilbake til Seattle på Alaska nonstop til Seattle. Pluss 15 dollar. Perfekt. Hadde ellers kostet oss ca 1200 ...

Til våren kommer imidlertid Spirit til Seattle. Satset på at de kanskje får dratt ned prisene litt ...

Last edited:
En tilleggskommentar et at det stort sett er bedrifter som betaler slike høye priser, og med unntak av en SMB bedrift eller to er da ikke poeng/miles en opsjon.

Det koster dermed flyselskapene lite å tilby bonusbilletter selv om prisen er høy. Faktisk kan det gener goodwill mot bonusprogrammet fordi man opplever å få høy verdi for poengene sine.

Back