Med Turkish via Istanbul for å hilse på Lenin i Schwerin

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Med Turkish via Istanbul for å hilse på Lenin i Schwerin

Litt forvirrende overskrift?

Forklaringen er nesten enda mer forvirrende.
Jeg har et par gode venner som virkelig har peiling på seiling. Såpass mye peiling at den ene av dem har en reell sjanse for å nå OL i Los Angeles 2028. Så når dama ringer og spør om jeg kan være behjelpelig med å kjøre en tilhenger med et par båter bakpå til en regatta i Kiel neste uke må man jo hjelpe til hvis anledningen byr seg.

-«Jada, det går fint. Hvor står båtene?»
-«I Thessaloniki.»
-«Ahhhh….ok!» Har man sagt A og så videre.
Den greieste måten å komme seg dit var med Turkish. Tyrkerne skulle ikke ha mer enn drøye tusenlappen for å oppgradere til business, så nå sitter man plutselig plassert med stumpen i 3F på en A321.

Foreløpig har det virkelig vært verd penga, service og plass er veldig bra. Dog har jeg ikke sett noe til den berømte kokken. Får se om han dukker opp etter hvert…

Lenin? Følg med…

Attachments

• IMG_5486.jpg
    IMG_5486.jpg
    119.2 KB · Views: 455
  • IMG_5487.jpg
    IMG_5487.jpg
    130.2 KB · Views: 452
  • IMG_5489.jpg
    IMG_5489.jpg
    93.3 KB · Views: 451
  • IMG_5491.jpg
    IMG_5491.jpg
    89.6 KB · Views: 433
Last edited:
Re: Med Turkish via Istanbul for å hilse på Lenin i Schwerin

Oppdatering:

Da jeg kom til Galemoen 1040 blinket det boarding på tavlen for avgang 1200. De startet boarding 1120 og hele gjengen var ombord 1135. Så var det 17 minutter ventetid før pushback 1152. De er tidlig på’n!

Hva skal man så si om Turkish business? Kort oppsummert, tre av fem. Vel verdt en billig oppgradering, men neppe en dyr fullprisbillett.
Det startet veldig bra, men tapte seg underveis. Hovedsakelig fordi besetningen var for lite på’n.

Setet var svært bra, noe av det bedre (det beste?) man kan få på europeisk business, dog med mekanisk regulering. Bra «recline» og godt med armslag, men fotstøtten er tilpasset dem som er atskillige knepp lavere enn 193 cm, så den forble der den var.

Det kom en velkomstdrink med vann, gul juice eller rød juice. Alkoholholdige drikker må bestilles, men serveres på forespørsel.

Før avgang: Menyutdeling og mat/vin-bestilling.
10 min etter t/o: varm klut!
Lunchservering startet 20-25 minutter etter t/o. Det var tomatsalat, tre forskjellige (gode!) oster og en tyrkisk meze til forrett. Jeg bestilte fisk til hovedrett og den var grei nok. De hadde både rød og hvit tyrkisk vin, så jeg tok en for laget og testet begge. Rødvinen var så der, men hvitvinen var ganske bra. Det var aldri noe spørsmål om påfyll av mineralvann, men jeg hadde sikkert fått det om jeg hadde spurt. Maten var sånn cirka 4,32 av 5.

Besetningen var generelt lite «frempå». De var høflige og korrekte, men ikke noe smil eller jovialitet. De var også litt for dårlige på engelsken og det ble fort noen små misforståelser. Ikke fikk de med seg at jeg plinget for å spørre om cognac til kaffen heller. Og da de endelig kom var de ikke sikre på om de hadde cognac eller ikke. Det hadde de ikke, så det ble en raki, den tyrkiske varianten av JET A1. Den er vidererafinert og godkjent til «human consumption». Såvidt.
Etter lunchen var det tilbud om tyrkiske hasselnøtter, noe jeg droppet.

«The proof is in the pudding» er egentlig et jækla bra ordtak. Hos Turkish var selve puddingen god, men service og oppfølging ramlet igjennom.
Det var aldri noe spørsmål om påfyll eller om det var noe annet de kunne tilby, flyverten forsvant og flyvertinnen bare satt på setet sitt etter at lunchen var ryddet unna.
Wi-Fi er inkludert i prisen på business, men funket ikke ordentlig. Men hvor gjør det nå det..?

Toalettet var like trangt og jævlig som vanlig, jeg hadde håpet det skulle være et knepp større enn «inn ved hjelp av skohorn»-størrelsen. Når de først har installert en ordentlig businessklasse kunne de jo spandert et toalett med plass til å snu seg? Det hadde de ikke. I tillegg var det dårlig rengjort.

Etter 3:22 var vi nede på den nye flyplassen i Istanbul. Den er jeekla stor og det tok 23 minutter(!) med kontinuerlig taksing fra landing til vi sto parkert. Det tror jeg jaggu er lenger enn fra Polderban og inn til Schiphol. Så var det gjennom verdens mest dustete oppfinnelse: transit-security. Det tok ikke mer enn 5-10 minutter, men er så utrolig unødvendig. I tillegg var den tyrkisk organisert, så ting tok minst dobbelt så lang tid som det trengte. Makan.

Kort sagt:
Fordeler: Veldig bra sete og god mat. Bra skjerm som sto på hele tiden frem til vi parkerte. Veldig grei ombordstigningsprosess i Oslo.

Bakdeler: Litt survete og fraværende service. Visstnok også elendig kundeservice når noe går gæernt, men det fikk jeg heldigvis ikke testet.

Det du beskriver er mitt inntrykk av Turkish og. Sjeldent mye smil å hente. EN ting som irriterer meg bak gardina der er jo at de tar to runder der først mat og drikke og så enda en runde med kaffe og te hvor de tar inn matbrettene, men da har de ikke med alkoholen. Så det å få en øl til etter middagen er litt av en affære. De har jo med cola, vann osv. Og så er noen ruter tørrlagte feks til Irak, pga såkalte irakiske regler noe jeg tror er tull og heller en unnskyldning for å spare penger. Fikk jo øl på loungen i EBL....

Dessuten er nok IST verdens dyreste flyplass og ligger vel over Gardermoen i prisnivå, så der er det gull verdt å ha lounge. Tar vel rundt 17 euro for en øl eller noe.

Last edited:

Takk for bra rapport!

Oppdatering:

Da jeg kom til Galemoen 1040 blinket det boarding på tavlen for avgang 1200. De startet boarding 1120 og hele gjengen var ombord 1135. Så var det 17 minutter ventetid før pushback 1152. De er tidlig på’n!

Det der irriterte meg også noe inni granskauen sist jeg fløy dem tidligere i år. Altså, mange er svært tidlig ute med å skrike boarding på non-Schengen på OSL, men Turkish tar virkelig kaka.

Deler også oppfatningen av at hard produktet er bra med soft er skikkelig uinteressert og daft.

Men en stor feil har du gjort - på TK må man alltid velge kjøtt (til nød fugl, som var eneste valg her). Alt annet er haram. Jeg får bjeffe til deg over en øl en dag. God tur til Kiel.

..Men en stor feil har du gjort - på TK må man alltid velge kjøtt (til nød fugl, som var eneste valg her). Alt annet er haram. Jeg får bjeffe til deg over en øl en dag. God tur til Kiel.

Nuvel! Men det hadde seg altså slik at jeg har hatt overdose av kylling den siste uken og jeg er av natur skeptisk til grønnsaker. Alle mennesker som spiser mye grønnsaker dør før eller senere, og ofte av kjedsomhet. Da får jeg heller tåle noen bjeff over et par øl:cool:

Last edited:

Det blir mye matprat her, så jeg kan jo like gjerne klinke til med det jeg stort sett prøver å unngå; bilder av flymat.

Som nevnt er serveringen på Turkish helt ok, alt var egentlig ganske godt.
Smak og behag, men personlig synes jeg den tyrkiske rødvinen var litt for «billig» (kan man si det?) i smaken. Lite fylde, litt sur smak og…nei. Men hvitvinen var helt grei som et glass eller to til fisken.

Det er nok også første gang når jeg spør om de har noe cognac til kaffen at svaret er «det vet jeg ikke!». Nuvel, etter å visstnok ha undersøkt saken var svaret nei. Så da ble det et kort og heftig møte med tyrkisk raki i stedet. Jeg fant ut at raki og jeg ikke kommer til å bli noen samarbeidspartnere. Vi skiltes etter det første møtet og går hver våre veier.

Under er hhv meze (forrett OSL-IST), havabbor (seabass) OSL-IST og reker+røkelaks og kyllingfilet (IST-SKG).

