Måte sove i flyet

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Måte sove i flyet

Enkle forhold i Lakselv, NRK melder:

På grunn av uvær måtte over 70 passasjerer i natt overnatte på flyplassen i Lakselv. Flyet deres skulle gå til Oslo mot Alta i går kveld, men måtte omdirigeres til Lakselv på grunn av det dårlige været.

Liten hotellkapasitet gjorde at passasjerene måtte overnatte i det lille terminalbygget. Mens flypassasjerene prøvde å sove i terminalbygget, måtte SAS-besetningen, som har lovpålagt hvile mellom flyvninger, ta til takke med flymaskinen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at det var umulig å ta av fra Lakselv flyplass i går kveld. - En periode var det faktisk ikke mulig å få trappen inntil flyet for å få passasjerene ut, sier han.
 
Re: Måte sove i flyet

Hadde en kamerat som var med flyet og som måtte tilbringe natta på gulvet på flyplssen. Sa det var noe av de verste uværet han hadde vært i og at det til tider var umulig å få trappa frem til flyet. Når de først klarte det blåste det så mye at passasjerene ble eskortert i små grupper fra flyet til terminalen
 
Re: Måte sove i flyet

Hadde en kamerat som var med flyet og som måtte tilbringe natta på gulvet på flyplssen. Sa det var noe av de verste uværet han hadde vært i og at det til tider var umulig å få trappa frem til flyet. Når de først klarte det blåste det så mye at passasjerene ble eskortert i små grupper fra flyet til terminalen

Hvis det blåste så mye at det var vanskelig å få trappa frem til flyet... sa han noe om hvordan landingen var, noen minutter før?
 
Re: Måte sove i flyet

Hvis det blåste så mye at det var vanskelig å få trappa frem til flyet... sa han noe om hvordan landingen var, noen minutter før?

Det var ikke noe særlig vind da de landet, og mens de ventet på å kunne fortsette til Alta begynte det å blåse opp og man tilslutt kansellerte avgangen
 
Re: Måte sove i flyet

Hvilke tidspunkt ca?

Mvh,

Om det er den flighten jeg tror det er snakk om, vil jeg tippe en gang etter 2250... Den skulle være på bakken i ALF kl 2235.

Edit: Fra lokalavisa i Lakselv:
Vanskelige værforhold førte til at reisende fra Oslo til Alta ble sittende fast på Lakselv lufthavn onsdag. Det tok fire timer fra flyet landet til passasjerene endelig fikk forlate flyet, og gå inn på terminalen.

http://www.sagat.no/sak&article=28674
 
Last edited:
Re: Måte sove i flyet

OK, da er nok disse relevante:


SANO98 ENNA 231850 1103231850
ENNA 231850Z 29024G34KT 1000 +SN VV006 M03/M04 Q0982 RMK WIND 1800FT 29023G35KT=

SANO98 ENNA 231920 1103231920
ENNA 231920Z 30025KT 0900 +SN VV003 M03/M04 Q0982 RMK WIND 1800FT 30055KT=

SANO98 ENNA 231950 1103231950
ENNA 231950Z 29032G47KT 1500 +SN VV007 M03/M04 Q0982 RMK WIND 1800FT 30065KT=


SANO98 ENNA 232050 1103232050
ENNA 232050Z 30041G54KT 1500 +SN VV009 M04/M05 Q0983 RMK WIND 1800FT 30065KT=

SANO99 ENNA 232120 1103232120
ENNA 232120Z 28044KT 1500 SN VV010 M05/M05 Q0983 RMK WIND AT 1800FT 28058KT=

SANO99 ENNA 232150 1103232150
ENNA 232150Z 29039G49KT 2000 SN VV016 M05/M05 Q0984 RMK WIND AT 1800FT 28050KT=

SANO99 ENNA 232220 1103232220
ENNA 232220Z 28042G55KT 3500 -SN BLSN VV015 M05/M06 Q0984 RMK WIND AT 1800FT 29055KT=

SANO99 ENNA 232250 1103232250
ENNA 232250Z 29034G44KT 9999 BLSN FEW15 BKN025 M05/M06 Q0985 RMK WIND AT 1800FT 28052KT=

Mvh,
 
Re: Måte sove i flyet

Til de som ikke kjenner til Lakselv, så er vestavind det verste man kan ha akkurat der pga. fjellene i vest som vil lage kraftig turbulens på innflyging/utflyging. Passerer vinden 40-50 kts på vindmåleren på 1800 fot er det et sted man forsøker å holde seg unna. I tillegg er baneretningen nord-syd og med vinder på 40-50 kts på tvers banen hadde det heller ikke vært mulig å lande/ta av selv om det hadde vært sol og sommer.
 
Re: Måte sove i flyet

Til de som ikke kjenner til Lakselv, så er vestavind det verste man kan ha akkurat der pga. fjellene i vest som vil lage kraftig turbulens på innflyging/utflyging. Passerer vinden 40-50 kts på vindmåleren på 1800 fot er det et sted man forsøker å holde seg unna. I tillegg er baneretningen nord-syd og med vinder på 40-50 kts på tvers banen hadde det heller ikke vært mulig å lande/ta av selv om det hadde vært sol og sommer.

Supplerer med denne. Street view syd for flyplassen.
http://maps.google.no/maps?f=q&sour...oid=7ISfDmVTYCvix7WCoFIzAA&cbp=12,322.63,,0,0
 
Re: Måte sove i flyet

Med 65kts er det neppe VFR landing.... Med snøfokk i tillegg kan en begynne å fantasere skikkelig vær? Takker Gandalf for sine lagringskapasiteter :-) Det er ikke uten grunn at han er den HVITE TROLLMANN.
 
Back
Top