Mer handikap-issues for DY

Re: Mer handikap issues for DY

Det står ikke noe i denne artikelen om hvor mange det var som hadde med seg rullestol, men er det 20 personer, med 2 stoler hver så er det 40 rullestoler, og det tar plass, mye plass. Dersom jeg hadde vært stuer hadde jeg fått et veldig dilemma dersom jeg skulle velge mellom bagasjen til 100 av 180 personer, eller 1 istedenfor 2 rullestoler til hver av disse reisende. Er det ikke plass i lasterommet, så er det ikke plass og når grunnen til dette er enormt mye og plasskrevende bagasje fra en spessiell gruppe, så synes ikke jeg det er urimelig at det er denne gruppen det går ut over.
Lærdommen av dette er at de bør sende alle konkuranse rullestoler og all annen ekstra plasskrevende bagasje på forhånd slik at det er kommet frem til flyplassen når gruppen lander.
Her vil jeg si det er personene på gruppebookingen hos DY som ikke har gjort jobben sin godt nok.
I praksis tar en rullestol samme plass som 3 til 4 kofforter og det kan ikke legges noe tungt oppå.

Dersom jeg hadde vært stuer hadde jeg fått et veldig dilemma dersom jeg skulle velge mellom bagasjen til 100 av 180 personer, eller 1 istedenfor 2 rullestoler til hver av disse reisende. Er det ikke plass i lasterommet, så er det ikke plass og når grunnen til dette er enormt mye og plasskrevende bagasje fra en spessiell gruppe, så synes ikke jeg det er urimelig at det er denne gruppen det går ut over.
Lærdommen av dette er at de bør sende alle konkuranse rullestoler og all annen ekstra plasskrevende bagasje på forhånd slik at det er kommet frem til flyplassen når gruppen lander.
I praksis tar en rullestol samme plass som 3 til 4 kofforter og det kan ikke legges noe tungt oppå.

"Dillemma" skriver du...? Gud bedre, hvis du ikke kan takle en slik situasjon uten å havne oppi et "dilemma", så bør du kanskje vurdere å bytte jobb! Du synes ikke at det er urimelig at det er denne gruppen det går ut over...? At du kan skrive noe slikt...? For det første stigmatiserer du så det gjør vondt, for det annet så får det betydelig større konsekvens for denne gruppen enn de fleste andre. Og så skal du attpå til hovere med å kaste på dem "lærdom"...! Tror du ikke denne gruppen er MINST like klar over sin bagage som stuerne, og andre som håndtere dette??? At denne gruppen ikke har gitt beskjed på forhånd ved bestilling, er like fjernt som en dag uten regn i Rogaland! Så hvor svikten har vært, kan ikke eg si noe om - men eg har min tanker...
Vi får stadig høre hvilket ukurrant kolli en rullestol er, og at den tas med på bekostning av annet, bl.a. som du nevner - 3-4 kufferter. Hva mener du rullestolbrukere skal gjøre da, la rullestolen være igjen hjemme??? Nå har det seg slik, som eg tydelig leser av din post, at svært mange innen luftfart synes det er alt for mye ekstra arbeid å forholde seg til rullestolbrukeres reiseopplegg, noe eg ikke har noe som helst problem med å forstå - men tror dere ikke hverdagen vår er vanskelig nok, om vi ikke skal la være å reise utfor heimen vår også...?

H

Last edited:

Jeg oppfattet Futuras innlegg mer som en praktisk opplysning i forhold til fysisk lastekapasitet. Ingen unnskyldning til DY, for man kan vel anta at dette har blitt informert om ved bestilling.

Som nevnt i et tidligere innlegg: Vet du om man reiser med to rullestoler (en til vanlig bruk og en til trening), og hvis så er tilfellet, er det treningsstolene som ikke ble med?

Jeg oppfattet Futuras innlegg mer som en praktisk opplysning i forhold til fysisk lastekapasitet.

Som nevnt i et tidligere innlegg: Vet du om man reiser med to rullestoler (en til vanlig bruk og en til trening)?

Jeg oppfattet Futuras innlegg definitivt ikke som en praktisk opplysning, da må man lære å ordlegge seg anderledes... Og praktiske opplysninger har ingenting med hva og hvordan han opplever å ta med rullestoler...

