Matte-spesialisering for trafikkflyger

Jeg har 9årig grunnskole.... thats it! ingen MX eller noe, har tatt utdannelsen modulært og klart meg fint.. Har til og med klart å fått flyver jobb i WestAir..;)

Det påstod jeg ikke. Men at jeg har hatt det så mye værre enn andre med vgs. tror jeg ikke.

Jeg slet ikke noe mere enn mine kompiser på flyskolen.

Nå er jo ikke dette en diskusjon om vgs. eller ikke :) Men det er uansett letter å få seg jobb MED vgs enn uten....det er det vel liten tvil om :)

Det påstod jeg ikke. Men at jeg har hatt det så mye værre enn andre med vgs. tror jeg ikke.

Jeg slet ikke noe mere enn mine kompiser på flyskolen.

Mine beste elever, og mine flinkeste kollegaer var STORT SETT de med videregående pluss noe utdannelse i tillegg. Det fantes unntak, som det gjør innen alle bransjer og utdanninger, noen er rett og slett naturtalenter. Så vidt jeg husker, har 14/14-klubben langt flere medlemmer som har litt utdannelse enn de med bare grunnskole. Det vil jeg tro kommer mer av kunnskap om studieteknikk og effektiv bruk av tid enn noe annet.

Jo mer utdanning og år du har på baken før du begynner en flygerutdanning, jo lettere vil utdanningen vanligvis bli opp til et visst punkt. På den annen side, da tikker klokka også mot pensjonsalderen fortere, så det blir et evig kompromiss.

Med tanke på å klare utdanningen best mulig, er videregående og eventuell mer skole å foretrekke, men med tanke på en evt instruktørjobb, en bi-jobb mens man venter på flygerjobben eller ved bytte av yrkesretning, kan jobberfaring og gode kontakter være vel så viktig. Det er aldri noe fasitsvar, man må bare gjøre det man føler for og tror er riktig.

Jeg kunne skrevet mye om valg av utdanning, fagkretser osv. i forbindelse med en eventuell flygerutdanning, men jeg tror jeg lar det være. De fleste kjenner vel til mine valg fra før.....

Mange flyselskaper krever fullført videregående skole, bl a SAS, og det er unormalt å ikke ha gjennomført VGS i dag. Dessuten er er det aldersgrense for trafikkflygersertifikat, og noe bør man fordrive tiden med allikevel. Videre er det mange store utenlandske flyselskaper som kan bli interessante arbeidsgivere en vakker dag (det er mange nordmenn i utlendighet nå, også i frivillig eller ufrivillig permisjon fra SAS), og disse kan forlange en College degree. Derfor er det ikke dumt å fortsette på et deltidsstudie etter at man har fått seg en flygerjobb; eksempelvis rettet mot en Bachelor-degree. Det kan også bidra til å gi interessante bi-jobber i flyselskapet ditt senere, som f eks innenfor safety-avdelingen, ledergruppen osv.

Back