MD11 KLM

En ting jeg alltid har lurt på, hvordan foregår fan blad de-ice på en MD-11/10?
Er vel ikke så lett å komme til med varmeapperater der oppe?
 
En ting jeg alltid har lurt på, hvordan foregår fan blad de-ice på en MD-11/10?
Er vel ikke så lett å komme til med varmeapperater der oppe?

Eneste form for deice er vel varmluft som blåses inn i front på motoren når flyet står ved gate hvis det er dannet is på bladene?
Når motoren er i gang vil uansett sentripetalkraften være så kraftig at det ikke vil dannes noe is.
 
Kan ikke helt skjønne det med at MD-11 er et gamelt fly osv, finnes jo mange 737,744,757,767, A320 osv som er eldre enn MD-11. MD-11 er jo faktisk et forholdsvis nytt fly..
 
MD-11 hadde vel 20års dag i år, reiste med en av Finnair sine MD-11 28.11.09. til BKK. Den bar preg av å være gammel, men vakker maskin er det vel ingen tvil om.

IMG_0054-4.jpg
 
Synd at Finnair, som jo var de første til å ta ibruk denne vakre damen, har utfaset sine maskiner. Men dette har vel igjen med at det var mindre miljøvennlig og var dyrere i drift enn en Airbus a330 som de nå har byttet de "gamle" MD-11erne med. Hadde ikke hatt noe imot å fly en nyere versjon av en DC-10, for den lyden inni en DC-10 er uslåelig!
 
Reiste til SFO den 01.09 med KLM og må dessverre innrømme at jeg fikk ett lite snev av skuffelse når jeg booket billetten og så at MD-11 var erstattet B777-300 på KL0605 (vet ikke når dette skjedde men MD-11 har vært fast inventar på KL0605 inntil for kort tid siden)... Aldri vært ombord i DC-10/MD-11 før og tiden begynner å fly fra meg...
 
Man kan fly MD-11 til og fra St.Marteen.
KLM.
Fantastisk fly til en helt fantastisk destinasjon. De flyr MD-11`en 2 ganger i uka.
 
Back
Top