Med ønske om høstsol

Re: Med ønske om høstsol

Polaris, hilsen fra Istanbul...;) ? Reiser hjem i dag, fantastisk plass son oppfyller alt dere ønsker...

Sitt ved Bosphorus og nyt den store skips/båttrafikken. Topkapi, Blue Moskeen, Agia Sofia.. Ikke shopping, men opplev Grand Bazaar, ev ikke-shopp på flotte Istinye Park... Mall i verdensklasse.. AirbusTrond kan mat, ikke jeg, men den er flott.. Han kan sikkert tipse om hva en skal spise...:up:

Edit: tittet på tilfeldige datoer i slutten av september og fant LH fra OSL for 1.800-1.900. Husk dra tidligst mulig på høsten i Europa. Høsten kan komme fort her også.

Last edited:

Takker og bukker for veldig mange gode tips!! Og Mjolnir, næææh ikke for banalt, det er jo problemet: har absolutt ingen erfaring å bygge på. Det mest innlysende for noen som har vært på ferie i 5 år er nytt for meg / oss, selv om vi nå kan skryte på oss en viss logisk sans.

Ser ut til at turen blir i slutten av September, så jeg satser på at høststormene ikke helt har begynt enda :) Hvis ikke har vi i allefall prøvd! he he he.

Split er lagt til lista.

Marrakech frister utrolig og jeg SKAL dit en vakker dag, men jeg ble brått litt usikker på matforholdene der. Ikke for å virke helt sær (kremt), men man plages litt med å være åpen og fordomsfri i matveien... Hvor enkelt er det å finne typisk vest-Europeisk mat på et slikt sted?

Portugal/Spania seiler opp listene og vil være et enkelt valg om flybilletter og hotell er innenfor et greit prisnivå når vi bestiller.

Hellas har jeg også utrolig lyst å reise til, spennende kultur og historie i landet - men alle urolighetene synes jeg gjør reisemålet litt ustabilt. Har lite lyst å sitte fast på ei øy eller i sentrum fordi folk streiker, og flyet går fra oss, eller at man må betale selv for hotell fordi man "var så dum å reise dit når man vet det er uroligheter"... Trenger mer nok info om rettigheter og situasjonen i landet framover. I guess google is my friend.

Istanbul og Tyrkia har av en eller annen grunn aldri fristet så mye. Klarer ikke putte fingeren på det, føler ikke samme dragning som mot f.eks Marrakech.

Ser at folket mer eller mindre avskriver Hellas som interessant i denne sammenhengen, men jeg må bare si at Kreta er så utrolig mye mer enn strandliv og typisk charterferie.
Jeg forstår at du er interessert i kulturelle opplevelser og da er jo Kreta full av historiske steder hvis du er interessert i det. Videre finnes muligheter for praktfull natur, trenger bare nevne Samariakløften som et eksempel, samt "hovedveien (-stien)" i sørvest. Praktfullt.

Står litt her: http://www.rundtomkring.no/

-samt: http://www.kretainfo.no/

-ellers finner du det meste gjennom mr.google... ;)

Rimelige billetter bør du kunne finne til CHQ utenom sesongen. Chania er forøvrig en nydelig by, selv om den flotte venetianske havnen er heller turistifisert. Bare trekk deg litt opp i bakgatene og du finner noe helt annet. Anbefales.

Og jeg hadde i hvert fall ikke hatt motforestillinger mot å reise dit pga landets økonomi. Heller tvert imot. Og reiseforsikring er jo et must uansett.

Last edited:

Eller vær våken på NYC tilbud, mer spennende plass for unge jenter finnes ikke på kloden..:up: September er varm inntil inn i oktober... Det er mange her som kan gi detaljerte tips.. Også rimlige hotell..;)

Et tips til, musicals til halv pris..

Marrakech frister utrolig og jeg SKAL dit en vakker dag, men jeg ble brått litt usikker på matforholdene der. Ikke for å virke helt sær (kremt), men man plages litt med å være åpen og fordomsfri i matveien... Hvor enkelt er det å finne typisk vest-Europeisk mat på et slikt sted?

Man reiser ikke til Marrakech for å spise på McDonal eller hva han nå heter. Maten i Marokko er fantastisk, har hvert i Marokko minst 6 - 7 ganger, spist på de merkligste plasser, eks sauehoder på torget (Djemaa el fna) i Marrakech. Vi har aldrig blitt dårlige av maten. Men det er også et godt tilbud av vestelig mat.

Tar dere en ekspressbuss til Agadir kan dere også få noen dager på stranden.