Hvis det er normalt, så har de 2 sett med rullestoler ja - og derfor er jeg selvsagt overbevist om at dette er håndtert og opplyst om på vanlig måte, fordi 20 rullestolbrukere reiser ikke samtidig, uansett mye bagasje eller ei, uten å ta forholdsregler som bl.a. underreett flyselskap/handling. Men de rullestolene som en bruker til trening/kamp er meget små og lette, og blir nok slått sammen og tar således ikke mer plass enn en gj.snitts kuffert... Og da er det ikke noe mer uvanlig for disse å sjekke inn et ekstra kolli, som det er for vanlig gående...

H

Last edited:

Til opplysning. Jeg mener å ha lest ett sted, tror kanskje det var på en svensk nettavis, at de hadde fått sportsrullestolene (eller hva de kalles) slik at trening og kamper kunne gjennomføres, det var "by-rullestolene" som ble stående igjen.

Som stuer må jeg si meg HELT enig med Oanes. For oss i SAS er ikke dette noe dilemma. Har du valget mellom rullestol eller 3-4 kolli bagasje pr. stol, er valget enkelt. Spiller ingen rolle om det er 1, 2 eller 3 stoler pr mann/kvinne. Rullestoler SKAL alltid med. Om det så betyr 100 bag som ike blir med og/eller stor forsinkelse!

Må få skryte litt av de med rullestol, de er veldig flinke med å sjekke inn tidlig, så vi får god tid til å planlegge og legge til rette for å få inn rullestolen(e), ingen forsinkelse :-D. Svikter dog litt fra innsjekk noen ganger, som ikke gir beskjed videre :-(

Hr Oanes, du har selv betydelig erfaring med å laste bagasje inn i en buss, men hva gjør du når det er dobbelt så mye bagasje som det det er plass til? F.eks en skitur til alpene der nesten alle har med seg 3 par ski men det bare er plass til ett?? Tar ut 2 par av alle skitrekk, også de som bare har 2 par? Lar den ene halvparten av passasjerene ha med seg all bagasje og den andre ingenting, selv om det er de som forårsaker situasjonen som får med seg alt?? Hva vis du skulle laste opp 30pax i Stavanger og 20 i Kristiansand? men da var bagasjerommet fult, hadde det da vært retferdig at ingen fra Kr sand fikk med seg noe forde de fra Stavanger hadde ekstremt mye??

Kan de ha sagt fra til Dy at de har med seg flere rullestoler, Dy tror at de har med seg 20 rullestoler, som jo er å anse som flere, mens bestiller mener at de har med seg flere for hver bruker.
Til orientering Hr Oanes så har en 738 uten slide 50% mer bagasjevolum per pax en det en turbuss har.
Jeg ser ingen unnskyldning for at de ikke skal klare å frakte deg og en eller to rullestolbrukere til dit dere skal, uten at stolene kommer frem uskadet samtidig med deg. Men her er det 20 personer med tilsammen 40 rullestoler

Husk også at journalister gjerne forenkler, forvrenger og utelater for å dramatisere en sak.

Hr Oanes, du har selv betydelig erfaring med å laste bagasje inn i en buss, men hva gjør du når det er dobbelt så mye bagasje som det det er plass til? F.eks en skitur til alpene der nesten alle har med seg 3 par ski men det bare er plass til ett?? Tar ut 2 par av alle skitrekk, også de som bare har 2 par? Lar den ene halvparten av passasjerene ha med seg all bagasje og den andre ingenting, selv om det er de som forårsaker situasjonen som får med seg alt?? Hva vis du skulle laste opp 30pax i Stavanger og 20 i Kristiansand? men da var bagasjerommet fult, hadde det da vært retferdig at ingen fra Kr sand fikk med seg noe forde de fra Stavanger hadde ekstremt mye??

Kan de ha sagt fra til Dy at de har med seg flere rullestoler, Dy tror at de har med seg 20 rullestoler, som jo er å anse som flere, mens bestiller mener at de har med seg flere for hver bruker.
Til orientering Hr Oanes så har en 738 uten slide 50% mer bagasjevolum per pax en det en turbuss har.
Jeg ser ingen unnskyldning for at de ikke skal klare å frakte deg og en eller to rullestolbrukere til dit dere skal, uten at stolene kommer frem uskadet samtidig med deg. Men her er det 20 personer med tilsammen 40 rullestoler

Husk også at journalister gjerne forenkler, forvrenger og utelater for å dramatisere en sak.

Hvor i alle dager kom turbussen inn i diskusjonen...??? Kan overhodet ikke forstå sammenlikningen din. Og når en ser i posten lengre oppe hvordan en SAS-stuer ser på saken, ja så forstår jeg ennå mindre av vinklingen din... Jeg skal med 99,99% sikkerhet si at disse reisende har gitt beskjed om sine behov og bagasje i veldig langt tid i forvegen. De er jo ingen amatører akkurat, så bereiste som det svenske rugbylandslaget er...

H

H

Last edited:

Som stuer må jeg si meg HELT enig med Oanes. For oss i SAS er ikke dette noe dilemma. Har du valget mellom rullestol eller 3-4 kolli bagasje pr. stol, er valget enkelt. Spiller ingen rolle om det er 1, 2 eller 3 stoler pr mann/kvinne. Rullestoler SKAL alltid med. Om det så betyr 100 bag som ike blir med og/eller stor forsinkelse!

Må få skryte litt av de med rullestol, de er veldig flinke med å sjekke inn tidlig, så vi får god tid til å planlegge og legge til rette for å få inn rullestolen(e), ingen forsinkelse :-D. Svikter dog litt fra innsjekk noen ganger, som ikke gir beskjed videre :-(

Hyggelig å høre at ikke alle synes vi lager for mye arbeid... Også en av grunnen til at jeg flyr konsekvent SAS, av den enkle men gode grunn at jeg aldri har møtt uvilje... Jeg sier ikke at dette ikke kan skje i SAS, men jeg har i alle fall aldri opplevd annet enn velvilje, og imøtekommenhet...
Joda, vi er smertelig klar over at det krever ekstra for at vi skal kunne reise, og vi gir helt korrekt beskjed laaaang tid i forvegen. Det å være HC fritar en ikke for å oppføre seg fornuftig - så det finnes nok også vanskelig HC-pax, men de aller, aller fleste er meget ydmyk over at andre må utøve ekstra arbeid på sine vegne. Og langt på vei de fleste føle det som om de er en byrde i systemet når en skal ut å reise. Derfor blir jeg også så oppgitt når man innimellom får føle dette på kroppen...

H

Jeg antar at årsaken til at rullestoler ble liggende igjen er at det var begrenset kapasitet. Om disse reisende har informert og evt betalt for ekstra baggasje så har vel noe sviktet i planleggingen til DY. Samtidig så er dette vel det samme som andre som opplever at essensiell baggasje ikke kommer med flyet man reiser med selv (NB! mitt inntrykk er at det mangler rullestoler, men at man iallefall fikk med seg en rullestol hver - her er informasjonen litt sketchy, så det er ikke sikkert dette er riktig).

Det er vel ikke for å være vanskelig at Futura trekker frem de aspektene han gjør, men for å illustrere at noen avveininger må gjøres. Spørsmålet er da om rullestol nr. 2 skal prioriteres fremfor annen baggasje (som også kan være viktig for de andre reisende). Selv om tackle55 skriver at alle rullestoler skal med, om det er 1-2 eller 3, så er det vel slik at er det ikke plass så er det ikke plass?

Jeg antar at årsaken til at rullestoler ble liggende igjen er at det var begrenset kapasitet. Om disse reisende har informert og evt betalt for ekstra baggasje så har vel noe sviktet i planleggingen til DY. Samtidig så er dette vel det samme som andre som opplever at essensiell baggasje ikke kommer med flyet man reiser med selv (NB! mitt inntrykk er at det mangler rullestoler, men at man iallefall fikk med seg en rullestol hver - her er informasjonen litt sketchy, så det er ikke sikkert dette er riktig).