Attachments

• IMG_5493.jpg
    IMG_5493.jpg
    95.6 KB · Views: 402
  • IMG_5494.jpg
    IMG_5494.jpg
    124.3 KB · Views: 91
  • IMG_5512.jpg
    IMG_5512.jpg
    158.2 KB · Views: 93

Men hva i h.. er greia med Lenin?!, spør den oppegående leser seg sikkert nå.
Jo, det har seg slik:

For noen år siden var en kollega og jeg en tur innom den nord-tyske byen Schwerin. De har er et flott slott på en liten øy i en idyllisk innsjø midt i byen som er vel verdt et besøk. Det vi ikke visste var at Europas eneste gjenlevende Leninstatue utenfor Russland står i Schwerin og vi kjørte forbi bare noen hundre meter unna uten å vite om ham.

Det faktum at det er den eneste som står igjen gjør det jo ganske kult for en gammal sær gubbe som egenhendig var med på å hugge i Berlinmuren i sin ungdom, og djevelskapen skal nå «i boka» med et besøk når man først kjører forbi på de trakter.

Før Martin kommer og arresterer meg på at «det er masse statuer av Lenin i Europa» er svaret ja, det er noen, men de står alle på eller ved sovjetiske/russiske kirkegårder og ikke ute i «friluft». Det er sågar en i Barentsburg, men det er «egentlig» Russland og teller ikke. I hvert fall ikke på biltur.

Fortsettelse følger.

Last edited:
Jo, det har seg slik:

For noen år siden var en kollega og jeg en tur innom den nord-tyske byen Schwerin. De har er et flott slott på en liten øy i en idyllisk innsjø midt i byen som er vel verdt et besøk. Det vi ikke visste var at Europas eneste gjenlevende Leninstatue utenfor Russland står i Schwerin og vi kjørte forbi bare noen hundre meter unna uten å vite om ham.

Det faktum at det er den eneste som står igjen gjør det jo ganske kult for en gammal sær gubbe som egenhendig var med på å hugge i Berlinmuren i sin ungdom, og djevelskapen skal nå «i boka» med et besøk når man først kjører forbi på de trakter.

Før Martin kommer og arresterer meg på at «det er masse statuer av Lenin i Europa» er svaret ja, det er noen, men de står alle på eller ved sovjetiske/russiske kirkegårder og ikke ute i «friluft». Det er sågar en i Barentsburg, men det er «egentlig» Russland og teller ikke. I hvert fall ikke på biltur.

Fortsettelse følger.

Tar en Martin:
Om det er den du mente, eller om det er to, men det står en i friluft i Pyramiden og.

Funfact: Schloss Schwerin er UNESCO Welterbe. For de som samler på sånt.

Tar en Martin:
Om det er den du mente, eller om det er to, men det står en i friluft i Pyramiden og.

Funfact: Schloss Schwerin er UNESCO Welterbe. For de som samler på sånt.

Hvis du er helt sikker på Pytamiden så spiser jeg hatten i støvet. Men det er likevel litt det samme som Barentsburg.

Jo, det har seg slik:

Fortsettelse følger.

Og her i Seattle - vel Freemont har vi også en Lenin Statue…(og et ekte Troll under en stooor bro) men det er er på siden……

Hvis du er helt sikker på Pytamiden så spiser jeg hatten i støvet. Men det er likevel litt det samme som Barentsburg.

Sikker: ja, er ett «core memory», kan huske hvordan jeg crusha på en russer i 2011 og vi stod der og sang en eller annen Lenin-sang. Man gjør mye rart oppigjennom tiden. (Fun fact: møtte han flere år senere på OSL, vi ble sittende å prate så lenge at han mistet flyet sitt til Bergen :lol: Dumt med stille flyplass.)

Har aldri vært i Barentsburg så mysteriet forblir dessverre uløst inntil neste snusmumrikk kan komme med fasit :D

Tilbake til Tripreport.

Det ble en snartur innom den mye omtalte loungen i Istanbul. Jeg er ikke så godt bevandret i lounging og aner ikke om dette var Turkish «hovedlounge» eller en fremskutt filial. Tok til høyre opp rulletrappen etter tax-free. Den var ganske stor, men med dårlig utsikt og litt vél mange stands og boder spredt utover. Lite eller ingen skilting om hva som kunne forventes servert på de ulike stedene. Det var to separate helt innelukkede kjøkken der man gjennom en knøttliten åpning i plexiglassvinduet pekte på hva man skulle ha og kokken lagde på bestilling. Kun et fåtall seter med utsikt over flyplassen, resten hadde utsikt enten mot en vegg eller ned i tax-free butikken.