I tillegg har Agadir også mye kultur og interessante ting å se på.

Å reise der som uerfarene er ikke noe problem. Mange turister reiser dit hvert år uten problemer, og politi ses omkring i gatene. Aldrig opplevt bråk av noe slag.

Andre tips:
- Amsterdam
- London
- Paris

Bør ikke være altfor kaldt i september/oktober, og disse stedene er det også lett å finne rimelige flybilletter til :)

Om jeg skulle dratt til Marrakech ville jeg ikke valgt september pga.høy temperatur, var der i februar i år og syntes det var mere passende.

Jeg kjørte safe med mat og spiste ikke på på plassen Djemaa El-Fna. Traff mange som mente seg svindlet og dårlige i magen etter å ha spist der.

Det er et spennende land og jeg fikk med meg mye på en langhelg der. Får vel skrive en tripreport. Kjørte safe med all inclusive på Club Med.

Blonde damer er høyrisiko i mange muslimske land. De får ofte mye uønsket oppmerksomhet og doping er ganske vanlig. Et par jeg kjenner ble dopet i Egypt og de kom seg heldigvis hjem til hotellet før de sloknet. Da han våknet opp 24 timer senere hadde han store problemer med å få liv i dama si.

Vær også klar over at "den demokratiske våren" i muslimske land fremdeles ulmer i Marokko og opprøret har bare blitt holdt nede. Den er også voldelig og de brukte en bombe mot turister i april.

Før førstrereisende, og andre, er det generelt lurt å sjekke listen i Wikitravel med kjente farer og svindler på stedet man skal til:
http://wikitravel.org/en/Marrakech#Stay_safe

Angående fordøyelsesproblemer/matforgiftning så vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har fått anbefalt å ha med Imodium på reise, men det er hvertfall mange ;) Tas med forsiktighet vel og merke.

Det er ikke noe problem med maten i Marrakech, verken vi eller vår datter på akkurat 2 år hadde noen som helst problemer verken på utestedene eller (spesielt) i riaden der vi bodde, sistnevnte var jo praktisk talt hjemmelaget. Hovedretten er tajine, altså couscous med diverse fyll som kjøtt, grønnsaker o. l., vanligvis med store mengder krydder (men ikke for sterkt), det er altså ingenting kjempeeksotisk fra et europeisk ståsted og kan alltid brukes som "fallback". Det er også mengder med vestlige spisesteder i Gueliz (nybyen), tilogmed en McDonald's.

Jeg vil nok anbefale Marrakech hvis du er sikker at du ikke opplever den konstante masingen som upassende. Det er ikke noen fare, men iblant kan de være litt for påtrengende. Men opplevelsen er fantastisk. Og jeg vil anbefale på det sterkeste å bo i en riad, ikke på et vestlig hotell i nybyen.

Ett problem er at det blir vel overnatting i Oslo minst én vei... da vi fløy dit gikk flyet fra Oslo 0600. Men det er ikke noe stort problem for dere :) bare noe å ta med i regnskapet

Har lyst til å skikkelg trampe i klaveret. Har vært i Marrakech to ganger..

Første gang alene, en chartertur med Tjæreborg, though Caravelle i 1974..
En hel plagsom uke..

Frivillig prøvde noen år senere på dagstur med ex-kona fra Agadir, med Royal Air Maroc på en 17 min flight over Andesfjellenene med 727-200.. Samme resultat..

Så plagsom plass å være slik at alt eksotisk fordufter umiddelbart... Jeg betalte en liten lokal gutt , kun for å skremme vekk det alle andre plagsomme ånder..

Unge fagre norske jenter vil ikke ha det lett.. :( Da vil jeg heller foreslå Abu Dhabi eller Dubai, hvis arabisk .. Der er det sivilsert... Og super topp.

Angående fordøyelsesproblemer/matforgiftning så vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har fått anbefalt å ha med Imodium på reise, men det er hvertfall mange ;) Tas med forsiktighet vel og merke.
Jeg har det alltid med og slenger en innpå straks jeg får de minste signaler om at noe er galt med magen, ingen vits i å vente til man er 100% sikker på at det er totalt krise. Siden jeg begynte med den praksisen har jeg ikke gått glipp av verdifull tid på noen destinasjoner.

Og ja, i mange arabiske land får man lett en hale med plageånder. Har imidlertid ikke opplevd det i Dubai, Oman eller Jordan. I Egypt var det så ille at jeg så flere som ganske raskt ga opp og gikk tilbake til hotellet.

