Med A310 over dammen til Toronto

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Jeg trengte en unnskyldning for å komme meg på tur siden madammen hadde nesen i bøkene med eksamenslesing. Jeg trengte ikke å se langt da Air Transat flyr A310 til den lokale flyplassen, et steinkast unna. Hadde tenkt lenge på å bli med en av disse stutt-tjukke maskinene over en gang, nå var de på tide å hive seg med.

Siden avgangen var tidlig ettermiddag hadde jeg god tid å komme meg opp, hive noen klær i en bag på morgenen og ta bussen for en gangs skyld til flyplassen.

Innsjekken til Air Transat er i et eget bygg, hvor de andre charteroperatørene og Ryanair holder til.
YMMZoK6.jpg


Det var en del kø, men fikk slippe forbi hele gjengen da jeg hadde slått til og booket Transat sin Club class, deres Economy ekstra-klasse.
OeNEdVY.jpg


Det følger ikke med loungetilgang med Club-class, jeg hadde god tid før avgang så jeg fant meg noe godt å spise og drikke mens jeg ventet.
f8TvS6z.jpg



C-GTSH

Denne maskinen er den nest yngste aktive A310’en til TS, bygd i 1992. Den var i tjeneste for Lufthansa i 12 år som D-AIDN før Air Transat tok den i bruk i 2004.


Boarding var annonsert til å starte en time før avgang, noe jeg syns var vel tidlig på en maskin med plass til i underkant av 250pax. Jeg fikk boardinggruppe 2, selv om jeg hadde priority boarding. Da boardingen startet fant jeg ut hvordan det hele hang samme, det var et halvt gamlehjem med boardinggruppe 1, som tok vel 20 minutter for å komme seg ombord.

22. august 2018, 13.05
Air Transat
TS 245 Glasgow – Toronto Pearson
Club Class 2G
C-GTSH Airbus A310

Vel ombord fant jeg setet mitt, Clubklassen har 2-2-2 konfigurasjon.
pyrOb33.jpg


Club class kabinen hadde blitt pusset opp siden flyet var nytt.
WDd3t5U.jpg


7MUmkGp.jpg


aFOuitn.jpg


3jbtHXY.jpg

Ikke spør meg hva hensikten med RCA-portene er, første gang jeg har sett det på fly. Jeg glemte å spørre crewet om hva de var til.

Det var midlertidig noen sikre tegn på at denne maskina ikke rullet ut av fabrikken i går.
de0Op1S.jpg


JRQt7cq.jpg


YRBAFxr.jpg


TC7ie0a.jpg


Jeg har sett renere kabiner.
pZpQDHm.jpg


3AxEUNN.jpg
 
Boblevann hører til når man sitter fremst i flyet
uYRBBzk.jpg


Vi kom oss avgårde noenlunde på tid, da vi pushet hørte jeg en voldsomt til slarkelyd, men klarte ikke helt å peke på hvor det kom i fra.

Vi akselererte bortover bane 23 med stødige kengurubevegelser med brølet av General Electric sine CF6-motorer i bakgrunnen.

Etter avgang fikk vi utdelt Comfortkit, slipperser og amenitykit.
nTkqFnE.jpg


qRBirwb.jpg


koQ2rOK.jpg


De var raske og komme med snacks og noe å drikke.
zkBqvrD.jpg


En god halvtime etter avgang kom de med menyer. Jeg var tydeligvis den eneste som hadde forhåndsvalg mat under bookingen, så jeg fikk en ekstra runde med snacks.

Indrefileten av svin smakte utmerket, og var god og saftig.
LHtINmm.jpg


Jeg var ikke så veldig imponert over utvalget på underholdningssystemet, etter en film blei det sakte-tv og en studie av innsiden av øyelokkene med god musikk på øret.
gjdC8SS.jpg


Ikke hver dag jeg ser slikt i et flymagasin
VHcHRAU.jpg


Tok meg en spasertur bakover for å sjekke forholdene i økonomi-seksjonen. Det var laget til med underholdningssystem over wifi, så skjemene i taket var egentlig bare til pynt.
VeLI4dr.jpg


En time før landing serverte de pizzabolle, som smakte godt.
fUnwTX7.jpg


Vi landet på bane 33R og hadde en kort taxetur til oppstillingsplassen.
På tur ut fikk jeg meg en tur i cockpit og hadde en hyggelig samtale med de to der fremme

C-GTSH Airbus A310 Air Transat Toronto Pearson airport CYYZ 22.08-18
by Rolf Jonsen, on Flickr

6zyFrSM.jpg


Jeg vet ikke helt hva jeg forventet av denne flygningen, kanskje den oppussede fremre kabinen stjal litt av sjarmen med å fly gammelt fly?


