Denne rapporten skulle beskrive BAs Y+, noe jeg har forsøkt før, men også denne gangen ble det bomtur for det forsøket.
Minibussen fikk jeg derimot testet, samt at det blir innslag av et hotell som passer med et sitat fra en sang "..I'm gonna take that ride across the river to the Jersey side".
OK - vi setter i gang - turen gikk i juli 2010:
Klar til avreise med Scanair-bagtag
Med kombinasjonen "tog for buss" og sommerruter på Østlandet ble det Ruter# representert ved Nettbuss som tok første leg, og Flybussekspressen ved Norgesbuss som tok andre leg.
Formålet er en ukestur til Washington og New York, med hovedvekt på hovedstaden, samt å brenne av noen BA-miles på oppgradering, BA bekrefter oppgradering ved booking så det er ganske enkelt å velge flighter sånn sett. Til USofA var det ikke mulig å finne oppgraderinger, men pga. prisingen og returen var det enklest å fly til EWR og hive seg på toget til WAS. Utreise tirsdag passet meg bra. fra et taktisk ståsted er det den dagen BA kun har to avganger til EWR (tre ellers), og jeg valgte siste avgang bortover. Da kunne jeg ta 11:50-avgangen fra OSL noe som er behagelig. (Morgenavgangen brukes kun i nødsfall og kriser)
BA763 OSL-LHR G-EUPR A319-100 (est. 1:55), EuroTraveler 7A
Boardingpass var skrevet ut hjemme dagen i forveien, og 7A (første rad på ET som er 2+3 var valgt. Ved ankomst OSL så var det bare å velge en av de ledige slusene for sikkerhetskontroll, dvs. null kø og null folk. Fant veien ganske raskt opp i OSL-loungen og tok en liten matbit. Den hjemmelagde fruktsalaten var på plass, og er en god forfriskning til lunsj og det var som vanlig stille og rolig i loungen.
(noen av bildene over er fra en tidligere tur, tatt med for illustrasjonens del)
Så at BA var inne på rutetid, så jeg tasset ut til ikke-sjengen-avdelingen. Boarding begynte omtrent 30 minutter før rutetid, ingen sortering av klasser eller seterader. Så ut som rundt 80% belegg, døren ble lukket og vi pushet 12-15 minutter før rutetid. Tok en kaffe når de kom rundt med tralla, og fikk et par kjeks-sjokolader i tillegg. Var en helt normal flight, rolig og fint, to strafferunder over London og lading 25 min før rutetid. Landet på 27R, så det ble kort taxetur til T5 og gate A22, men der var de ikke klare. Ble 5 minutter venting mens de fikk fjernet et annet fly. Siktet mot Flight Connection Center (FCC) på T5 for klarering til neste flight.
BA189 LHR-EWR G-VIIN B777-200 (est. 7:00), WorldTraveler+ 21A
...vil bli husket som "Barnehage-flyet" til New York.
Så skulle man atter en gang teste Y+ hos BA (det har vært gjort forsøk på det tidligere). Denne gangen kom jeg ikke lenger enn til FCC før planen gikk i vasken. I BP-kontrollen der fikk jeg beskjed om at "you are now seated in business-class, Sir". Det hjemmeprintede boardingkortet ble raskt makulert til fordel for ett nytt med påskriften "invol u/grade" - ja det var ufrivillig for ingen spurte, men jeg protesterte ikke. :colgate: Statuskortet begynner å gi god uttelling, og jeg satt kursen for F-loungen. :drink

OK - vi setter i gang - turen gikk i juli 2010:
Klar til avreise med Scanair-bagtag

Med kombinasjonen "tog for buss" og sommerruter på Østlandet ble det Ruter# representert ved Nettbuss som tok første leg, og Flybussekspressen ved Norgesbuss som tok andre leg.


Formålet er en ukestur til Washington og New York, med hovedvekt på hovedstaden, samt å brenne av noen BA-miles på oppgradering, BA bekrefter oppgradering ved booking så det er ganske enkelt å velge flighter sånn sett. Til USofA var det ikke mulig å finne oppgraderinger, men pga. prisingen og returen var det enklest å fly til EWR og hive seg på toget til WAS. Utreise tirsdag passet meg bra. fra et taktisk ståsted er det den dagen BA kun har to avganger til EWR (tre ellers), og jeg valgte siste avgang bortover. Da kunne jeg ta 11:50-avgangen fra OSL noe som er behagelig. (Morgenavgangen brukes kun i nødsfall og kriser)
BA763 OSL-LHR G-EUPR A319-100 (est. 1:55), EuroTraveler 7A
Boardingpass var skrevet ut hjemme dagen i forveien, og 7A (første rad på ET som er 2+3 var valgt. Ved ankomst OSL så var det bare å velge en av de ledige slusene for sikkerhetskontroll, dvs. null kø og null folk. Fant veien ganske raskt opp i OSL-loungen og tok en liten matbit. Den hjemmelagde fruktsalaten var på plass, og er en god forfriskning til lunsj og det var som vanlig stille og rolig i loungen.


(noen av bildene over er fra en tidligere tur, tatt med for illustrasjonens del)
Så at BA var inne på rutetid, så jeg tasset ut til ikke-sjengen-avdelingen. Boarding begynte omtrent 30 minutter før rutetid, ingen sortering av klasser eller seterader. Så ut som rundt 80% belegg, døren ble lukket og vi pushet 12-15 minutter før rutetid. Tok en kaffe når de kom rundt med tralla, og fikk et par kjeks-sjokolader i tillegg. Var en helt normal flight, rolig og fint, to strafferunder over London og lading 25 min før rutetid. Landet på 27R, så det ble kort taxetur til T5 og gate A22, men der var de ikke klare. Ble 5 minutter venting mens de fikk fjernet et annet fly. Siktet mot Flight Connection Center (FCC) på T5 for klarering til neste flight.
BA189 LHR-EWR G-VIIN B777-200 (est. 7:00), WorldTraveler+ 21A
...vil bli husket som "Barnehage-flyet" til New York.
Så skulle man atter en gang teste Y+ hos BA (det har vært gjort forsøk på det tidligere). Denne gangen kom jeg ikke lenger enn til FCC før planen gikk i vasken. I BP-kontrollen der fikk jeg beskjed om at "you are now seated in business-class, Sir". Det hjemmeprintede boardingkortet ble raskt makulert til fordel for ett nytt med påskriften "invol u/grade" - ja det var ufrivillig for ingen spurte, men jeg protesterte ikke. :colgate: Statuskortet begynner å gi god uttelling, og jeg satt kursen for F-loungen. :drink
Last edited: