MD-83 med buklanding i Istanbul

Det er noe som ikke stemmer her: Hjulene skal kunne felles ut ved hjelp av tyngdekraften, man trenger ikke hydraulikk til det. Bare åpne en luke i gulvet til venstre for 2/p-setet og dra en spak opp til den låser, så detter hjulene ned i posisjon. Hjuldørene kan ikke trekkes opp, man mangler nesehjulstyring, men man har bremser via akkumulatorer

Anbefalt konfigurasjon ved nødlanding på land og til vanns er 25 grader med flaps. Det er den flapssettingen man vanligvis bruker på landing med MD-80 i SAS i disse dager. Full flaps er 40 grader. Flaps og første del av slats er elektrisk kontrollert, men hydraulisk operert. Den aller siste operasjonen av slats er også elektrisk operert. En landing uten flaps og slats medfører en temmelig høy nesestilling under innflyging/landing og og nesepartiet vil slå j***** hardt i bakken med understellet inne. Jeg tror skadene på flyskroget ville fortonet seg mye verre hvis det hadde vært tilfellet her. Flaps ville nok bli skjøvet inn/bøyd opp pga. kontakt med bakken.

Men det som jeg lurer på er hvorfor de ikke felte ut hjulene. Kan ikke tenke meg noen grunn til at de ikke skulle vært ute.
 
Når jeg går inn på Jan-Erik Andelin sin side, så ser jeg at nesehjulet er felt ut delvis. Det virker som at også hovedhjulene har vært helt eller delvis ute og at det høyre er revet løs og ligger bak vingen, foran motoren. Det er vel en mulighet for at det har vært en hydraulisk svikt slik at ikke flaps/slats har latt seg felle ut, at pilotene har brukt nødutfelling av understellet, men ikke lykkes med å få de helt ned i låst stilling. Håndboka på flyet sier at i noen tilfelle må man kanskje "side-slip'e" flyet for å skape aerodynamisk trykk på hovedunderstellet for å få de til å låse.
 
FBU4EVER:
Antydet at de mista strømmen på cruise (mørkt, nil aircond), altså uaktuelt å få ut full flap?

Uten slats/flaps - hvor mye høyere landingshastighet vil du anslå? 50 kts eller mer?

Hjulene var nok ute, men evt ikke indikert låst som vist her.
Bilde 27 viser definitivt et ødelagt høyrehjul, så det må ha vært ute av brønnen.

Hørte at han satte den ned på gresset (altså ikke overrun), men ikke fått det verifisert.

Uansett tror jeg utfallet kunne blitt annerledes med en mer uerfaren kaptein... :(
 
Originally posted by ANX

FBU4EVER:
Antydet at de mista strømmen (mørkt, nil aircond), altså uaktuelt å få ut full flap.
Feil, fullt mulig å få ut flap/slat/gear/whatever..
..motorene leverer hyd. trykk og på en -80 er omtrent ALT regulert via wire.
Dette flyet påstås det med litt humor at har mer wire enn wireing (elektriske ledninger).

Flap kjøres ut med at du drar i ett wire-trekk, som så - hvis det er ulik possisjon mellom
aktuell posisjon (som den får via flap followup kabel som går inn på øvre del i en sektor) -
så vil dette styre en ventil som sender hyd-trykk til flap extend.
På en MD-80 kan man operere så godt som alt uten elektrisitet.

Selv hovedsikringen for Batteribus resettes med wiretrekk på venstre side av pedestallen.
 
OK greitt, bare spekulerer ut fra det som er publisert i media og det FBU4EVER sa ovenfor.

Sikkert fint for ikke-flygende medlemmer av forumet om dere insidere kunne "oversette" faguttrykk slik at de fleste kan forstå hva det gjelder.

Alle her er jo nysgjerrige når noe gjelder et norsk fly eller en norsk flyger... :cry:
 
Originally posted by LN-MOW

Eirik stemmer og dette er samme mann som floey for Vanguard. Verden er stor ...

For de gammle av oss er nok fader Tormod mer kjent. Har fakstisk jobbet sammen med han på ANX for maaaange år siden. Var hyggelig å høre han på NRK's Nordlandssending i går.:old
 
Her er en del nye bilder .. som dere kan se av artikkelen, vurderer forsikringsselskapet aa sette maskinen i stand ...

http://www.airporthaber.com/hb/detay.php?id=20628
 
Hva vil si å slide slip'e?

Man sparker sideror til en av sidene og samtidig bruker man balanseror til motsatt retning for å hindre at flyet banker/svinger til samme side som sideroret brukes.
Dette brukes f.eks hvis man kommer for høyt inn på final leg (med mindre fly, eller fly med lite "naturlig" luftmotstand i flaps/slats) for å skape stor luftmotstand og høyt gjennomsynk.
I dette tilfellet brukes det for å skape lufttrykk mot understellet for å presse det i låst stilling.

Manøveren går i hovedsak ut på å fly urent med kryssede ror.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_(aerodynamic)
 
Back
Top