FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
Det er noe som ikke stemmer her: Hjulene skal kunne felles ut ved hjelp av tyngdekraften, man trenger ikke hydraulikk til det. Bare åpne en luke i gulvet til venstre for 2/p-setet og dra en spak opp til den låser, så detter hjulene ned i posisjon. Hjuldørene kan ikke trekkes opp, man mangler nesehjulstyring, men man har bremser via akkumulatorer
Anbefalt konfigurasjon ved nødlanding på land og til vanns er 25 grader med flaps. Det er den flapssettingen man vanligvis bruker på landing med MD-80 i SAS i disse dager. Full flaps er 40 grader. Flaps og første del av slats er elektrisk kontrollert, men hydraulisk operert. Den aller siste operasjonen av slats er også elektrisk operert. En landing uten flaps og slats medfører en temmelig høy nesestilling under innflyging/landing og og nesepartiet vil slå j***** hardt i bakken med understellet inne. Jeg tror skadene på flyskroget ville fortonet seg mye verre hvis det hadde vært tilfellet her. Flaps ville nok bli skjøvet inn/bøyd opp pga. kontakt med bakken.
Men det som jeg lurer på er hvorfor de ikke felte ut hjulene. Kan ikke tenke meg noen grunn til at de ikke skulle vært ute.
Anbefalt konfigurasjon ved nødlanding på land og til vanns er 25 grader med flaps. Det er den flapssettingen man vanligvis bruker på landing med MD-80 i SAS i disse dager. Full flaps er 40 grader. Flaps og første del av slats er elektrisk kontrollert, men hydraulisk operert. Den aller siste operasjonen av slats er også elektrisk operert. En landing uten flaps og slats medfører en temmelig høy nesestilling under innflyging/landing og og nesepartiet vil slå j***** hardt i bakken med understellet inne. Jeg tror skadene på flyskroget ville fortonet seg mye verre hvis det hadde vært tilfellet her. Flaps ville nok bli skjøvet inn/bøyd opp pga. kontakt med bakken.
Men det som jeg lurer på er hvorfor de ikke felte ut hjulene. Kan ikke tenke meg noen grunn til at de ikke skulle vært ute.