Immigrasjonen gikk veldig glatt. Etter å ha tastet inn noen valg på automaten gikk jeg ned i kjelleren og stilte meg i kø for skranken, ene vakta kikket på kvitteringa og vinket meg forbi hele mølla.

Stoppet opp en times tid for litt spotting før jeg tok turen inn til byen for å finne leiligheten jeg skulle bo.

C-GWSV Boeing 737-800 Westjet Toronto Pearson airport CYYZ 22.08-18
by Rolf Jonsen, on Flickr


C-GORA Beech 1900D Air Georgian Toronto Pearson airport CYYZ 22.08-18
by Rolf Jonsen, on Flickr


C-GFAF Airbus A330-300 Air Canada Toronto Pearson airport CYYZ 22.08-18
by Rolf Jonsen, on Flickr


McDonnell Douglas MD-83 American Airlines Toronto Pearson Airport CYYZ 22.08-18
by Rolf Jonsen, on Flickr

Jeg hadde booket leilighet igjennom booking.com, men når jeg kom til adressen det viste seg at det var et agentselskap som sto for utleien. Adressen var selvfølgelig feil, og det var ikke så enkelt å få tak i de på kvelden. Etter en del telefonering fikk jeg korrekt adresse og leilighetsnummer, så jeg kunne komme meg til køys.

z1atkfr.jpg


UdGNvec.jpg


vAw94PH.jpg


DuNaEeb.jpg
 
Siden jeg skulle bare være et par dager gadd jeg ikke å snu døgnet, da brukte jeg nattetimene fra jeg våknet til å ta meg kamerat ut på tur.


Nathan Philips Square
by Rolf Jonsen, on Flickr

2UDFXN5.jpg



Toronto Distillery district
by Rolf Jonsen, on Flickr

21Fm08I.jpg


L6AuAxS.jpg


H38wdCB.jpg


rc24jbV.jpg





Toronto Distillery District
by Rolf Jonsen, on Flickr

PrAb9nH.jpg


Resten av dagen gikk med til mere flyspotting, skal ikke plage dere med alt for mange flybilder. Om dere er interressert, finner dere flere bilder her.
https://www.flickr.com/photos/rjonsen/albums/72157699075370161/with/30113586337/

Neste natt blei det også noen bilder i mørket.


Toronto Skyline
by Rolf Jonsen, on Flickr

iuRxipm.jpg



Humber Bay Arch Bridge
by Rolf Jonsen, on Flickr

Denne dagen var satt av til å se meg rundt om i byen.
Etter en solid frokost...
tkJ2iNV.jpg


...fant jeg en av disse, da jeg egentlig ikke visste hvor i byen jeg skulle begynne.
Pd27rl1.jpg


Jeg var heldig, hun som var guide var av den typen som sikkert liker å høre seg selv snakke og kan mye. Jeg bestemte meg for å utforske Casa Loma nærmere.

Casa Loma
by Rolf Jonsen, on Flickr

YbC6AOU.jpg


eVDv5GM.jpg


Al1QWaj.jpg


MpsgQX1.jpg


Hun som skulle være guide på bussen gjorde på langt nær en så god jobb som hun første, så etter en stund fant jeg ut at jeg heller ville spasere.

Turen gikk igjennom Chinatown til Kensington marked…
 
BilMl9k.jpg


8jVMwL8.jpg


2PBtwBG.jpg


y62G84g.jpg


Peohjmq.jpg


I nærheten er også Graffiti Alley
jWjOwPj.jpg


mzRXtdQ.jpg


5y1s5fq.jpg


kSUqfwP.jpg


ifALVRp.jpg




Siden flyet mitt ikke gikk før på kvelden, kjørte jeg til Niagara falls. Jeg stoppet ved Burlington bridge og var heldig at de heiste den opp på grunn av skipstrafikk som skulle ut av Lake Ontario.
siPpZIM.jpg



Niagara Falls
by Rolf Jonsen, on Flickr

7EWdvS6.jpg


Sto en evighet i kø for å få ta heisen ned til bunnen, trodde det skulle være litt mer opplegg rundt det enn bare å få ta turen ned.
P0x4tsq.jpg



Siste posten på programmet var å ta en tur oppi CN-tårnet
O3M5FAz.jpg


hBjPlIa.jpg


aGW3YvW.jpg


rrjRQLj.jpg



C-GLQD Bombardier Dash 8-400 Porter Airlines Toronto Island airport CYHZ 26.08-18
by Rolf Jonsen, on Flickr


C-GGOY Bombardier Dash 8-400 Jazz Air Toronto City airport CYHZ 26.08-18
by Rolf Jonsen, on Flickr
 
Kom meg på flyplassen i god tid for innsjekk, som gikk raskt i Clubkøen.
XtPzWQD.jpg



Det var ca 50 meter med kø for å få sjekket boardingkort, da det bare var en sikkerhetsvakt på jobb akkurat da. Da kanadisk køkultur er mer enda mer striks enn den britiske, blei alle forsøk på å snike seg frem slått hardt ned på av internjustisen.

