Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Status
Not open for further replies.

CK

ScanFlyer Mile High Club
Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1

saxet fra nrk.no

20.25
Brennpunkt: Hemmeligheten (t)
15 mennesker omkom da et passasjerfly fra Widerøe styrtet ved Mehamn i 1982. Ulykken blir nå gransket for tredje gang. Har de som har undersøkt ulykken gjennom 22 år fått all informasjon om hva som skjedde på ulykkesdagen?
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Er det ikke snart på tide å la de som døde og deres etterlatte få fred?
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Skjønner hva du mener, men er ikke etterlatte etter noen av de omkomne med blant dem som ønsker en ny granskning da?
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Syne at det er gått så lang tid at Forsvaret bør kunne komme med sannheten. Som dere skjønner har jeg ikek særlig tro på det de har kommet med så langt.

Ellers er det merkelig at Havarikommisjonen ikke etterforsket tips og hendelser som ville være naturlig, at vrakdeler ble kastet på havet igjen etter at de var hentet opp, at logger forsvant, at vitner ikke blir trodd etc

Man opprettet en ny Havarikommisjon etter en stund for å gjøre samme jobben som mange mente var blitt gjort for dårlig....også den med samme leder. Begynner jo å lure på hva slags oppdrag Havarikommisjonen egentlig har hatt.....


Skal bli spennede å se dokumentaren.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Denne saken har mange sider:

1) Mange tror at det har foregått en del hemmelighold og viktige ting er skjult for almenheten og de etterlatte. Mange etterlatte er ikke trygge på at den granskingen som er foretatt er uavhenging. Så lenge det er tvil om det, vil det alltid henge en skygge over granskingen.

2) Har det skjedd noe snusk, er det nok "snuskerne" som helst vil stoppe offentlighetens innsyn.

3) Det skjedde mye rart i Norge og ut fra Norge under den kalde krigen, også på 80-tallet.

4) Noen etterlatt ønsker nok ikke at det rippes opp i det.

Og det er et dilemma. Hvilket hensyn skal veie tyngst? Det er det vel opp til enhver å selv vurdere.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

personlig har jeg tungt for å tro på konspirasjonsteoriene - nettopp fordi det er så vanskelig å holde på hemmeligheter. I Akersgata heter det at når to mennesker vet noe er det en hemmelighet, når tre mennesker vet det er det en nyhet. Folk snakker, og med så mange folk som eventuelt skulle vært involvert i et cover-up etter Mehamn kan jeg ikke fatte at ikke noen har tatt et møte med en journalist i et mørkt portrom.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Minner litt om Scandinavian Star... Har absolutt respekt for de som jobber med slike saker - men også de etterlatte har nok forskjellige meninger.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Det gikk noen historier i Luftforsvaret som jeg vet helt sikkert ble videreformidlet til journalister. Det kan være flere årsaker at de ikke er kommet ut, men antagelig lot de seg ikke verifisere. I denne siste granskningen er ansatte i Forsvaret som har noe å fortelle løst fra taushetsplikten. Det er derfor langt større sannsynlighet for å få frem alle detaljer nå enn det har vært tidligere. Hvis det er noe mer å fortelle, da.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Spionfly ved ulykkesstedet
Verdens mest avanserte spionfly var på tokt i området da Mehamnulykken skjedde i 1982. Amerikanske tokt ble varslet, men i Norge har radarplottene blitt avskrevet som russiske fly.

Av Eirik Palm og Ivar Jensen

Verdens mest avanserte spionfly var like ved ulykkesstedet da et Widerøefly styrtet i sjøen utenfor Gamvik 11. mars 1982.

Dokumenter NRK Brennpunkt har fått tak i, viser at det foregikk en topphemmelig, amerikansk etterretningsoperasjon utenfor Finnmarkskysten dagen da Mehamnulykken skjedde.

Dette er informasjon som kunne bidratt til å oppklare ulykken. I stedet har flyene blitt avskrevet som sovjetiske.

Norske myndigheter ble varslet foran hvert oppdrag med det superavanserte spionflyet RC 135. Det forteller den amerikanske jagerpiloten Robert Hopkins i Brennpunkt-dokumentaren "Hemmeligheten" på TV i kveld.

Topphemmelig
Dokumenter NRK Brennpunkt har fått tak i, viser at det foregikk en topphemmelig etterretningsoperasjon over Barentshavet 11. mars 1982, hvor en RC 135 og en SR 71 Blackbird deltok. Målet var teste det elektroniske overvåkningssystemet til sovjeterne.

SR 71 Blackbird fløy tilbake før ulykken skjedde, men RC 135 ble værende i luftrommet. Svært avansert utstyr gjør det mulig for dette flyet å fange opp og analysere det meste.

- Man kunne nærmest høre ut i evigheten om forholdene var gode, sier Hopkins som kjenner flyet og operasjonene som det deltok i, godt.

Avskrevet som russiske
Flere vitner har fortalt om fremmede fly i området ulykkesdagen.

En utskrift av radaren i Honningsvåg, viser bevegelsene i lufta rundt ulykkestidspunktet. Bildene viser blant annet to fly som tidligere ble forklart som russiske. Tidligere stasjonssjef ved Honningsvågradaren, Nils Olav Kristiansen, er ikke så sikker lenger når han ser på plottene på nytt.

