Med Lviv som utgangspunkt?

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Har funnet fram kalenderen for 2016. Snuser på en reise som omfatter 16. og 17. mai (2. pinsedag og nasjonaldagen), vurderer ta ut 4-5 dager ferie samtidig, så jeg får en bra tur.

Liker fortsatt å reise i Øst og har hørt mye bra om Lviv, og det er jo også i den helt trygge delen av Ukraina. Det som vel er mest aktuelt er å fly inn på Lviv og så ta tog videre østover og returnere til Berlin. Jeg vil svært gjerne til Tyskland i mai for å få med meg et par asparges-måltider igjen. :)

Dog ser det bare ut til å være nattog vestover fra Lviv og så kjøres gjennom Polen, Krakow er vel et naturlig stopp? Wroclaw har jeg allerede besøkt. Ellers fikk jeg litt "nok" av typiske polske turistbyer i sommer etter et besøk i Gdansk som var full av norske turister.

Ellers lurer jeg mest på om det er noe mer å se enn selve byen Lviv i det området. Og så har jeg en ørliten tanke om at det kanskje er for komplisert å komme seg opp til Minsk, f.eks.?

Gode råd om Lviv og området mottas gjerne. Gjerne også tips om gunstige måter å fly inn på og fantasifulle forslag til noe litt mer spennende enn togretur Lviv-Berlin mottas også gjerne.

Etter å ha lest for mange bøker om Habsburg-imperiet og 1. verdenskrig, klarer jeg ikke å kalle Lviv for noe annet enn Lemberg. Men så kaller jeg også Kaliningrad for Königsberg, Gdansk for Danzig og Poznan for Posen. Når du er i Lviv-området og tenker deg vestover, så er Przemysl en relativt velbevart historisk festningsby som avgjort er verdt et besøk. Det ligger mye historie i den byen.

Det er ihvertfall to sider som er guds gave til folket hva gjelder togtider her i Europa og det er bahn.de og http://pass.rzd.ru/main-pass/public/en (ihvertfall skal sistnevnte være grei på ex Sovjet).
Generelt sett så er det greiere å ta buss videre vestover fra Lviv opp til grensa - hoppe over og til en ny buss ned til Przemyzsl hvor det går tog til Krakow. Krysser man den polsk-ukrainske grensa med tog må man bytte bogier og sånt og det tar jo fort noen time. Så å si hele tidligere Sovjetunionen har et felles bestillingsystem for tog.

Dvs du kan i teorien møte opp på en hvilken som helst stasjon i Moskva og kjøpe billetter innad i Kasakhstan. Ukraina skal fortsatt være tilknytta dette. Generelt vil jeg si at det nok antagelig er billigere å kjøpe fra Ukraina enn Polen hva gjelder togbilletter. Men engelsknivået er latterlig lavt i både Ukraina og Polen på togstasjonene så vær forberedt på å måtte snakke ukrainsk, russisk eller polsk for å kjøpe billett - ser nå feks at Krakow ikke finnes i bestillingsystemet til Ukrainaian Raiways på nett. De sidene jeg nevnte kan uansett brukes til å søke opp tabeller om man ikke kan kjøpe billett online da.

Fant uansett dette via søkemotoren til Russian Railways men ikke mulig å kjøpe billett på toget da - så det må nok kjøpes i landet.

Attachments

• lviv.PNG
    lviv.PNG
    23.6 KB · Views: 204
Last edited:
Takk, ja ser vel ut til at det kan være greiere å ta buss og gå over grensa. Selv om buss i Øst-Europa ikke alltid er veldig komfortabelt. Så noterer det bak øret inntil videre..

Back