Med CT og TG til Bangkok

TriStar

ScanFlyer Crusty
Medlem
Tenkte jeg skulle prøve meg med en liten TR fra årets Thailandstur. Har hus i Chiang Mai og pleier å ta den årlige turen når det er norsk vinter. Har som regel fått til en CT-tur til tross for at jeg som oftest er litt sent ute, så også denne gang… Gjorde noen søk på egenhånd uten å finne stort, særlig returen var krevende. Økonomiklasse var ikke aktuelt. Tenkte å gi gutta Chatflights en sjanse, og etter litt teksting frem og tilbake kom de opp med følgende reiserute:

4/3 OSL-LHR, SK Plus
4/3 LHR- BKK, TG Business
27/3 BKK-DEL, TG Business
28/3 DEL-LHR, AI Business
28/3 LHR-OSL, SK Plus

«Litt» skeptisk til Air India basert på egen erfaring med selskapet på innenriks, men overlever vel[emoji846] Chatflights tok SEK 2.150,- for jobben og det synes jeg er helt OK.

Men utreisen var jeg veldig fornøyd med, ikke minst fordi TG-flighten var med en av selskapets tre nye 777. Disse flyene har F-klasse og ny C-kabin og hos Thai har de benevnelsen 77Y. Mange har undret seg over at disse tre flyene ikke ble avbestilt under pandemien. Onde tunger vil ha det til at årsaken er at kongen i Thailand fortsatt skulle ha tilgang til F etter at 747 og 380 ble parkert…

Første leg var med SK803 i Plus med A32n EI-SIP. Intet særskilt å melde, men hyggelig CC av ulike nasjonaliteter og wifi som ikke virket… Etter en liten tur i loungen til Air Canada var det klart for Bangkok-tur. Flyet var HS-TTC, Thai sitt nyeste fly som ble levert i april 22. Bilde stjålet fra Planespotters.

cfa621f722e857d42f77b4b7b1ef10b9.jpg


Flyet har som nevnt en F-klasse med 8 seter. Bak denne er det en C-klasse minikabin som også har 8 seter. Her var jeg plassert på 11K som er første rad. Bak denne er en større C-kabin med 32 seter. Etter litt googling fant jeg ut at setene er Stelia Aerospace Solstys 3. Fargene og interiøret er i helt andre farge enn de grelle rosa/lilla greiene man har vært vandt med fra tidligere tider. Nå går det i beige/brun/mørk lilla. En solid oppgradering.
040aaa9d517d7d97dc04a3da8da0905f.jpg


Og her et par egne dårlige bilder (etter landing) av F- og C-kabinen.

c81f610cc5f2bbdd9528b8059cfec628.jpg


d6710031189959847f6e0680eb252f7d.jpg


Det ryktes også at de øvrige 777-300ER skal retrofit’es med dette interiøret, håper det stemmer.
 
Etter «boarding completed» ble det servert juice og vann, ingen bobler å få før etter take-off. 3 pax i F og 7 av 8 seter tatt i «min» kabin. Nesten fullt i den bakre C-kabinen også. Når vi var i lufta kom endelig champagnen, en Laurent-Perrier. Har ikke allverdens kompetanse på vin, men denne var faktisk av de bedre jeg fått servert i fly. Kom også en skål med ymse nøtter. Så var det en liten appetizer, noe som skulle være vårruller. Men minnet mer om noe som kom fra frityrgryta på KFC… Men fortsettelsen var heldigvis bedre.
9c8130f99a2a29011da409b20d9b75bd.jpg


6d0c65403f96deee622771f6056ddaa7.jpg


Som forrett ble det servert en foie gras terrine med en pate av svinekjøtt og litt frisk salat. Er egentlig ingen stor fan av slik mat, men denne var faktisk meget god. Og med boble påfyll.

f20b0fa156bcdde8010bd43eaf789f86.jpg


Det var tre hovedretter å velge mellom, laks a la chu chee (hva nå enn det var…), urtemarinert kylling og biff gulasj. Valgte kyllingen som kom med salsa verde, opphøgde poteter og grillede grønnsaker. Den var helt OK, men høna kunne nok vært noe mørere. Da ble det også rødt i glasset, en Haut Beyzac fra Bordeaux som smakte aldeles utmerket.

