Marstall fra Norwegian

Pressemelding fra Norwegian:

30 prosent passasjerøkning for Norwegian i mars

2010-04-08

Norwegian hadde en kraftig passasjervekst også i mars. 1 021 063 passasjerer fløy med Norwegian denne måneden, en økning på 30 prosent fra mars 2009. I likhet med antall passasjerer og total produksjon økte også fyllingsgraden med 3 prosentpoeng.

-Vi er svært godt fornøyd med utviklingen i mars, selv om påsken kan forklare en del av den kraftige veksten. Stadig flere velger å fly med oss og våre nye fly av typen Boeing 737-800 med bedre kapasitet. Dette i kombinasjon med flere fly bidrar til å øke produksjonen betydelig. De nye flyene vi er i full gang med å fase inn reduserer kostnadene våre og dermed også billettprisene. I går morges landet ytterligere en ny Boeing 737-800 fra fabrikken i Seattle. I mars fikk vi hele fire nye Boeing 737-800, hvilket innebærer at vi nå har 23 fly av denne typen og 51 totalt i flåten. I 2014 vil vi ha hele 70 nye Boeing 737-800. Nye og større fly er vinn-vinn for passasjerene, for miljøet og for selskapets fokus på lavere kostnader, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Yielden er estimert til 0,55 for mars, noe som er 11 prosent lavere enn i mars 2009. Endringen skyldes blant annet endringer i ruteporteføljen, innfasing av nye fly med høyere kapasitet og lavere enhetskostnad.

Kabinfaktoren for konsernet som helhet lå på 78 prosent i mars, noe som er 3 prosentpoeng høyere enn samme måned i fjor. Selskapet opererte 99,6 prosent av de planlagte flygningene i mars, hvorav 84,5 prosent gikk på oppsatt rutetid.

For detaljer, se pdf vedlagt.

Kontaktpersoner:
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf. 48 99 44 40
Finansdirektør Frode Foss, tlf. 91 63 16 45

Trafikkrapporten:

TRAFFIC DEVELOPMENT
The total number of passengers flown in March 2010
was 1,021,063 compared to 787,003 last year, an
increase of 234,060 passengers (30 %).
Compared to the same period last year:
Total passenger traffic (RPK) increased by 38 %
Total capacity (ASK) increased by 34 %
The load factor was 78 %, up 3 p.p.
The increase in passenger traffic, production and
passengers is related to the Group’s expansion in
established markets and to the introduction of new
routes from April 2009 to March 2010, as well as
adjustments to production capacity.
Compared to the same period last year the Group
has a significantly larger operation out of the
Copenhagen base.
The average flying distance for the Group increased
by 6 % in March compared to the same period last
year.

PASSENGER REVENUES
The yield is estimated at 0.55 for the period
(-11 %). The y.o.y. yield development reflects an
adjusted route portfolio and the introduction of new
aircraft with higher capacity and lower unit cost. The
decrease in yield is partially offset by the increase in
load factor.
The y.o.y. yield and load factor development is
positively affected by the Easter holiday.

OPERATING PERFORMANCE
In March the Group operated 99.6 % of its scheduled
flights, whereof 84.5 % departed on time.

HEDGE POSITIONS
The Group has not entered into new term contracts
during the period. By the end of March the Group
estimates a quarter-to-date gain of approximately
MNOK 11 related to the hedge positions.
The Group has future term contracts for Jet Fuel and
currency as set out in the table to the right.

Les hele rapporten her: http://www.mynewsdesk.com/files/ee0...urceAttachedDocument/traffic_march_2010_1.pdf
 
Dette ser jo ut som veldig positive tall. Yielden er stigende(januar-februar-mars), og de klarer å fylle opp flyene på en god måte.
 