- Det er vanlig at flyene som fløy mer enn 150 mil lenger øst, var sovjetiske. Sannsynligvis havnet de i den potten. Det som er ute i havet, er sannsynligvis et alliert fly, sier han.

Spesielle prosedyrer
I følge kildene var verdens mest avanserte spionfly nær ulykkesstedet da Mehamnulykken skjedde. Spiontoktet har aldri vært omtalt av kommisjonene som har gransket ulykken.

Steinar Bergheim var radaroperatør i Honningsvåg i 1980. Han forteller at det var bestemte prosedyrer under slike spiontokt.

-Det skulle ikke rapporteres på datasysstemet. Det skulle heller ikke loggføres, sier han.

Avansert overvåkingsmaskin
RC 135 er en svært modifisert utgave av transportflyet C 135. Flyet er spekket med instrumenter som kan fange opp det meste av elekroniske signaler fra de de områdene det passerer.

Flyet er utstyrt for et mannskap på 32, inkludert flygere, etterretningsoperatører, offiserer spesialisert på elektronisk krigsføring og vedlikeholdsteknikere.

I krigen
Siden 1964 har USAs RC 135-flåte deltatt i alle store konflikter og krigshandlinger der USA har deltatt - fra Vietnam-krigen og fram til i dag. Fra tidlig på 1990-tallet har flyet også vært konstant tilstede i overvåking både i Sørvest-Asia og på Balkan.

Tirsdag klokken 20.25 sender NRK Brennpunkt en dokumentar om denne saken.

Sakset fra NRK Nordland
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/4244633.html

Jeg går ut i fra at man mener at dette spionflyet eventuellt kunne ha verdifull informasjon å komme med og at ikke dette flyet var involvert i selve ulykken.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Nei, den maskinen var laaangt til havs, men kunne jo i teorien fått med seg ulykken på en eller annen måte.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Tja, det får man si var en ganske usedvanlig dårlig produksjon til NRK å være... :(

Men fin film av SR-71 og KC-135 i Bodø!
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

og CK: Hvor finner vi Manhamn? :p
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Jeg skjønte mindre av den dokumentaren.... Hva forsøkte dem å fortelle?
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Skjønte ikke helt hva dette hadde med saken å gjøre. Det er vel en velkjent hemmlighet at amerikanske spionfly opererte langs kysten og brukte Bodø som base/alternate, men at dette skulle ha noe å si for denne ulykken kan jeg ikke se.

Hvis det befant seg britiske fly i området burde vel også disse vises på utskriften fra Honningsvåg? Hvis de ikke ble slettet i ettertid da.

EDIT: Slettet et lite gjennomtenkt resonnement :sarc
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Uttrykket "å koke suppe på en spiker" fikk en ny mening etter å ha sett Brennpunkt-programmet.

Dette var håpløst.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Hele meningen med programmet var tydeligvis å fokusere på radarplotting. Vitsen med å snakke så mye om RC-135 var selvsagt at den etter manges mening da kunne ha fått med seg vital info/interessante "blipp" rundt ulykken. Kan det være så innfløkt å forstå da?:) Et program på 30 minutter kan jo ikke bli noe annet enn å se saken gjennom et sugerør...., og på utsiden står det to forskjellige grupper og observerer: de som tror på konspirasjon, og de som ikke tror. Begge like urokkelige.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Etter å ha lest på websidene til Brennpunkt, så skjønner jeg hva de ville fortelle, men det kom veldig dårlig frem i programmet.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

I siste setning fra kommentatoren i programmet kom det frem hva som egentlig var hele hensikten med dette programmet. Ellers var det litt søkt ja.
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Tja, det får man si var en ganske usedvanlig dårlig produksjon til NRK å være... :(

My toughts exactly!!!

1. Fly fra USAF flyr øst av 24 graden: De fløy fra base i UK, ergo gjelder ikke denne regelen, og de var i internasjonalt luftrom uansett.
2. Sjef for Honningsvåg Reporting post blir "ferska" i ubetydlig feil ang indent på fly LANGT utenfor stasjonens ansvarsområde. Om det var overlagt, så var de ikke innblandet, men flere hundre nautiske fra området i FL nosebleed. (Og på etteretningsoppdrag oppdrag, ett sted går grensen for innsyn osv)

30 min med fine flybilder, med kommentar fra gjengen som etter programmet for 2 år siden nektet å intervjue eller ta imot info fra ansatte på Bardufoss som hadde andre opplevelser av dagen i 1982. Begrunnelsen var at deres side av saken ikke var interessant!
 
Replying to Topic 'Mer Manhamn - Brennpunkt i kveld på NRK1'

Originally posted by Nick Figarett


Uttrykket "å koke suppe på en spiker" fikk en ny mening etter å ha sett Brennpunkt-programmet.

Dette var håpløst.

Amen! jeg trodde først det bare var at jeg misset mye viktig på grunn av barneskrik (hun har det med å skrike på de mest ugunstige tidspunkt), men tydeligvis var det ikke bare meg om ikke fikk med meg poenget. all was not lost - i fikk se fine bilder av Blackbird'en!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top