Matvarer til USA

Tja, jeg vet ikke om det også kan ha vært pga. at det var min tredje USA-tur på rad, der disse 90 visumfrie dagene overlappet hverandre omtrent på dagen :rolleyes:

Hæææ? Er det ikke lov å ha venner i USA heller nå da? Kanskje disse vennene blir beslaglagt av Homeland Security inntil du reiser hjem igjen. Ja, sånn for sikkerhets skyld?:p

BF:cool2

Nja, USA er jo ikke som alle andre.....

"Venner" kan jo være et vidt begrep, fra å spille på det andre laget til terrorist :)

Mener at det var Hanne Krogh som ble nektet innreise til USA, men hun fikk det etter mye om og men. Hun hadde nemlig fyllt ut skjemaet og skrevet artist som occupation ;)

Jeg har gjort en del jule-smugling til Australia som har veldig strenge regler, og hovedereglen der er vel at så lenge det er industrielt pakket og har skikkelige varedeklarasjoner på pakken.

Jeg har tiltrukket meg en del oppmerksomhet med en litt varm brunost et par ganger i Brisbane, men bare humor og kommentarer fra tollerne.

-A

Ja, i motsetning til propagandaen som de viser på TV-programmet "Border Security", får man det meste gjennom tollen i Australia så fremt man deklarerer det, og at det er industrielt pakket, som du sier. Produkter som inneholder egg er de imidlertid veldig strenge på, så her funker nok ikke majones. "Declare or beware" er vel grei tommelfingerregel.

Har faktisk også opplevd opp til flere ganger at tollerne i Norge er noenlunde fleksible dersom man går på rødt og forklarer at man har litt for mye alkohol med seg. Er det bare "litt" for mye, har jeg sluppet å betale ekstra.

I USA har jeg inntrykk av at de er mer fleksible i forhold til mat som man tar med seg. Modern tok med seg ei kransekake i håndbagasjen når brodern skulle gifte seg der borte, og tollerne i Chicago hadde ingen problemer med å slippe henne igjennom med den. Frukt og ubehandlete produkter, som f.eks tre og frø, er nok de fleste land veldig restriktive med å la folk ta med seg gjennom tollen.

Skal over atlanteren senere denne uken og planlegger å ta med et par pakker med røkelaks. Men en total reisetid på knappe 18 timer lurerer jeg litt på hva som er beste måte å oppbevare røkelaksen på. Kan noen med erfaring dele hva de gjorde? Tenker kjøleelement i en kjølepose et trygt sted i kofferten.

Mellomlander i USA. Pleier røkelaks å gå fint gjennom tollen? Deklarerer selvsagt

Røkelaks er lett tilgjengelig her birte, både norsk, skotsk, chilensk og fra Alaska, så ser ikke helt behovet.

Men det er tillatt, i en mengde ‘til personlig bruk’, og du må deklarere det. Går du på ‘grønt’ og blir stoppet, får du bot.

Jeg har hatt med meg både knekkebrød og leverpostei i innsjekket bagasje uten å ha blitt stoppet. I tillegg glemte jeg det når jeg fylte ut immigration-skjemaet...

Røkelaks er lett tilgjengelig her birte, både norsk, skotsk, chilensk og fra Alaska, så ser ikke helt behovet.

Men det er tillatt, i en mengde ‘til personlig bruk’, og du må deklarere det. Går du på ‘grønt’ og blir stoppet, får du bot.

Takk for svar! Skal som sagt kun mellomlande i USA, før turen går videre til Mexico. Man kan nok må tak på god røkelaks der også, men det koster litt.

Jeg har hatt med meg både knekkebrød og leverpostei i innsjekket bagasje uten å ha blitt stoppet. I tillegg glemte jeg det når jeg fylte ut immigration-skjemaet...

Men da kunne de ikke stoppe deg pga. maten om de ikke visste om den?

Ved sist ankomst på EWR så måtte alle som ankom sjekkes av "mat-hunden" - de hadde satt opp sjekk-post i immigrasjonskøen. Den fant rester av matpakker og alt mulig annet rart så jeg og mange fikk anmerkning

Tørrgjær, go eller no-go? Ser på CBP sine sider at "bakery items" er tillatt på et generelt grunnlag men vet ikke om tørrgjær faller inn under denne kategorien.

Tørrgjær, go eller no-go? Ser på CBP sine sider at "bakery items" er tillatt på et generelt grunnlag men vet ikke om tørrgjær faller inn under denne kategorien.

Er ikke dette noe man kan kjøpe på et supermarked? Ikke for å virke vanskelig altså men noen ganger sparer man tid og frustrasjon på å kjøpe ting når man ankommer og det gjelder særlig varer som man ikke liker at man tar med seg fra utlandet (slik som feks mat i USA)
Uansett det verste som skjer er at det blir konfiskert om man deklarerer det. Deklarer hver småting uansett hvor tullete det er - har selv deklarert chipsposer til USA og Australia som jeg tok med fra flyet... Det var heldigvis ikke noe fyfy men tollerne begge steder sa at jeg gjorde det riktig. I Australia fikk jeg nå all bagasjen gjennomsøkt for hånd - men tolleren putta heldigvis tingene oppi igjen da. Tror uansett håndsøk av bagasje er mer vanlig i Australia enn det er i USA hvor jeg ikke har opplevd det (kun scanning) hvor jeg fikk en tommel opp for at alt var greit med deklarering av chipsposen.

Last edited:
Ble spurt om jeg hadde med "pulver" da jeg skulle på fly til USA. Regner med at det ville omfattet tørrgjær.

Ble spurt om jeg hadde med "pulver" da jeg skulle på fly til USA. Regner med at det ville omfattet tørrgjær.
TSA-regler og plutselig må man putte det i innsjekket bagasje.

Starting June 30, 2018, if you are traveling from an international last-point-of-departure to the U.S., powder-based substances in carry-on baggage greater than 350mL or 12 oz. may require additional screening at the central checkpoint.

https://www.tsa.gov/travel/frequently-asked-questions/what-policy-powders-are-they-allowed

Back