Det er vel ikke for å være vanskelig at Futura trekker frem de aspektene han gjør, men for å illustrere at noen avveininger må gjøres. Spørsmålet er da om rullestol nr. 2 skal prioriteres fremfor annen baggasje (som også kan være viktig for de andre reisende). Selv om tackle55 skriver at alle rullestoler skal med, om det er 1-2 eller 3, så er det vel slik at er det ikke plass så er det ikke plass?

Nå var det i.flg post over, de daglige rullestolene som ikke kom med - og da blir jo avveiningen kollosalt feil, ja nærmest utilgivelig hvis annen bagasje proriteres, så jeg tror ikke dette er gjort bevisst, eller i det minste håper jeg for all del ikke det. Og det skurrer veldig i meg hvis dette ikke er planlagt av flyselskap/handling på forhånd, for denne turen er ikke noen plutselig hopp-på-tur, den er garantert planlagt og bestilt veldig lang tid i forveien - det er jo en stor gruppe med spesielle behov som reiser, og da finnes ingen unnskyldning for å si at det plutselig ikke er mer plass igjen... Noen har gjort feil her, og jeg skylder overhodet ikke på stuerne - det er nødt til å være reise-arrangøren eller flyselskapet, men det er jo uvesentlig nå - det hele er jo skjedd, trist men...

H

Skal vi alle ta et skritt tilbake? Det står i Aftonbladet at stolene ble gjenglemt i CPH - med andre ord snakker vi trolig om at de aldri nådde flysiden til Tenerife-flyet ved flybytte.

Dessuten har jeg god kjennskap til -800 og at den bulk'er ut på bare bagasje - selv med 30 ekstra sportsstoler - anser jeg som utenkelig. Sammenslåtte rullestoler tar ikke veldig mye plass.

Så å spekulere videre på annet, tror jeg er ganske unødvendig akkurat nå .....

Akkurat, rullestoler SKAL med uansett. Jeg vet ikke hva DY har i sine load-planer, men i 'special load-instuctions' delen av den burde det stå hvor mange rullestoler som er ombord, og hvor disse er lastet (vanligvis helt fremme i A eller C). Er de ikke blitt listet slik er dette ett godt eksempel på dårlig kommunikasjon mellom innsjekk/gate og stuer avdelingen, samt dårlig forberedelse av stuerne. Dette burde ALDRI foregå. Kommer ikke rullerstolene med, kan man jo like godt bed oppadgående passasjerer om å legge igjen beina sine.

Skal vi alle ta et skritt tilbake? Det står i Aftonbladet at stolene ble gjenglemt i CPH - med andre ord snakker vi trolig om at de aldri nådde flysiden til Tenerife-flyet ved flybytte.

Dessuten har jeg god kjennskap til -800 og at den bulk'er ut på bare bagasje - selv med 30 ekstra sportsstoler - anser jeg som utenkelig. Sammenslåtte rullestoler tar ikke veldig mye plass.

Så å spekulere videre på annet, tror jeg er ganske unødvendig akkurat nå .....

Nemlig, det skulle ikke by på noen problemer med 30-40 rullestoler i en -800 maskin, selv om flyet er fullpakket. En kan lett stable 150-200+ kofferter i begge lasterommene i en 738. Jeg har gjort det utallige ganger.

Jeg kan ikke svare på hvilken måte DY prioriterer all bagasjen, men i tilfellet man ikke har plass til all bagasjen i buken er der kolli som er 'non-essensial' som f.eks ski, golf clubs, osv, og de skal bli stående igjen ved slike anledninger, ikke rullestoler.

Har fått høre av noen som har jobbet i RFS på Gardermoen at de viste/vet aldri hva og hvor mye som er innkommende av last på flyene.Da er det jo vanskelig å vite at de kolliene som manglet her kom fra ARN flyet.

Må samtidig si at jeg synes det er rart at de ikke har datasystem som viser slikt. Når jeg mangler bagasje på et fly, kan jeg raskt sjekke om det noe som er innkomende (transfer) fra andre fly, og om de flyene er forsinket eller ikke, og hvor mange kolli. Og de som tømmer et fly kan sjekke hva av transfer som haster med å få videre. Men koster noen kroner da..............

