Megaspotteralert ARN, CPH, OSL 15 september 2010 - LH A380

Re: Megaspotteralert ARN, CPH, OSL 15/17 september 2010 - LH A380

Jeg vurderer og ta turen. Ser DY skal ta 199,- en vei KRS-OSL, så da ble det plutselig økonomisk forsvarlig også! Utifra posten til Claus på det danske forumet, virker det som om 15.sept er datoen?

A-Ha konsert på Sør Arena eller A380 på OSL? Hmm, tror egentlig ikke det er et dilemma lenger :D Er man flygæærn så er man flygæærn.

Jeg vurderer og ta turen. Ser DY skal ta 199,- en vei KRS-OSL, så da ble det plutselig økonomisk forsvarlig også! Utifra posten til Claus på det danske forumet, virker det som om 15.sept er datoen?

A-Ha konsert på Sør Arena eller A380 på OSL? Hmm, tror egentlig ikke det er et dilemma lenger :D Er man flygæærn så er man flygæærn.

Go for it, go for it! :colgate: Jeg nevner jo ikke hva jeg sitter og teller litt på fingrene om, der oppe i langårsbyen.... *plystre*

Eventuelt for å være skikkelig flyentusiast, kan jeg jo bestille ungdomsbillett hos WF, og fly om Bergen på hjemveien. Vi får telle litt på pengene og se hva det blir til. 400 kr til Kjosern eller 1200 kr til konkurrenten.

Tror faktisk jeg ville valgt A-ha. A380 har jo vært i drift i noen år, og et fly man kommer til å se mye av i fremtiden på flere forskjellige flyplasser. Å se en A380 er heller ikke noen syk opplevelse. Å se A-ha en siste gang derimot, er nok artigere...

Satser på at det blir den 15. - for da har jeg fri! :)

Tror faktisk jeg ville valgt A-ha. A380 har jo vært i drift i noen år, og et fly man kommer til å se mye av i fremtiden på flere forskjellige flyplasser. Å se en A380 er heller ikke noen syk opplevelse. Å se A-ha en siste gang derimot, er nok artigere...

Jeg har sett A380 flere ganger jeg, men det er noe spesielt med å ha den på OSL!

Det kommer kanskje litt an på hvor A-ha-fan man er? Jeg hadde blitt småirritert på meg selv, hvis jeg hadde sittet på f.eks. Heathrow om noen år, sett en A380, og visst at jeg hadde gått glipp av siste mulighet til å se favorittbandet mitt for "det der", selv om jeg og skal innrømme at A380 på OSL er spesielt - men det har jeg faktisk sett før.

Leste ett sted noe om at den skal fly direkte fra CPH til Oslo:

Luftahansas Airbus 380

Flyet forventes til Oslo til kl 11:00 Onsdag 15 September håper på godt vær den dag :)

Boarding.dk melder om routingen CPH-ARN-OSL

http://www.boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=31219
Ifølge planerne har Lufthansa søgt og fået tildelt slots til ankomst kl. 07.55 den 15. september og afgang igen samme dag kl. 10.00. Efter besøget i Københavns Lufthavn forventes kæmpeflyet at sætte kursen mod Stockholm-Arlanda, hvor velinformerede kilder har oplyst en ankomst kl. 11.15. Senere på dagen er det planen, at Airbus A380-flyet også skal en smut forbi Oslo-Gardermoen som et led i den skandinaviske charmeoffensiv.

Jeg merker meg at danskene ikke kan tilby parkering ved gate, men vil parkere flyet på cargoområdet. Er ikke CPH bygget for store fly?

Aner ikke, men på den tiden av døgnet er det jo ganske fullt på C-piren og en A380 tar muligens mer enn 1 gate med sin størrelse og det derfor ikke er plass?

Jeg merker meg at danskene ikke kan tilby parkering ved gate, men vil parkere flyet på cargoområdet. Er ikke CPH bygget for store fly?

CPH er ikke ombygget til A380. det primært problem er taxiveje og bredden på RWY.

Er ikke CPH bygget for store fly?

CPH er bygget til den mest optimale udnyttelse af kapaciteten - og det indebærer at landingsbaner, taxiveje og gates ikke på nuværende tidspunkt er ud/ombygget til at håndtere A380 i daglig drift. Umiddelbart ser jeg ikke dette ske med det samme, da det er meget begrænset hvem der skulle kunne tænkes at benytte A380 på CPH - eneste umiddelbare mulighed er Thai.

Selv ikke 'verdens største flyplass' - den nedi veien fra meg - har fasiliteter for A380. Og har heller ingen planer om å tilby det. Meldingen er klar: Den som vil fly A380 til ATL får regningen for nødvendige oppgraderinger ... :cool:

Selv ikke 'verdens største flyplass' - den nedi veien fra meg - har fasiliteter for A380. Og har heller ingen planer om å tilby det. Meldingen er klar: Den som vil fly A380 til ATL får regningen for nødvendige oppgraderinger ... :cool:

Nu skal vi tenke på, at ATL faktisk er den største p.g.a. de mange indenrikspax de har. Utenriks er den langt fra den største i USA. I 2007 havde de 88, 9 mio pax, men kun 9,1 mio var internationale flyvninger. Resten var indenriks USA.

De store lufthavnene i USA, som skal/forventes at tage A380 er klart JFK/Newark, Chicago, LAX og kanskje MIA. Måske også Houston.

Så ATL har faktisk ikke brug for at få A380 dertil. Selv CPH og OSL har flere internationale pax end ATL har.

A380 er tenkt som et fly, som skal kunne transportere mange pax fra en knudepunkt til et andet ala:

a380s.jpg

Hverken CPH, ARN eller OSL tror ejg vil få A380 i fast rute. De er simpelthen ikke store nok som basis for flyvninger med den maskine. Da er det lettere for os, at rejse til Frankfurt, Amsterdam, London eller Paris, også flyve derfra. Altså at OSL, ARN og CPH bliver mini-hubs hvorfra folk flyver til de store hubs, også videre med A380'eren til en annen stor hub, også derfra ut til de små hubs i det område man skal til.

Nu skal vi tenke på, at ATL faktisk er den største p.g.a. de mange indenrikspax de har.

Det er selvfølgelig helt korrekt, men som Skyteam megahub skulle man tro ATL var en av de første stedene AF ville sette den inn. Det er utvilsomt grunnlag.

På den annen side - innenrikstrafikken er nå så presset kapasitetsmessig at jeg tror Delta gjerne ville hatt noen å sette inn på de tyngste rutene fra ATL ... Og det gjelder også f.eks. UA, som nå setter inn ledig 747-kapasitet for å prøve å hjelpe ..

Sjekker med Frankfurt hva som er dealen med denne turneen. Er nemlig i Tyskland paa den tiden

Dealen er promotering av Lufthansas A380-tilbud.

Vel, dealen er litt mer enn det.. Det viser seg at det er slots som er utfordringen for de tre flyplassene som skal besoekes. Lufthansa sier det er en del restriksjoner som gjoer at man har en del utfordringer.

Uansett, ser ut som det er plass til en del sjeler paa dette flyet og jeg har requested en del seter for Flyertalks medlemmer. Blir sannsynligvis auksjonert ut til inntekt for veldedighet.

Kommer tilbake med mer info naar ting er spikret, det KAN bli seter tilgjengelig for en god del folk..

Kan du få bekreftet routingen deres? Om det er CPH-ARN-OSL eller CPH-OSL-ARN? Flere kilder sier ulike ting nemlig.

Back