Spionfly ved ulykkesstedet
Verdens mest avanserte spionfly var på tokt i området da Mehamnulykken skjedde i 1982. Amerikanske tokt ble varslet, men i Norge har radarplottene blitt avskrevet som russiske fly.
Av Eirik Palm og Ivar Jensen
Verdens mest avanserte spionfly var like ved ulykkesstedet da et Widerøefly styrtet i sjøen utenfor Gamvik 11. mars 1982.
Dokumenter NRK Brennpunkt har fått tak i, viser at det foregikk en topphemmelig, amerikansk etterretningsoperasjon utenfor Finnmarkskysten dagen da Mehamnulykken skjedde.
Dette er informasjon som kunne bidratt til å oppklare ulykken. I stedet har flyene blitt avskrevet som sovjetiske.
Norske myndigheter ble varslet foran hvert oppdrag med det superavanserte spionflyet RC 135. Det forteller den amerikanske jagerpiloten Robert Hopkins i Brennpunkt-dokumentaren "Hemmeligheten" på TV i kveld.
Topphemmelig
Dokumenter NRK Brennpunkt har fått tak i, viser at det foregikk en topphemmelig etterretningsoperasjon over Barentshavet 11. mars 1982, hvor en RC 135 og en SR 71 Blackbird deltok. Målet var teste det elektroniske overvåkningssystemet til sovjeterne.
SR 71 Blackbird fløy tilbake før ulykken skjedde, men RC 135 ble værende i luftrommet. Svært avansert utstyr gjør det mulig for dette flyet å fange opp og analysere det meste.
- Man kunne nærmest høre ut i evigheten om forholdene var gode, sier Hopkins som kjenner flyet og operasjonene som det deltok i, godt.
Avskrevet som russiske
Flere vitner har fortalt om fremmede fly i området ulykkesdagen.
En utskrift av radaren i Honningsvåg, viser bevegelsene i lufta rundt ulykkestidspunktet. Bildene viser blant annet to fly som tidligere ble forklart som russiske. Tidligere stasjonssjef ved Honningsvågradaren, Nils Olav Kristiansen, er ikke så sikker lenger når han ser på plottene på nytt.
- Det er vanlig at flyene som fløy mer enn 150 mil lenger øst, var sovjetiske. Sannsynligvis havnet de i den potten. Det som er ute i havet, er sannsynligvis et alliert fly, sier han.
Spesielle prosedyrer
I følge kildene var verdens mest avanserte spionfly nær ulykkesstedet da Mehamnulykken skjedde. Spiontoktet har aldri vært omtalt av kommisjonene som har gransket ulykken.
Steinar Bergheim var radaroperatør i Honningsvåg i 1980. Han forteller at det var bestemte prosedyrer under slike spiontokt.
-Det skulle ikke rapporteres på datasysstemet. Det skulle heller ikke loggføres, sier han.
Avansert overvåkingsmaskin
RC 135 er en svært modifisert utgave av transportflyet C 135. Flyet er spekket med instrumenter som kan fange opp det meste av elekroniske signaler fra de de områdene det passerer.
Flyet er utstyrt for et mannskap på 32, inkludert flygere, etterretningsoperatører, offiserer spesialisert på elektronisk krigsføring og vedlikeholdsteknikere.
I krigen
Siden 1964 har USAs RC 135-flåte deltatt i alle store konflikter og krigshandlinger der USA har deltatt - fra Vietnam-krigen og fram til i dag. Fra tidlig på 1990-tallet har flyet også vært konstant tilstede i overvåking både i Sørvest-Asia og på Balkan.
Tirsdag klokken 20.25 sender NRK Brennpunkt en dokumentar om denne saken.