Ikke bare arabiske land, ikke problem å skaffe venner og brødre i Tanzania, alle med "special price for you", som er mange ganger mer en hva den er verdt. Greit at de vil selge ting, det slitsomme er at de ikke tar nei for et svar, og ikke finn på å si at du skal se senere med mindre det er intensjonen.

Er jo en del av det å reise og det å oppleve ting, men jeg klarer meg fint med det i begrensede mengder.

Nå har jeg sjekka litt priser, ser ut til at Lisboa/Barcelona ligger best an i pris (TOS-xxx) ligger på en 3500kr t/r. Pluss hotell blir det en 6500 for Lisboa og nærmere 8000 for Barca.

Men så atte fant jeg ikke noe søkeplass for Hellas da, før jeg fikk tips om at jeg måtte bruke sånn chartergreier da. Så jeg søkte på det, og da kom det opp f.eks Santorini til 5000spenn for TOS-xxx inkludert 1 uke med hotell. Hvor forjævlig er sånne chartergreier, og er det en bra plass å reise? Så jo unektelig fint ut, men jeg blir så skeptisk til turiststeder... 4 timer på Novair, vil man dævve? :p Får jo mye mer for pengene med chartergreier, enn med egenmekka reise. Og når jeg ikke har noe ekstreme preferanser for hvor jeg vil dra, går det opp i opp? (Dvs "lidelsen" av charterreise :p )

Last edited:

Santorini skal være ganske så forskjellig fra andre greste øyer. Alle spektakulære bilder du har sett derifra er fra kraterkanten.

Så lenge området for utgravinger i Akrotiri er stengt for publikum så venter jeg med min tur til Santorini. Har veldig lyst til å se en 3500 år gammel by gravd ut fra asken. :(

Er det noen andre "bra" (bra = lite folk og lite slitasje / "velikeholdt" sted) steder i Hellas man kan reise til? Jeg fikk jo opp en myriade av navn og steder jeg aldri før har hørt om da jeg søkte på apollo og ving. Santorini så iallefall N-A-I-S ut, og i slutten av september er det kanskje ikke så mye folk? :) Ser på datoene 27 September - 1 Oktober eller 12 Oktober - 17 Oktober.

Hvorfor ikke Roma eller Firenze? Ikke strand, men arkitektur og museer. Roma er jo egentlig et must.

Var i Lisboa for noen dager siden og det anbefales også.

Om man ikke er redd for problemer med streiker så er det mange fine steder i Hellas alt etter hva men ser etter. På de litt større øyene finner man alt fra spennende ruiner til partybyer, søvnige fiskebyer og mulighet for fjellvandring. Så om man bare flytter litt på seg skulle de fleste klare å finne det de ønsker.

Selv syntes jeg Kalymnos hvor jeg traff mange grekere på ferie var fantastisk, mens Kos by med altfor mye turister og ravende skandinaver var en nedtur.

Hva med et besøk til de Ioniske øyer? Ser at Thomas Cook har flere avganger fra OSL til Korfu tidlig i september samt et par avganger i oktober.

Synes faktisk at Korfu i seg selv er verdt et besøk, men det kjekke er jo å farte mellom øyene.

Seiltur er aller best, men det går også masse ferjer (har ikke erfaring med ferjene selv, kun seilt her). Og man kan slappe av på fine steder som Fiskardo på Keffalonia, Nidri på Levkas, Anti Paxos og ikke minst mitt favorittsted Spartachori på Meganisi.

Fin natur er det også på mange av øyene med gode muligheter til å vandre og sykle rundt omkring.

Temperaturen i snitt skulle fremdeles være over 20C i september med muligheter for en svømmetur eller 2.

Hva med en liten svømmetur på Onassis' egen øy Scorpios som ligger rett ved siden av Meganisi.

Santorini fristet geologen i meg, så nå ser det ut til at det med 90% sikkerhet blir Santorini og Apollo-reise på oss i September. Gitt at det er restplasser igjen når vi hiver oss rundt og bestiller. Føler meg trygg på at charterselskapene fikser evt situasjoner som oppstår i forbindelse med streik, og ellers blir det jo meget interessant å reise på min aller første charterreise :lol:

Og hva er jeg mest spent på? Vulkanske bergarter....og flyplassen! :lol: Ser ut til at vi skal bo i Kamari, rett ved flyplassen (HVIS vi får de billettene vi så på) - så her blir'e jo noe for alle hobbyer og interesser!

Det er A321 Novair flyr med, ja? Første airbusen min noen sinne også. Tar det 4 timer, tro?

Last edited:
Back