Har fått høre av noen som har jobbet i RFS på Gardermoen at de viste/vet aldri hva og hvor mye som er innkommende av last på flyene.Da er det jo vanskelig å vite at de kolliene som manglet her kom fra ARN flyet.

Må samtidig si at jeg synes det er rart at de ikke har datasystem som viser slikt. Når jeg mangler bagasje på et fly, kan jeg raskt sjekke om det noe som er innkomende (transfer) fra andre fly, og om de flyene er forsinket eller ikke, og hvor mange kolli. Og de som tømmer et fly kan sjekke hva av transfer som haster med å få videre. Men koster noen kroner da..............

Ja da så, dette er jo helt latterlig og amatør-aktig. Hvordan kan stuerene planlegge uten å vite hva som kommer med ett innkommende fly? Her er det noen som burde gå i skammekroken.

Ja da så, dette er jo helt latterlig og amatør-aktig. Hvordan kan stuerene planlegge uten å vite hva som kommer med ett innkommende fly? Her er det noen som burde gå i skammekroken.

Nå vet jeg ingenting om dette, men flyene går nå stort sett på rute med kort turnaround tid, og vi hører vel ikke om så mye baggasje som blir liggende rundt omkring, så man kan kanskje anta at de har greie systemer for å håndtere slikt?

Nå vet jeg ingenting om dette, men flyene går nå stort sett på rute med kort turnaround tid, og vi hører vel ikke om så mye baggasje som blir liggende rundt omkring, så man kan kanskje anta at de har greie systemer for å håndtere slikt?

Eller har de ikke så mye erfaring og rutine på gjennomgående ?

For å være helt ærlig - og med all respekt til mine venner som jobber/har jobbet med bagasje - det er f*** meg helt uinteressant om dere har "sett dette før" og "det skjer hele tida". Det som har skjedd her er totalt respektløst. Det er kun slått av kommentaren fra Norwegian som virkelig fortjener årets kaktus. Dette er helt i tråd med UM-kommentarene som dukket opp på forumet her og som dessverre ble slettet (etter påtrykk fra Bjørn Kjos???).

Det står ikke noe i denne artikelen om hvor mange det var som hadde med seg rullestol, men er det 20 personer, med 2 stoler hver så er det 40 rullestoler, og det tar plass, mye plass. Dersom jeg hadde vært stuer hadde jeg fått et veldig dilemma dersom jeg skulle velge mellom bagasjen til 100 av 180 personer, eller 1 istedenfor 2 rullestoler til hver av disse reisende. Er det ikke plass i lasterommet, så er det ikke plass og når grunnen til dette er enormt mye og plasskrevende bagasje fra en spessiell gruppe, så synes ikke jeg det er urimelig at det er denne gruppen det går ut over.
Her vil jeg si det er personene på gruppebookingen hos DY som ikke har gjort jobben sin godt nok.

Enig med HaraldOanes: Bytt jobb! Jeg likte spesielt kommentaren din der du sier "så synes ikke jeg det er urimelig at det er denne gruppen det går ut over". Den står seg godt, veldig godt!

Det står lenger opp her at stolene lå igjen i CPH, så hva slags rutiner som RFLY har på OSL blir liksom ikke så vesentlig for saken dersom det stemmer.

Men det sier seg selv at det finnes minimal tid til lasteplanlegging på de fleste DY-turns på OSL, men dette skaper meget sjelden noen problemer. Det hjelper at allt er bulklastet og det er minimalt med frakt ombord. Jeg kan ikke huske at jeg sendt et DY-fly en eneste gang med bags som har blitt stående.

Bags som ikke har kommet frem i tide som vi ikke kan vente på, joda, det skjer. Men at jeg eller mine tidligere kollegaer skulle sende et fly med 20 rullestoler stående igjen på apron, den ser jeg bare ikke. På en kort turn ville denne mengden rullestoler fort kunne skape en forsinkelse, men forklarer man delayen i delayrapporten med hvor mange rullestoler som skulle med, så er det nok ikke mange som hadde sagt noe om den GL-delayen.

Saksopplysning: Jeg er tidligere Gate Manager i Rfly på OSL, men jobber nå i annet selskap.

Back