Flyplassen er giga-diger og det er svært lange avstander å gå. Utbyggere har lært av Avinor at det går fint å være på kjipern med rullefortau, så det ble i overkant mye labbing. Som kjent finnes det ikke et eneste fly i verden som går fra utgang 1, den som ligger nærmest. TK1893 var intet unntak, den sto parkert omtrent så langt unna det var mulig å komme.

Fra Istanbul til Thessaloniki var det en velbrukt og litt sliten 737-800 som sto for transporten. Eksteriøret bar preg av et langt liv i sterk sol. Inni var det litt bedre, men alderen hadde satt sine spor. Dog de samme gode setene, 2+2 konfigurasjon, og veldig god plass til bena. Besetningen var en kombinasjon av eldre og yngre og de virket atskillig mer «på’n» enn forgjengere på Oslo-flighten. (Det skulle ikke så mye til) Den kvinnelige Captain speaking melde om fine forhold, medvind og grei trafikk, så turen tok bare 51 minutter. På den tiden rakk de drinker, varmmat, ostetallerken og dessert. Den kom sågar en kaffe i pappkrus 10 minutter før landing.

Passkontrollen i Thessaloniki ble forbausende kjapt bemannet opp fra én til fem da vi kom inn i terminalen og det gikk bare rundt fem minutter før jeg sto ute på gaten. Der var spørsmålet buss eller taxi. Det var hverken busser eller taxier å se, men et stykke borti veien kom det en leddbuss kjørende. I mangel av noe annet så den grei ut og når prisen var behagelige én Euro var saken grei.
Bussen var tydeligvis bruktimportert nordfra, når man trykket på stoppknappen sa det pling og et rødt skilt med «WAGEN HÄLT» lyste opp.

Tyrkerne hadde fôret meg såpass bra gjennom dagen at det ble bare en liten salat og et par glass rosé på en uterestaurant før kvelden.

Men nå straks: A man with a van. Fortsettelse følger.

Attachments

• IMG_5507.jpg
    IMG_5507.jpg
    192.1 KB · Views: 62
  • IMG_5510.jpg
    IMG_5510.jpg
    129.5 KB · Views: 70
  • IMG_5501.jpeg
    IMG_5501.jpeg
    119.3 KB · Views: 70

Det er vel 2 nesten like hovedlounger der. En slipper vel kun businessbilletter inn i, mens den andre er for gullkort og Business. Om det ikke er motsatt da.

Bonusen er at de oftest har köfte i begge.

IST er vel verdens største under et tak.
Her står an i Murmansk å skuer i fritt "forfall'
e6cfd911169d3a80ab4af191298d68e3.jpg

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk

Last edited:

A man with a van

Det ble en brutal overgang fra businessklasse til bussnisseklasse. Spesielt
i en 13 år gammel Mercedes Vito med 300.000 km bak seg. Og sannsynligvis omtrent like mange foran seg, det er en seig jæv..! Se vedlagte foto. Dama? En av seilerne.

Farten har også gått betraktelig ned, doningen veier 2,3 tonn og trekker en tilhenger på rundt 1,9. Med 136 13 år gamle hester. Lurer litt på om ikke en del av dem har daua oppigjennom årene.

Nuvel. Fra Thessaloniki var det rake veien nordover mot grensen til Nord-Makedonia og første overnatting i Skopje. Grensepasseringen gikk forbausende greit og kjapt. Pga høyden på bilen og tilhengeren (båt på taket) ble jeg loset inn i bussfila og ble plutselig nr 1 i køen. Nice!

Veistandarden er litt rar. Både i Hellas og Nord-Makedonia har de egentlig flotte brede og tette veier, men asfalten er noen steder i jækla dårlig forfatning. Dog holder de farten oppe, jevnt over 120-130 som fartsgrense hele veien.
Serbia er atskillige knepp bedre på standarden, her er det veldig bra dekke hele veien. Dog må man være obs på at det er laaangt mellom bensinstasjoner og veikroer i Serbia.

Straks i Niš, tar en snartur innom flyplassen for å se om det står noe spennende der. Fortsettelse følger!

Attachments

• IMG_5533.jpg
    IMG_5533.jpg
    198.5 KB · Views: 109
  • IMG_5536.jpg
    IMG_5536.jpg
    131 KB · Views: 110
Back