Etter en dag i 30* og sol følte jeg behovet for å få meg en dusj, kall meg gjerne en snobb men det er deilig å føle at man ikke stinker alt for mye når man er ute å reiser. Jeg sjekket inn på ene Premium Plaza loungen og fikk 20% rabatt siden jeg reiste i Transat’s Clubklasse.
y1VjCB3.jpg


5KBviDD.jpg


Fikk meg noe stuing, som ikke smakte alt for galt og et glass rødt før jeg tuslet mot gaten.
iDFEczp.jpg


Det var ikke fullt så mange som behøvde ekstra tid på denne flygingen som den forrige.
JhoywmG.jpg



26. august 2018, 21.30
Air Transat
TS 724 Toronto Pearson – Glasgow
Club Class 2G
C-GUFR Airbus A330-200

Vi boardet igjennom dør L2, og gikk igjennom fremste seksjonen i økonomi, som var 3-3-3 konfigurasjon. Det høres ganske trangt ut for mine skuldre på en A330.
Cxup18F.jpg


Det var samme setene som på turen til Toronto.
Vwsdytb.jpg


fxUSHEY.jpg


Er det bare meg som hater disse som pesten??
Yv9Bcnz.jpg


Boblevann må man ha på tur tilbake også
wQIYO5v.jpg


Jeg fikk bestilt meg rødvin før maten blei servert, fikk tatt to slurker før jeg sloket, maten fikk jeg vertfall ikke med meg.
Setet måtte vert godt å sove i siden jeg våknet av mat-duften da frokosten blei servert.
7qtM6ta.jpg


Hva skal man si om Air Transat’s Clubklasse?
Jeg er ganske fornøyd med servicen jeg fikk der fremme, så det er absolutt å anbefale fra min side.

Parkert tilbake i Glasgow.
FcFCrES.jpg
 
Har faktisk lurt på å gjøre det samme som deg, for jeg har aldri fått satt en fot ombord i en A300/310. Og 310 er jo kanskje mest interessant, da det er svært få igjen. Flott rapport!
 
Flott levert. A310 er ikke lett aa faa med seg, men jeg har klart det med SATA i 2015. Er det mange selskaper med A300 igjen? Jeg har alt floyet det, men den er ogsaa utrydningstruet.
 
Flott levert. A310 er ikke lett aa faa med seg, men jeg har klart det med SATA i 2015. Er det mange selskaper med A300 igjen? Jeg har alt floyet det, men den er ogsaa utrydningstruet.


Da tror jeg du må til Iran.
 
Interessant TR fra en sjelden og utrydninngstruet fugleart!
De hadde tydeligvis rotet til sikkerhetskortene? ;)
 
Takk for kjempeflott rapport. Leste den på flyet i går. Det der frister veldig
 
Flott rapport om tur og alt man kan oppleve i Toronto området.
Verdt å legge merke til at Toronto Island AirPort er identisk med den flyplassen som var hovedkvartereret til utdanning av Norsk krigspiloter under 2 verdenskrig « Little Norway»
 
Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen! :) :up:


Tusen takk..:up: Helt topp....

Har faktisk lurt på å gjøre det samme som deg, for jeg har aldri fått satt en fot ombord i en A300/310. Og 310 er jo kanskje mest interessant, da det er svært få igjen. Flott rapport!

Ingenting å lure på, bare å kjøre på :)

Topp levert som vanlig. Takk for flotte bilder :up:

Flott levert. A310 er ikke lett aa faa med seg, men jeg har klart det med SATA i 2015. Er det mange selskaper med A300 igjen? Jeg har alt floyet det, men den er ogsaa utrydningstruet.

Glimrende med rapport fra eksotisk fly

Takk for kjempeflott rapport. Leste den på flyet i går. Det der frister veldig

Flott rapport om tur og alt man kan oppleve i Toronto området.
Verdt å legge merke til at Toronto Island AirPort er identisk med den flyplassen som var hovedkvartereret til utdanning av Norsk krigspiloter under 2 verdenskrig « Little Norway»

Interessant TR fra en sjelden og utrydninngstruet fugleart!
De hadde tydeligvis rotet til sikkerhetskortene? ;)

Jeg fløy A330-200 tilbake, så det var korrekt kort :)
 
Meget bra Rolf, både tekst og ikke minst bilder. A310 begynner å bli sjelden vare, greit å få en tur før de forsvinner helt.
 
A310, MD, DC-10, 727 og Dash 7, her var det så mye snadder at en blir rent nostalgisk!

Forøvrig nydelige lang lukkertid-bilder bilder fra Niagara!
 
Back
Top