Med nye Boeing 737-800 er det naturlig at yielden går noe tilbake, men det er positivt at nedgangen er en god del mindre enn i januar og februar. Yielden er også høyere i mars enn i januar og februar, noe som delvis kan forklares med høyere priser i påsken. Kabinfaktoren høyere nærmer seg det viktige målet på 80 prosent og dermed er en del av yieldnedgangen dekket inn. Ellers er det positivt at punktligheten er betydelig forbedret sammenliknet med januar og februar. Totalt sett ser 1. kvartal ut til å bli positivt, med mars som høydepunktet.
 
Igjen fantastiske tall fra Norwegian!

Jeg begynner å gå tom for superlativer når det gjelder veksten og fremgangen til dette selskapet, så jeg lar akkurat den tilstanden tale for seg selv!
 
Kjos er hvertfall flink til å informere om nye miljøvennlige fly, jmf intervju i nettavisen:

- Vi er svært godt fornøyd med utviklingen i mars, selv om påsken kan forklare en del av den kraftige veksten. Stadig flere velger å fly med oss og våre nye fly av typen Boeing 737-800 med bedre kapasitet. Dette i kombinasjon med flere fly bidrar til å øke produksjonen betydelig. De nye flyene vi er i full gang med å fase inn reduserer kostnadene våre og dermed også billettprisene. I går morges landet ytterligere en ny Boeing 737-800 fra fabrikken i Seattle. I mars fikk vi hele fire nye Boeing 737-800, hvilket innebærer at vi nå har 23 fly av denne typen og 51 totalt i flåten. I 2014 vil vi ha hele 70 nye Boeing 737-800. Nye og større fly er vinn-vinn for passasjerene, for miljøet og for selskapets fokus på lavere kostnader, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en melding.

På et avsnitt: 6 x ny/nye fly, 4 x Boeing 737-800 :)
 
Ér det fysisk mulig å holde SAS utenfor disse 'tallpostene' én forbanna måned? Må det på død og liv sammenlignes med "bla bla bla SAS"?

At Norwegian gjør det bra og SAS jevnt over gjør det lite bra bør vel snart synke inn hos selv den mest lysende DY-hater? (Trenger ikke akkurat nevne navn) :rolleyes:
 
Fantastisk bra av DY. Dette viser samtidig at alt er mulig bare viljen er til stede.
 
Ér det fysisk mulig å holde SAS utenfor disse 'tallpostene' én forbanna måned? Må det på død og liv sammenlignes med "bla bla bla SAS"?

Jo..

Jeg tar på moderatorhatten, og oppfordrer folk til å la denne tråden handle om Norwegian, så kan man heller diskutere SAS sine NG'er i en annen tråd
 
Et par milepæler ved denne månedens resultat:

1. For tredje gang har DY et firesifret tall foran antall millioner passasjerkilometre. De to forrige med fire siffer var i juli og august 2009 - midt under sommerhøytrykket.

2. For økning i rene passasjertall var tallet de tre første månedene i år +578 916 og hvis dette forsetter vil DY passerere 13 millionersstreken innen utgangen av 2010 (for å sette dette perspektiv så tilsvarer dette at DY er 52% av hva SAS Group hadde i 2009). Tilsvarende passasjerøkning for DY de tre første månedene i 2009 var bare rundt +115 000, og dermed i rene passasjertall 5 gang så stor i år sammenlignet med i fjor.
 
Ér det fysisk mulig å holde SAS utenfor disse 'tallpostene' én forbanna måned? Må det på død og liv sammenlignes med "bla bla bla SAS"?

At Norwegian gjør det bra og SAS jevnt over gjør det lite bra bør vel snart synke inn hos selv den mest lysende DY-hater? (Trenger ikke akkurat nevne navn) :rolleyes:

Skulle bare mangle, håper også at det kan gå andre veien i fremtiden.

Flott at tallene er bra, å dette er vel et tegn på at bransjen generelt er på bedringens vei. Men man ser det også på OSL om dagen. MYE folk. Så håper det ikke blir lenge til planene om utbygging kommer frem igjen. Trangt til tider i innenlandspiren.
 
Back
Top