Mer handikap-issues for DY

Nok ei blemme fra DY, hvorfor er en med downs en sikkerhetsrisiko?
Fyren har flydd alene i mange år og han kom da ned med Ving, men ikke DY? Håper de får seg ei skrape i lakken igjen.
Å behandle en folkegruppe på denne måten er rett og slett forkastelig.

Tips til de som skal reise med DY, sørg for å få et brev fra legen der du blir erklært normal og ikke har noen defekter i hjerne, armer eller bein,og ikke bruker briller.:stir

Norwegian mener ikke at personer med Downs en sikkerhetsrisiko, som det står av tilsvaret.

En sak har alltid to sider, også denne. Hvem som har rett, kan være vanskelig for utenforstående å gjøre seg opp noe bastant mening om.

OT: De som definitivt har gått på en blemme her er Aftenposten, som nå beklager at de ikke trykte tilsvar fra DY i første omgang.

Last edited:
Norwegian mener ikke at personer med Downs en sikkerhetsrisiko, som det står av tilsvaret.

En sak har alltid to sider, også denne. Hvem som har rett, kan være vanskelig for utenforstående å gjøre seg opp noe bastant mening om.

OT: De som definitivt har gått på en blemme her er Aftenposten, som nå beklager at de ikke trykte tilsvar fra DY i første omgang.

Bare merkelig at DY gjemmer seg bak "oppfattet det dithen og misforståelser".... Hva med å spørre engang til , slik at de kanskje hadde oppfattet det dithen at han kunne fly?
Altid lissom greit å komme med beklagelser i ettertid, men når du står der og du vet du ikke kan få fly for du er annerledes så hjelper det lite.

Vårt personale har forklart at de ikke kunne ta sjansen på å la Stian fly alene på en lang flytur fordi hans ledsager på flyplassen ga uttrykk for at han var hjelpetrengende, ikke fordi han hadde Downs, men fordi han hadde andre hjelpebehov. De oppfattet det dithen at han trengte egen ledsager, slik det kreves for enkelte reisende med særskilte hjelpebehov - av flysikkerhetsmessige hensyn. Flypersonalet eller medpassasjerer kan for eksempel ikke pålegges å hjelpe andre reisende inne på toalettet.

Vi har gjennomgått klagen fra familiens advokat og ser at det kan ha blitt misforståelser på flyplassen om Stians hjelpebehov. Vi beklager på det sterkeste at det gikk utover Stian da han kom til flyplassen sammen med sin ledsager. Reisende med Downs syndrom er selvsagt velkommen om bord hos Norwegian.

Jeg merket meg denne uttalelsen (uthevet) fra Sandaker-Nilsen - har de ikke gitt opp dette ennå?

Flere tusen passasjerer reiser med Norwegian hver eneste dag og mange har spesielle behov. Det kan være barn som reiser alene, rullestolbrukere som har med seg ledsager, skoleklasser som skal på sin første utenlandstur eller godt voksne som har kraftig flyskrekk. Vi er opptatt av å møte alle med et åpent sinn og tilrettelegge for individuelle behov så godt vi kan.

Jeg synes man skal være forsiktig med å konkludere med noe som helst uten å kjenne til hele historien.

Jeg har sett folk med downs syndrom kjempe med nebb og klør fordi de ikke vil reise. Jeg har sett passasjer uten downs syndrom som har blitt lagt i bakken ved gate av to politimenn og to lufthavnvakter, kun fordi han bare ville levere boardingkortet på gate.

Nok ei blemme fra DY, hvorfor er en med downs en sikkerhetsrisiko?
Fyren har flydd alene i mange år og han kom da ned med Ving, men ikke DY? Håper de får seg ei skrape i lakken igjen.
Å behandle en folkegruppe på denne måten er rett og slett forkastelig.

Tips til de som skal reise med DY, sørg for å få et brev fra legen der du blir erklært normal og ikke har noen defekter i hjerne, armer eller bein,og ikke bruker briller.:stir
Hvilket grunnlag har du for å hevde at det er DY og ikke Ving/andre som har vurdert feil? Eller at han ikke var i en annen tilstand denne gangen.

Jeg har selv førstehånds kunnskap (i andre bransjer) om mange medieoppslag som er HELT på trynet, og virkelig langt fra realitetene. Men det er vanskelig å argumentere mot en journalist som har bestemt seg, og mange firmaer velger som PR-strategi å ikke si i mot, kun beklage, for å få saken ut av verden - fordi en diskusjon om hva som stemmer sjeldent blir konstruktiv (eller riktig) gjennom media.

Og da har likestillingsombudet konkludert med at Stian ble utsatt for diskriminering av Norwegian da han ble nektet å fly fra Torp til tenerife i fjor.

Det tok sin tid å konkludere, men sikkert en riktig konklusjon.

Vidar

Back