1fe0e6c3ae006e98bde169cc060ada8c.jpg


Til dessert var det både ost og søtsaker, osten kom først. Tre sorter ost, en skikkelig engelsk knall orange (masse betakaroten…)cheddar, en brie og en blåmuggost. Ostene var gode, men tilbehøret kjedelig og delvis upassende. Druer passer dårlig til ost, særlig når man skal drikke vin til. Her ble det en portvin som jeg i farten har glemt navnet på.

53eced0eb7c39331552916a4762f0e1c.jpg


Så ble det søtsaker til slutt, en Oreo crumble med karamelliserte popcorn. Mektig, men god. Måtte ha litt rødvin å svelge den ned med[emoji3]

2311db532dddd9b4ec9fd14dba3dd808.jpg


Etter desserten var det en runde med drikketralla, så da ble det en rykende var kaffe sammen med en iskald cognac. Ikke helt optimalt, men hadde jo vært værre om det var motsatt… Og deretter kom det et fruktfat, eh… servert av et fruktfat[emoji6] Og etter det roet det hele seg ned, jeg kikket litt gjennom IFE. Ikke det helt store utvalget av film og musikk, særlig om man sammenligner med Emirates. Men de er vel også blant de beste i klassen på IFE. Som regel sverger jeg til analogt tidsfordriv på fly, så også denne gangen. Etter en stund dukket en av de hyggelige CC’ene opp igjen og spurte om jeg hadde lyst på iskrem. Og det har man jo nesten alltid[emoji4] Pent dandert på en skål sammen med litt frukt og nøtter.

Så var det tiden for å ta seg en liten strekk. Madrasser og puter lå i overhead bins og etter sengestrekken var gjort var det komme seg ned i horisontalen. En av de bedre setene/sengene jag har prøvd. Også god plass til bena, men mulig «hullet» på første rad er litt større? Jeg sov faktisk sammenhengende i fem timer, så veldig fornøyd med. Amenity kit var kanskje ikke det mest fancy, jeg fisket bare opp shades og ørepropper. Resten av innholdet har jeg ikke sjekket…

Et par timer før landing var det frokost, har ikke allverdens matlyst rett etter søvn. Ved siden av frukt og yoghurt hadde de tre valg, jeg gikk for omeletten. Pannekaker og eggerøre tror jeg var de andre mulighetene.

Ankomst Bangkok tidlig morgen og med priority immigration var man ute i ankomsthallen på et blunk. Etter henting av koffert ble det bestilt AOT «limousine» i form av en Camry som tok meg trygt til Radisson Suites på Sukhumvit.

Ble jo mye matprat her, men håper det er til å leve med… Kan jo fort nevne at etter tre dager i Bangkok gikk turen videre til Phuket. Booket Thai Smile, og fint å se at man nå som Star Gold kan sjekke inn i TG business skranke, får priority tag og prioritert boarding. Så det blir nok førstevalget på innenriksflyvninger fremover.

Så får vi se om det blir en TR fra Air India om jeg overlever[emoji3]
 
Last edited:
Takk for fin start

Utover fargene, var det andre vesentlige forskjellen sammenlignet med den gamle C-klassen?
 
Nå er det vel 3 år siden siste tur med TG. Så husker ikke alt klokkeklart… Men bortsett fra et mer tiltalende utseende så virket også setet til å være bredere og mer komfortabelt. Også bedre å sove i og bedre benplass. Tror også IFE-skjermen har vokst litt. Og mer info på «flight imformation».
 
Takk for bra start. Virker som bedre mat enn de fleste andre. Nå spiser jeg helst ikke fois gras men det er da nokså uvanlig i C?

Og hele pakken så jo bra ut.
 
Takk for bra start. Virker som bedre mat enn de fleste andre. Nå spiser jeg helst ikke fois gras men det er da nokså uvanlig i C?

Og hele pakken så jo bra ut.


Nei er heller ikke så begeistret for dette i utgangspunktet, og da tenker jeg ikke på smaken… De få gangene jeg har spist det er på jobbmiddag i Frankrike og på First. Men totalt sett så synes jeg maten hadde hevet seg siden sist på TG.
 
God tur videre! Dette ser jo slett ikke halvgæernt ut. Håper på en rapport fra Delhi og Air India.
 
Gjerne en rapport på Air India takk, det er jo ikke så veldig vanlig på forumet her. :)
 
Nå spiser jeg helst ikke fois gras men det er da nokså uvanlig i C?

Virker å være standard forrett med AC fra CDG i C.

Er ikke særlig fan selv, men fikk beskjed fra kabinbesetningen om at det tydeligvis er feil.
 
Booket Thai Smile, og fint å se at man nå som Star Gold kan sjekke inn i TG business skranke, får priority tag og prioritert boarding. Så det blir nok førstevalget på innenriksflyvninger fremover.

Thai Smile har sine fordeler - fikk sjekket inn gjennomgående fra CEI via BKK-SIN-ZRH til OSL
Tror ikke det er mange som reiser med SAS ZRH-OSL med boardingkort fra Thai Smile
 
TG315 BKK-DEL
Da er det kanskje på tide å starte på hjemturen fra Bangkok. Første leg er med Thai til Delhi. Knapt er eneste menneske i Business check-in området til Thai en mandag ettermiddag. Så innsjekk gikk på null komma null. Med priority security og immigration var man gjennom det i løpet av 5 minutter.

Flighten gikk fra C-piren, men det stod et skilt der om at den loungen var stengt. Det ble henvist til Royal Orchid Lounge på pir D.
Så etter en liten spasertur var man på plass.

adbb8a3a92ace162800f70072e7f7546.jpg



80ae0d883652cc12ccd9ec34e0c94eeb.jpg


adb7dea6e1c69fc6c9c95ec51a2969f7.jpg


Helt grei lounge med egen bar og litt ymse lette retter å velge i. De innerste gemakker var reservert for F. Sannsynligvis liten trafikk der gitt at TH kun har tre 777 med F for tiden. Et par eksemplarer av White trash hadde også installert seg i loungen. Flyttet på stoler slik at de hadde noe å hvile sine møkkete og barbente føtter i. Lekkert…

ad7f8a56b1a53c687b5c7643d74b25b0.jpg


b068b602b6e9660d0db35a1529f11a34.jpg

C-piren på BKK

Etter et par små timer var der klart for boarding i 77W HS-TKM. Maskinen er fra 2018 og heter Prabhasi, oppkalt etter en Buddha fra det 6. århundre. Vel på plass i 14B ble det servert Laurent-Perrier. Etter avgang ble det mer av samme sort i tillegg til nøtter. Om jeg har forstått det riktig i følge diskusjoner på et herværende luftfartsforum, så ble disse servert på korrekt vis. Dvs oppvarmet og plassert i en keramisk skål.

d8d5e8fb2b968a1fb9e685f20efdd90f.jpg


c526456c4d5208d72722e86e390ad06b.jpg


9b88860251284b2286e6f19875d2f216.jpg


Gikk over på rødvin før maten, valgte Haut Beyzac som sist. Treg servering, men rikelig med tilbehør til min forhåndsbestilte indiske vegetar(!) curry. Skal man til India, så skal man til India… Det ble forøvrig ikke delt ut noen meny, sikkert dyrt papir i Thailand som de de fleste andre steder for tiden.

cecf97526da5f42a489eb409cbcc9a2a.jpg


Til dessert var det noe som muligens var Crumble cake? Godt smakte den hvert fall. Deretter ble det GT + flere utsøkte nøtter[emoji106]
Hørte litt på musikk underveis, ikke det helt store utvalget, men bra lyd i Thai sin AKG telefoner.

Etter drøye fire timer landet vi i Delhi. Var spent på hvordan man skulle slå ihjel nærmere 6 timer på denne flyplassen midt på natta. Men den første timen gikk med på å komme seg gjennom transfer og security. Vi som hadde connecting flights måtte vente til Thai hadde levert passasjerlistene, og det tok sin tid. Snakket med noen andre der som hadde ventet i siden kl 8 på morningen… og en kinesisk jente som skulle videre med LOT neste dag var i ferd med å klikke… Hun beskyldte betjeningen i transfer desken for å ha stjålet boarding passet hennes. Etter vært begynte hun å rope at hun ikke ville være «hostage» på flyplassen lenger. Så noen av oss andre pax måtte være litt krisepsykologer en stund. Får håpe det ordnet seg, jeg ble heldigvis ropt opp som førstemann da papirene ble klare. Fikk nytt boarding pass og ble klarert til å gå gjennom security. Jeg hadde vel allerede da bestemt meg for at det ble første og siste gang med transfer i India.

f6e961b80fea3df2870dbfcd6d45b50f.jpg


To be continued…
 
Herlig med byråkrati:headbang
Men kunne ikke TG sendt disse listene elektronisk så det var klart ved ankomst.
 
Åjåjåj, dette her er premium lesning. Må si jeg gleder meg betydelig til fortsettelsen
 
En natt på DEL…
Det første møtet med flyplassen i Delhi gav ikke akkurat fornemmelsen av at «her skal det bli fint å tilbringe 4-5 timer til». Men etter man omsider hadde kommet seg gjennom security så det plutselig litt mer lovende ut. Hadde begynt å bli litt tørst og mobilen hadde bruk for litt strøm, så satte kursen mot Air India loungen. Og apropos mobil, fikk en hyggelig hilsen fra Telenor; «Velkommen til India! Nå kan du trygt bruke mobilen i utlandet. Her får du 10 MB data til kun kr 99,- pr døgn». Fantastisk tilbud! Etter å ha googlet «lounge DEL» kom ny tekstmelding fra Telenor; «Du har brukt 10MB data i dag». Trygt? «Svindel» eller «ran» hadde vel vært en mer korrekt beskrivelse…

På vei til loungen dukket det opp en interessant sjappe, nemlig «Aviator 1903» med masse flystæsj og faktisk en 737-simulator. Gikk fort litt tid inne der, og mens jeg var der var det flere flight crew som var innom og handlet.

74113abf52acf8c86fbfc21dc7929928.jpg


37d6a7b7c874e85fb34dcb9fb338822b.jpg


cb546a4da1f08f8844c13647144dab0b.jpg


444ff3476f118f645fd996b00f5d7807.jpg


690ef89f4aa1a5d1608f15be92a136f6.jpg


Noe for en hver smak i hyllene der. Turen i simulatoren tok ca 15 minutter, husker ikke prisen. Men absolutt ikke avskrekkende. Kursen på rupees er vel heller ikke av de værste mot NOK, er omtrent en drøy 10-øring.

Kom så til Air India loungen rundt midnatt og den var kanskje litt mindre enn halvfull. Det var jeg også, etter alt for lang tid uten anstendige drikkevarer. Loungen var helt OK, ikke mer. Dårlig wifi, og så hadde det vært en del varme vegetarretter i buffeten der, med de hadde noen andre spist opp. Men det som var redningen var et stoort kjøleskap med tre sorter Kingfisher. Det gjorde underverker med humøret[emoji3]

f25ad4dca26dc6f7532ed44142244fbf.jpg

Inngangen til AI-loungen

736fbf976849f6f7ee578978e87fa128.jpg

Her var det ikke stort å velge i…

296932a884115f5390d4ef944b71d399.jpg

Helt greit med et par timer med analogt lesestoff + øl her

Etter en stund tenkte jeg å talen liten runde inne på flyplassen. Var ganske mye folk der til p være på svarte natt, og overraskende nok var nesten alle butikker og serveringssteder fortsatt åpne. Var innom en Levi’s store og fikk handlet et nytt sett med undertøy og t-shirt til hyggelig pris.

c18074d36dad34de5da1e1c9c670dd11.jpg

The Irish House var en av pubene der, og ved inngangen hang et eksemplar av Indias stolthet - Royal Enfield.

fc2aac17292f928976bc69413e1ec93a.jpg


Det andre vannhullet jeg var innom var en stor sportsbar med massevis av TV-skjermer, men naturlig nok ikke så mye interessant å se på en natt til tirsdag.

Dette var da en liten rapport fra flyplassen, som jeg faktisk (mot normalt) likte bedre og bedre jo lenger jeg var der… Heng med, så kommer det plutselig en liten TR fra flyturen med Air India også[emoji3]
 
Takk for oppdatering! Godt å se at mobildata i utlandet er blitt billig. Har blitt ønsket velkommen til Namibia/Botswana/Zambia med 112,50,- per MB i gamle dager.
 
Back
Top