Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Men kanskje NRK har rett, at pilotene glemte at det fantes en flyplass i Lakselv. Eller kanskje kapteinen hadde en sur eks der som han ikke ville treffe...hvem vet?

Det snedde jo godt i Lakselv også, og ikke glem at mimima for alternate er adskillig høyere enn for destinasjonen. Dette er for å redusere sjansen for også denne vil være stengt når man ankommer. Og misser man på approach i Lakselv, er det ikke sikkert man har nok fuel til å rekke til Kiruna ..
 
Re: Lang reise for SAS passasjerer

Det var ment som et hjertesukk mot media som skriver disse artikklene hvert år, akkurat som at dårlig vær og snø er noe nytt i et land hvor store deler av landet ligger over polarsirkelen.

Noe skal man jo fylle blekka/sidene med. Og flystoff selger/skaper treff, og det er grunnlaget for hva man kan kreve i annonsepriser. Så det vil nok alltid bli skrevet om ting fra luftfarten, uansett hvor liten nyhetsverdi det har.

Man skal heller ikke glemme at det er enkelt å prøve seg på en negativ artikkel for å følge opp andre negative artikler om et selskap, og ikke nødvendigvis bare inne luftfart. Nå har det vært mye negativt om Norwegian fra tidlig på sommeren med både Dreamlinere som sto, arbeidsforhold og streikevarsel. Da kan man sikkert få litt mer oppmerksomhet i blekka/sidene om man tar med en artikkel til om selskapet.

Og SAS har vært gjennom det samme. Alt var feil med SAS, i media, for vel et år siden.






Vidar
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Det snedde jo godt i Lakselv også, og ikke glem at mimima for alternate er adskillig høyere enn for destinasjonen. Dette er for å redusere sjansen for også denne vil være stengt når man ankommer. Og misser man på approach i Lakselv, er det ikke sikkert man har nok fuel til å rekke til Kiruna ..

Ironi er en fin ting...
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Det snedde jo godt i Lakselv også, og ikke glem at mimima for alternate er adskillig høyere enn for destinasjonen. Dette er for å redusere sjansen for også denne vil være stengt når man ankommer.

Du blander planleggingsminima og faktiske minima. Går man til alternate så bruker man det minima som står på kartet og ikke det planleggingsminima for alternates man brukte da flighten ble planlagt....
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Du blander planleggingsminima og faktiske minima. Går man til alternate så bruker man det minima som står på kartet og ikke det planleggingsminima for alternates man brukte da flighten ble planlagt....

Men man bruker vel fortsatt planleggingsminima i det øyeblikket man velger å diverte for å beslutte hvor man går?
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Men man bruker vel fortsatt planleggingsminima i det øyeblikket man velger å diverte for å beslutte hvor man går?

Nei.

(b) On IFR flights, the commander shall only continue towards the planned destination aerodrome when the latest information available indicates that, at the expected time of arrival, the weather conditions at the destination, or at least one destination alternate aerodrome, are at or above the applicable aerodrome operating minima.

Selvfølgelig bruker man i tillegg hodet, og hvis det er slik at været er ustabilt, det går byger som gjør at været ligger oftere på/under minima på alternate enn det ligger over minima, så velger man kanskje å gå andre steder med mer stabilt vær hvor man er sikker på å komme ned fremfor å gjøre missed approach som brenner fuel, tar tid, osv osv. Mange variabler å ta hensyn til.
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Ikke sikkert den flyplassen som ligger nært, i dette tilfellet Lakselv har mulighet til å handle flyet. Ikke alt er sort hvit.
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Ikke sikkert den flyplassen som ligger nært, i dette tilfellet Lakselv har mulighet til å handle flyet. Ikke alt er sort hvit.

Når det gjelder Norwegian er alt sort, i hvertdall her på forumet. ;)




Vidar
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Nei.

(b) On IFR flights, the commander shall only continue towards the planned destination aerodrome when the latest information available indicates that, at the expected time of arrival, the weather conditions at the destination, or at least one destination alternate aerodrome, are at or above the applicable aerodrome operating minima.

Selvfølgelig bruker man i tillegg hodet, og hvis det er slik at været er ustabilt, det går byger som gjør at været ligger oftere på/under minima på alternate enn det ligger over minima, så velger man kanskje å gå andre steder med mer stabilt vær hvor man er sikker på å komme ned fremfor å gjøre missed approach som brenner fuel, tar tid, osv osv. Mange variabler å ta hensyn til.

Mulig jeg formulerte meg feil. Mente at jeg egentlig ikke har peiling, det bare hørtes mest fornufig ut å velge et minima me litt slingringsmon om man besluttet å stikke et annet sted. Men som du viser så kan man bruke gjeldende minima i tillegg til sunn fornuft ;)
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Det smarteste er alltid å bruke hodet og sunn fornuft, selv om det ikke alltid passer overnes med passasjerenes ønsker og medias kritiske syn :)
 
BGO stengt for øyeblikket grunnet uhel.

Et Wideroe fly har vist sneiet borte en lysmast og BGO er steng.

Ser ar SK 251 har fått seg mange runder på vent - folk må bli svimle :)

Jan
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Tror SAS opererer med 30 kt cw komponent på 737 NG serien på tørr bane. Norwegian har det nok som LN TAL refererer til ja. Tror max demostrated i manualen for 800 er 36 kts.
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Noen som kan finne ruten sk4789 hadde til GDN i dag?og poste skjermdump?

var selv på flyet fikk ikke landet verken i gdansk eller warsawa pga snøstorm så det ble litt sirkling.
 
Last edited:
Back
Top