Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!

Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Rent allmänt kan det ju faktiskt ha funnits andra anledningar än rent ekonomiska för NW att i det här fallet ha valt Moses Lake som alt. Det kan ju faktiskt ha varit så att andra vädermässigt och närliggande alternativ av andra orsaker inte var lämpliga just när den här NW kom. Som tidigare inlägg sagt så var det ett antal operatörer som hade diversions vid tillfället och ground facilities på vissa ställen kan ju faktiskt bli överbelastade, det kan ha funnits andra operationella anledningar, t.ex. förväntad holding i Portland i kombination med låg/marginell fuelsituation o.s.v. Har man, som NW, tidigare också använt Moses Lake och haft goda erfarenheter av snabba turn-arounds/"fuel-and-go" så kan det ju ändå, av olika anledningar, bli fel i slutändan.
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Northwest har tidligere benyttet Moses Lake med SAMME resultat, den gangen en 747-200 i fra Tokyo.....hvor passsjerene ble holdt ombord i 11 timer (i tillegg til 10 timers flight i fra Tokyo....) og med NW 33 laa forholdene igjen til rette for den gjentagelsen de fikk:
- PGA en 2 timers forsinkelse etter pushback i fra AMS var crew tiden allerde paa grensen
- ALLE NW DC-10-30 har CATIII utstyr, men av oekonomiske aarsaker har NW valgt aa ikke sertifisere crew/maskin
- SEATAC var aapen for CATIII landinger pluss Alaskas HUD utstyrte maskiner.
- Baade Portland og Vancouver hadde straalende vaer, null restriksjoner (begge er veldig underutnyttet)
- Vancouver er litt lengre unna SEATAC holding position enn Moses Lake, Portland omtrent det samme
- Det var ingen indikasjoner paa at taaken ville lette i Seattle, dette var fjordtaake !!
- Totalt sparte NW USD 166.00 pr passsasjer paa bruke Moses Lake over Vancouver.(passajerene fikk riktignok en erstatningsbillett, men i form av miles!)og det var 300 passasjerer....

Dette er USA, dette skjedde i det samme landet hvor United pensjonerte Piloter fikk sin pensjon (som de selv hadde betalt inn) redusert med 75% i 2004....ja de har fremdeles nok til aa klare seg uten aa jobbe...noe pensjonerte bakke ansatte i United naa maa. Neste gang du er USA, gaa innom en et Wal Mart og legg merke til en ting: antallet 70-80 aaringer som jobber der! Samme ekspriment kan gjoeres hos Costco men der maa du vaere medlem.....

Siden dette var tredje gangen Northwest har holdt passasjerer om bord i over 7 timer (Detroit, Moses Lake x 2) ble denne episoden fanget opp av nasjonale media....2 av passasjerene ombord i NW33 var gjester i "Good morning America" (ikke akkurat my cup of tea) men det har en enorm dekning i USA og det maa vaere ille foer de bringer det opp.....
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Ingen ursäkt för NW men jag är helt övertygad om att det inte är det enda bolag som råkat ut för samma sak, d.v.s. hålla pax ombord under lång tid. Ofta är det väl förmågan att inte läcka till massmedia som gör att det inte blir fler rubriker. "Min" div. började med heavy delay i CPH (aircraft change/rotation), push-back, teknik, ny delay, ny push-back och flight mot HKG , avbruten inflygning HKG (bra väder !), ingen på ATC förstod varför, div. till CAN, crew-hours expired, övernattning ombord o.s.v. Men lyckligtvis var det ingen som informerade massmedia !
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Har to ganger fløyet NW fra AMS til MEM dei siste månadane, og må seier at servicen til NW er blitt mye bedre den siste tiden..

NW som tidligere hadde et dårligt rykte blant oss, har nå fått et meget bra rykte! Flere ombord som skryter av NW!
 
Originally posted by RolfL
Vill minnas att Halifax drabbades värst av diversions 11 september.
Bara som information, Transport Canada hade intressant info: Beträffande diversions 11 sept. 2001 så hade Halifax 40 stycken och Gander 39 stycken.
 
Har en bok som USA har gitt ut til ære for Canada og all hjelpen man fikk fra sine naboer i nord 11. september og ukene etter... Mange flotte bilder...også fra Gander og Halifax!
 
Glad ikke jeg har opplevd slike hendelser...
Vel er jeg glad i (å) fly, men det finnes grenser...
 
Har en en far som tilbrakte 7 timer i en MD90 i Frankfurt tilhørende SAS... Heller ingen opplevelse han anbefaler...
 
Men diversions kan också sluta positivt ! Skulle med Pan Am från MIA till LGA och vidare från JFK (på den tiden SAS flög DC-10 från JFK) via GEN till GOT. På grund av dimma (taake ?) på LGA blev det diversion till JFK, bara att promenera över till International departures , och på grund av dimma i Oslo-området gick maskinen direkt till GOT. Inte ofta det blir två (positiva) diversions inom 8-10 timmar !
 
Back
Top