• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Melde fra til crew hvis man flyr med batterier?

mckvakk

ScanFlyer Blue
T/R OSL-AGP med Norwegian den siste uke så ble det begge veier meldt om at hvis man flyr med batterier, spesielt skadede batterier så må man si ifra til crewet ASAP.

Er dette en ny ting? Kan ikke huske at det ble nevnt på sist Londontur med BA i mars.

Er det basert på en hendelse eller er det noe som har dukket opp ute av det blå?
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

Den erstattet den gamle Samsung Note 7 info. Nå er det en generell melding for alt som har batteri.
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

SAS har en egen del om telefoner og batterier som en del av sin sikkerhetsdemostrasjon det siste halveåret. De sier noe sånt som at om at hvis din telefon, tablet etc får problemer og utvikler mer varme enn normalt så må man si fra til crew.
Dette er vel en direkte konsekvens av problemene med Samsung telefoner for ca 1 år siden og ban av en telefontype fra Samsung ombord i fly.
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

SAS har en egen del om telefoner og batterier som en del av sin sikkerhetsdemostrasjon det siste halveåret. De sier noe sånt som at om at hvis din telefon, tablet etc får problemer og utvikler mer varme enn normalt så må man si fra til crew.

Hva blir egentlig prosedyren om dette oppstår? Nødlanding eller har de spesialutstyr ombord som kan benyttes?
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

Men det vil vel gjelde tett over 100% folk ombordet det vel?


Annonseringen gjelder de som har ødelagte batterier eller utstyr som bruker batterier som er ødelagt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

SQ nye safety video nevner "If your device drops into the gap between the seats, refrain from adjusting the seat and ask the cabin crew for assistance".
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

SQ nye safety video nevner "If your device drops into the gap between the seats, refrain from adjusting the seat and ask the cabin crew for assistance".

Det opplyser AA om også
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

Annonseringen på strekningen OSL-SVG på DY har nokså konsekvent omtalt Lithiumbatterier, samt at det gjelder skadede batterier eller skadet utstyr som benytter Lithiumbatterier. I alle fall de gangene jeg har flydd de siste månedene...

Ellers har Lithiumbatterier fått sin plass i sikkerhetsspørsmålene til stadig flere flyselskaper, og de som har rutiner for gratis innsjekk av håndbagasje har i stor grad satt som rutine at passasjeren skal bli bedt om å ta ut evt. nettbrett og "Powerbanks" (som jo er omentrent utelukkende Lithiumbatterier) i tillegg til den før litt mer vanlige "bilnøkler, pass, lommebok og medisiner".

De fleste Lithiumbatterier er Lithium-Ion-batterier, og kan fint slokkes med vann og standard slukkingsutstyr. Hovedpoenget med at man ønsker å ha disse batteriene i kabinen er også nettopp den at man får enklere tilgang til batteriet enn dersom det ligger i lasterommet. Sikker behandling av elektriske rullestoler er jo allerede en vesentlig del av opplæringen innenfor handling, og det blir ikke mindre viktig med ny batteriteknologi. Bransjen har allerede hatt mer enn nok rullestol-branner før Lithium-batteriene begynte å gjøre sitt inntog, så her ønsker man nok å være føre vár...
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

Hensikten med å melde fra til crew er vel at crew da kan anta hvor en brann har startet hvis røykdetektoren slår ut. Eventuelt isolere den "skadede" devicen bort fra annet brennbart materiale.
Råd vedrørende tlf o.l. som faller mellom seteputene er jo fornuftig. Samt at hvis tlf/device blir varmere enn normalt så kan en avslutte lading og gi beskjed til crew.

Når det gjelder slukking av en brann i li-ion så er det vel ikke riktig at disse fint kan slukkes. Det er litt lettere enn å slukke en en magnesiumfakkel. En slukker de tingene rundt som li-ion-brannen har antent mens en venter på at batteriet skal gå tomt for energi og slukke av seg selv. (går rimelig fort over, men er ganske heftig mens det står på)
 
Re: Melde fra til crew hvis man flyr med batterier

Video om vekt og kapasitet på Lithium-ion batteri.

youtube.com/watch?v=AdPqWv-eVIc
 
Re: Bærbare datamaskin i håndbagasjen under avgang og landing

Dette selskapet dukket opp i Twitterfeeden min i dag:

http://www.avsax.com/

Et interessant produkt i disse lithium-ion tider, der safety demo inneholder "ikke juster setet dersom telefonen din faller i en sprekk".

Ref. http://avherald.com/h?article=4acacb9f

"Lufthansa A388 near Montreal on Aug 2nd 2017, fire in cabin".

Har flyselskap slike poser i kabinen?

JS109887761.jpg
 
Last edited:
Slikt (ting som tek fyr under lading) er ikkje bra: https://www.dagbladet.no/tema/ryanair-fly-matte-evakueres-etter-at-mobilbatteri-tok-fyr/70068855

No var visst dette frå batteripakken, men eg kan ikkje fatte og begripe at ein installera USB i seta når det er lading som kan vere (skjeldan, sjølvsagt) eit problem. Når det er så mykje fokus på rissikoen i batteri, så forstår eg ikkje kvifor det er greitt å lade via USB-kontakt samanlikna med ein anna batteripakke.
 
Back
Top