Med Widerøe til Spania
Dette blir en lang rapport, og av naturlige årsaker må jeg dele den opp i flere deler. Here we go:
En SMS kom fra sjefen min, om jeg kunne være med på en tur fra tirdsag til torsdag. "JA" var svaret. Jeg visste ikke hvor. Jeg visste ingen ting. Det gjorde heller ikke min sjef. Ikke før dagen etter. Da fikk jeg vite at jeg skulle til Spania. Jeg fikk hakeslipp (jeg kan ikke få bakoversveis), og tenkte både "jippi" og "HJÆLP". Med Widerøe til Spania? Går det ann det da? Tja, det gjør vel det da.
Min oppgave var enkel: Jeg skulle skrive loadsheet, og instruere bakkemannskapene om hvordan de skulle laste flyet vårt. Dette er en ting som flyverne kan klare selv, men de ville nå ha med en egen mann for å ta den jobben, og det er helt i orden for min del. Jeg blir med, mer enn gjerne.
Det er sikkert enkelte av medlemmene som ikke vet hva loadsheet er, og kort forklart er det et skjema for vekter på flyet, og balansepunktet. Flyet skal lastes innenfor gitte begrensninger både for vekt og balanse. Og den jobben skulle være min.
Mannskapet møttes på Torp to timer før avgang. Vi var 6 totalt. To flyvere, to kabinansatte, en tekniker og meg selv. Teknikeren og meg satt oss på rad 20 og 21, og der ble vi sittende hele reisen. Vi fylte tanken til det maksimale på LNWDJ, og satte avsted mot Rønneby. Tanken på WF sine Q400 tar 5.300 kilo. Flytid til Rønneby var en time. Det var en flott tur over, for det var strålende sol hele veien. Vi tok av mot nord, og svingte så sydover, slik at vi passerte Torp i fin høyde. Nydelig utsikt over min arbeidsplass, og også over byen. Vi var veldig spente alle sammen på det hele. Og flyverne kom straks på PA anlegget og ønsket oss velkommen ombord, og at vi nå skulle til Ibiza!
Vi lo godt, det var jo bare crew ombord, så det var jo helt greit med spøk og uformell tone over høyttalerne.
Rønneby var en liten flyplass. Veldig liten. Noen militærfly drev øvelse, og det bråkte godt. Jeg fikk ikke med meg hva slags fly det var. Jeg var opptatt med å skrive loadsheet, og å innhente bagasjetall og passasjertall. Full konsentrasjon. Kontoret var oppe på en GPU som sto hendig plassert ved flyet. Det får duge. Jeg var spent på om vi ville klare det med vekter. Kapteinen ønsket full tank. Og det er sånn når man skriver loadsheet at flyverne forteller hvor mye han vil ha, og jeg forteller hvor mye han kan få. Og i dette tilfellet kunne han få full tank. Vi hadde mange passasjerer ombord, men flyet var ikke fullt.
Så fort mine papirer var klare kunne vi sette kursen sydover. Til Logrono i Spania. Hovedstaden i Rijoja distriktet. Jeg var virkelig spent på hvordan det ville være å fly propellfly hele denne veien. Flytiden var beregnet til 4 timer. Og hvordan det gikk får dere i morgen.
Dette blir en lang rapport, og av naturlige årsaker må jeg dele den opp i flere deler. Here we go:
En SMS kom fra sjefen min, om jeg kunne være med på en tur fra tirdsag til torsdag. "JA" var svaret. Jeg visste ikke hvor. Jeg visste ingen ting. Det gjorde heller ikke min sjef. Ikke før dagen etter. Da fikk jeg vite at jeg skulle til Spania. Jeg fikk hakeslipp (jeg kan ikke få bakoversveis), og tenkte både "jippi" og "HJÆLP". Med Widerøe til Spania? Går det ann det da? Tja, det gjør vel det da.
Min oppgave var enkel: Jeg skulle skrive loadsheet, og instruere bakkemannskapene om hvordan de skulle laste flyet vårt. Dette er en ting som flyverne kan klare selv, men de ville nå ha med en egen mann for å ta den jobben, og det er helt i orden for min del. Jeg blir med, mer enn gjerne.
Det er sikkert enkelte av medlemmene som ikke vet hva loadsheet er, og kort forklart er det et skjema for vekter på flyet, og balansepunktet. Flyet skal lastes innenfor gitte begrensninger både for vekt og balanse. Og den jobben skulle være min.
Mannskapet møttes på Torp to timer før avgang. Vi var 6 totalt. To flyvere, to kabinansatte, en tekniker og meg selv. Teknikeren og meg satt oss på rad 20 og 21, og der ble vi sittende hele reisen. Vi fylte tanken til det maksimale på LNWDJ, og satte avsted mot Rønneby. Tanken på WF sine Q400 tar 5.300 kilo. Flytid til Rønneby var en time. Det var en flott tur over, for det var strålende sol hele veien. Vi tok av mot nord, og svingte så sydover, slik at vi passerte Torp i fin høyde. Nydelig utsikt over min arbeidsplass, og også over byen. Vi var veldig spente alle sammen på det hele. Og flyverne kom straks på PA anlegget og ønsket oss velkommen ombord, og at vi nå skulle til Ibiza!
Vi lo godt, det var jo bare crew ombord, så det var jo helt greit med spøk og uformell tone over høyttalerne.
Rønneby var en liten flyplass. Veldig liten. Noen militærfly drev øvelse, og det bråkte godt. Jeg fikk ikke med meg hva slags fly det var. Jeg var opptatt med å skrive loadsheet, og å innhente bagasjetall og passasjertall. Full konsentrasjon. Kontoret var oppe på en GPU som sto hendig plassert ved flyet. Det får duge. Jeg var spent på om vi ville klare det med vekter. Kapteinen ønsket full tank. Og det er sånn når man skriver loadsheet at flyverne forteller hvor mye han vil ha, og jeg forteller hvor mye han kan få. Og i dette tilfellet kunne han få full tank. Vi hadde mange passasjerer ombord, men flyet var ikke fullt.
Så fort mine papirer var klare kunne vi sette kursen sydover. Til Logrono i Spania. Hovedstaden i Rijoja distriktet. Jeg var virkelig spent på hvordan det ville være å fly propellfly hele denne veien. Flytiden var beregnet til 4 timer. Og hvordan det gikk får dere i morgen.
Last edited: