Med barn til Østen - Pappaperm 09

Molinari

ScanFlyer Silver
Med barn til Østen - Pappaperm 09

Har booket pappaperm med mor og lillemor til Hua Hin i Thailand. Lillemor vil være 7mnd ved avreise 4 april.

Starter tråden for å legge ut våre erfaringer, og høste av andres erfaringer etter å ha gjort det samme. Det er jo rimelig populært å tilbringe pappapermen utenfor landets grenser, og tildels se på det som en ekstra "ferie"
Vi innser jo at det nok blir litt anderledes å reise nå som vi har med en liten bylt også.

Hva har vi gjort i forberedelsene - hvilke råd har vi fått.

a)
Ta med bleier fra Norge - Bleiene er av veldig dårlig kvalitet der nede - og om barnet er vant til en type bleier, så er det ikke vits å ta sjansen på å bytte bleier - med hva det måtte medføre.

b)
Bli mest mulig i ro. Lillemor trenger antageligvis litt tid på å aklimatisere seg. Og det å flytte for mye på seg i perioden er ikke nødvendigvis bra. Vi blir derfor liggende i samme villa i 4 uker - og avslutter med 2 netter i BKK på veien hjem

c)
Sjekk at stedet du drar til har gode sykehus. Det er ikke sikkert at det skjer noe, men skulle noe skje -så er det allright med godt helsevesen i området der dere er. Helsevesenet i Thailand er blant de beste i Østen - og du bør være rimelig trygg der.

d)
Ta med Antibac, myggspray, solkrem til minsten fra Norge. Både innhold og kvalitet kan være "suspekt" ved kjøp i "fjernere himmelstrøk"

e)
Dersom barnet skal transporteres der nede er det ikke vanlig med barnesete eller bilbelter i baksetet. Vi har forsikret oss om at vår taxi fra BKK til Hua Hin har bilbelte i baksetet, og vi tar med et eldre barnesete nedover, og setter det inn ved transport.

f)
Når det gjelder vaksinering, så sier "ekspertene" på St.Hanshaugen helsesenter at det ikke er nødvendig for lillemor. Det er enda tryggere om barnet ammer under opphold, da morsmelken inneholder mange antistoffer som beskytter barnet.

Kom gjerne med innspill, og jeg vil legge ut flere råd og erfaringer underveis.

Re: Med barn til Østen - Pappaperm 09

Fin tråd... Spent på hva som kommer opp her.. ønsker å gjøre noe av det samme selv.

Fyr du rutefly? eller noa alla Startour sine direkte 767?

Fin tråd...

Fyr du rutefly? eller noa alla Startour sine direkte 767?

Flyr med SK - og har spandert på oss Y+
Vurderer å forsøke oppgradering ved gate til C - for å få svidd av noen poeng i tilfelle SK gjør alvor av å heve prisene sine.

Flyr med SK - og har spandert på oss Y+
Vurderer å forsøke oppgradering ved gate til C - for å få svidd av noen poeng i tilfelle SK gjør alvor av å heve prisene sine.

Er det lov å ha med barn på economy extra og business?

Er det lov å ha med barn på economy extra og business?

Var ikke noe spørsmål om det ved bestilling - og vi har fått "basinett" (tror jeg det heter) bekreftet.
Hvorfor skulle det ikke være lov?

Hvorfor skulle man ikke det?

Det har alltid vært lov det, og har sett barn på business mange ganger

Fordi man har betalt 45.000 for en billett og skal i møte etter 14 timer på fly, da er unger bråkete.

Singapore har i allefall forbud - lurte på om SAS har.. og feks BA. Vet også at noen charter selskaper har barneforbud på Business.

Last edited:

Jeg vet hvertfall, at da jeg bestilte Extra hos SAS, fikk jeg ikke valgt fremste raden, fordi den var forbeholdt reisende med spedbarn..
Har og sett barn i loungen på T5 på LHR, så jeg antar at BA tillater det og..

da er unger bråkete.

På samme måte som alle trøndere er sørpefulle på Charterfly? :rolleyes:

De aller fleste unger jeg har sett ombord i fly har stort sett vært stille og rolige. Selvsagt en baby som har vondt kan man ikke gjøre så veldig mye med, men eldre barn handler det kun om oppdragelse

mmmmm - lurer på om jeg må be om at vi holder oss til topic :-)

Har selv hatt 2 turer til phuket med småbarn. Thailand er et flott land å reise for småbarnsfamilier. Thaier har en utrolig respekt for barn. Opplevde å få utrolg bra service når vi hadde med barna på restaurant osv. Barna hadde det også utrolig kjekt, og de maser allerede om når neste tur blir. Det finnes skandinavere som driver taxiservice med barneseter flere steder i thailand. Bare å google. Ellers vil jeg som trådstarter, anbefale og ta med bleier, barnemat/grøt. Vi kjøpte også et myggteppe her hjemme som vi hadde i vognen til den minste hele tiden. Virker som det funka bra. Hun fikk ikke ett eneste myggstikk på 3 uker.

Fordi man har betalt 45.000 for en billett og skal i møte etter 14 timer på fly, da er unger bråkete.

... akkurat som alle trøndere alltid er dritings ... Nå generaliserer du altfor mye.

Jeg reiste på Sabena Business med to små barn på ID en gang, og purseren ga oss skryt for oppførselen ... han var imidlertid ikke like fornøyd med den grinungen som satt på den andre siden av kabinen og hadde 'betalt 45000 kroner'.

Å reise med barn er sjelden noe problem så lenge man planlegger og legger ting til rette for dem.

Selvfølgelig skjønte jeg at barn av forum-medlemmene her ikke bråker;) - men det er desverre ikke alle foreldre som er av "vår" kaliber - og da har de en tendens til å lage litt mer lyd. Plager ikke meg allverden da jeg stort sett er på feire når jeg flyr langtur.

Generaliseringen av at unger er bråkete var ment som et svar på hvorfor jeg erindret at det var noen regler imot det.

Kult er det i alle fall hvis det er OK. Startour nektet i alle fall på 767 sine til Phuket, og det er litt kjedelig syntes jeg. Det er jo genialt å hoppe ned i relativt store seter for en nonstop flight med god plass til den lille.

SK har inget förbud mot barn i varken C eller Y klass. Generellt sett tycker jag att många större "barn" uppför sig sämre.

Det er jo genialt å hoppe ned i relativt store seter for en nonstop flight med god plass til den lille.

Nettopp - det er jo flotte 'sleeperseter' for de små, uansett ... Minstemann har noen turer på DL F innenriks og han synes det var genialt bare å kunne krølle seg sammen og sove mesteparten av turen. ^_^

Og når resten av turen tilbringes med en gameboy, blir det en fredelig reise.

Men det er mitt inntrykk at det er mindretallet som ikke har styr på ungene sine .. men de merkes jo til gjengjeld godt .. :angry:

SIA har heller ingen forbud mot barn i Biz. Sist jeg fløy biz med dem fra SIN til CPH ble et eldre ektepar bedt om å flytte fra den fremste raden og bakover pga et par med barn trengte den plassen pga bassinet, så hvor du har det fra, vet ikke jeg.

Synes det var mange gode råd i den første tråden. Det eneste jeg kan tillegge sånn i farten er dersom dere bruker morsmelkerstatning, er det lurt å ta dette med hjemmefra, da det ikke er sikkert dere finner tilsvarende der nede, og kan risikere at barnet ikke vil drikke den lokale.

Det er helt greit å fly med barn. Du får alltid mer oppmerksomhet, kommer først ombord i flyet osv. Er iallefall meget godt fornøyd med de flightene jeg har hatt med barn.

Når du er der nede, er det viktig å sørge for at mor og barn får sove godt. Så da kan det jo alltid være en fordel om far forlater rommet mellom kl 21 og 02 sånn i ren sympati.:colgate:

BF:cool2

Vi kjøpte også et myggteppe her hjemme som vi hadde i vognen til den minste hele tiden. Virker som det funka bra. Hun fikk ikke ett eneste myggstikk på 3 uker.

Myggteppe? Hvor kjøpte dere det?

Kan sikker slenge noe innpå her jeg og.

Saltvansoppløsning i pipetter kan vel være en god ide mot forebygging av trykk i ørene? Men om det anbefales på så små barn er jeg usikker på.

Finnes et annet riks og mot trykk i ørene..... Vet ikke om dette hjelper på babyer, men min eldste datter, da nesten 6 år fikk to kopper som de hadde tatt tørkepapir i og helt kokende vann på (bare slik at papiret fikk trukket til seg vannet) og fikk satt ne kopp inntil hvert øre.

Dette gjorde tydeligvis susen.

Back