Ja det har vært litt av en tur. Alt som kunne gå galt gikk galt. Og litt til.
Mandag kveld dro vi igjen ut til flyplassen (tredje forsøk), og denne gang kom vi med. Min kone og barn i vanlig sete, og jeg fikk klappsete. Etter å ha sittet ombord en stund fant de ut at det faktisk var et ledig sete ombord, og jeg fikk det. Det var jeg virkelig glad for, for klappsete var virkelig ukomfortabelt. Flyet var nok også fullasted med cargo og fuel. Det gikk ikke akkurat opp som en rakett da vi tok av, og da jeg la meg etter å ha vært i lufta i nesten 3 timer, var vi fortsatt i en høyde av bare 8500 meter.
Turen hjem gikk flott, bortsett fra at vi hadde turbulens store deler av turen. Maten var upåklagelig, besetningen ombord var fantastiske. Men inflight entertainment systemet på KLM sin 747 kan ikke sammenligne med hva de har på 777. Jeg leste i lokalavisen i Kuala Lumpur at KLM skulle sette inn 777 mellom KUL og AMS. Desverre skjer ikke det før om en måneds tid.
Flyplassen i Kuala Lumpur var en positiv overraskelse. Flott, moderne og effektiv. Virkelig bra flyplass etter min mening. Bortsett fra beliggenheten, det var nesten en time å kjøre til byen. Det er langt.
Vi landet på rute, og skulle hjem til Torp. Jeg skulle ønske KLM hadde en morgenavgang fra AMS til Torp, vi landet grytidlig og skulle hjem klokka 1505. Det er lenge å vente.
Da vi skulle sjekke inn, sier damen i skranken at innsjekk hadde blitt stengt på den avgangen. Jeg lurte på hvorfor, men hun kunne ikke svare. hun tok en telefon, og sa så at hun anbefalte oss å dra til Oslo istede, muligens var det noe "plunder", og det kunne godt være at flyet vårt ble kansellert.
Vi fulgte rådet hennes, og fikk booket oss til OSL.
En drøy halvtime før avgang gikk vi forbi transfer insjekk, og jeg spurte om de hadde mer infor om KL1217 til Torp. De ringte og oppdaget hva som var feil. Det hadde vært flybytte, og de hadde bare glemt å åpne den for innsjekk igjen etter dette. Det var desverre for sent å få oss over til Torp maskinen igjen, så vi dro til OSLO og tok toget hjem derfra. Det var litt irriterende, men ingen katastrofe. Vi var bare glade for å være hjemme, etter en tur hvor ALT gikk galt (med alt som hadde med fly å gjøre).
Til tross for alt som gikk galt, sitter jeg igjen med et særdeles positivt intrykk av KLM. Jeg hadde ikke store forventninger (etter å ha hørt erfaringene fra mange her på forumet), men ble positivt overrasket. Vi har fått topp service fra A til Å, maten har vært av veldig god kvalitet, og underholdningssystemet ombord på deres 777 var overlegent alt annet jeg har opplevd på andre selskap.
Jeg reiser gjerne med KLM igjen, og vet at alt vi har vært borti av problemer ikke er normalt for selskapet.
IMM