Mariott etablerer seg i Norge

Det var på høy tid. Nå har det vært snakk om det første Marriott hotellet på KSU i flere år.

Norge er stort svart hull når det kommer til hotelldekning fra internationale kjeder. Jeg gidder ikke å regne med Radisson i denne forbindelsen siden deres Goldpoints stinker.
Og etter at Hilton solgte Scandic er det også blitt vanskeligere å kunne nyttiggjøre seg av HHonors på samme måte som tidligere.

Vi får håpe vi også kan ønske Hilton, IHC, Starwood eller Hyatt velkommen til Norge, slik at de gir Rivelsrud, Petter og Olav litt kamp. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at ett 5* savnes sårt både i Bergen og Oslo.

Dette er kjempegode nyheter for oss som er medlem i Marriott Rewards. Nå blir det lettere å oppnå gold eller platinum.
Men jeg må si jeg stusset litt når jeg så hvor i landet hotellene skal legges til.
Hemsedal, Trysil og Kristisnasund...???
Og Gardermoen. Hvorfor ikke et hotell i Oslo sentrum?
Mange amerikanere klager på at det ikke verken er Marriott eller Hilton i byen.
"Alle" amerikanere og ganske mange andre er jo medlemmer i disse kjedenes bonusprogrammer.

Såvidt jeg forstod artiklen så ønsker de også et hotell i Oslo, men at de var ganske kresne på tomten da de ønsket å etablere et JW Marriott og at dette lå litt frem i tid.

Og tidspunktet for etableringen blir slaktet av jordbærselgeren fra Grenland. Kanskje ikke så rart at man ikke ønsker flere konkurrenter i nedgangstider.

Jøss, JW Marriott?
Det er jo ganske ekslusive greier. Finnes kun to JW i Europa, i Bucuresti (av alle steder), samt på Capri.
Tror Marriott det er marked for et slikt hotell i Oslo?

Blir flott å få Marriott til Norge :)

Syns egentlig det er merkelige at noen av disse luxus-kjedene ikke finnes eller har satset i Norge fra førr..
Tror det er ett marked for den slags hoteller i denne steinrøysa av ett land en bor i...

Vi får vente å se... Ryktene sier at de også jobber med et hotel rett syd for Strømstad. Så da har de planer om Gardermoen, Trysil, Hemsedal, Kristiansund og Strømstad...ikke akkurat typiske Marriott destinasjoner.

Akrobaten fra Grenland har tidligere uttalt at Marriott vil mislykkes i sin strategi fordi nordmenn ikke etterspør kjedens produkt, og at dét er grunnen til "luxus-kjedene" som etterlyses over her så langt ikke har etablert seg.
Akkurat dét kan man jo være tilbøyelig til å være enig i.

Vi får vente å se... Ryktene sier at de også jobber med et hotel rett syd for Strømstad. Så da har de planer om Gardermoen, Trysil, Hemsedal, Kristiansund og Strømstad...ikke akkurat typiske Marriott destinasjoner.

Planen er følgende hoteller:

Marriott Hotel Oslo Airport med 290 rom
Renaissance Malmö Hotel med 115 rom
Marriott Resort Trysil med 280 boenheter
Marriott Resort Hemsedal med 310 boenheter
Courtyard by Marriott Kungsholmen, Stockholm med 272 rom
Courtyard by Marriott Kristiansund International Airport med 155 rom.

Akrobaten fra Grenland har tidligere uttalt at Marriott vil mislykkes i sin strategi fordi nordmenn ikke etterspør kjedens produkt, og at dét er grunnen til "luxus-kjedene" som etterlyses over her så langt ikke har etablert seg.
Akkurat dét kan man jo være tilbøyelig til å være enig i.

Et annet element er vel også at skal man være et virkelig luksus hotell trenger man mye personell. Og vi vet jo hvor billig det er i Norge.

Folkene bak satsningen i Norge var jo de som fikk Choice Hotels til Norge - men som forsvant når Stordalen kom inn på eier og ikke minst utvikling og driftssiden.

Likte denne kommentaren fra Marriott:

- Et Marriott-hotell i Oslo sentrum vil konkurrere med Grand og Continental, og vi vil være prisledende. Vi skal ligge 5-7 prosent over dem i pris, sier Jacobsen.

Som regel leser man jo stikk motsatt, når priser nevnes osv. opp mot
konkurrentene - ønsker Marriott velkommen med enda fler hoteller; de
leverer et svært godt produkt. Sengene er utrolig deilige og enorme,
egyptisk bomullslaken osv osv.

For en del år siden var det snakk om å få Marriott inn i det gamle Storebrand bygget (det med buet form)i Vika

Storebrand har for flere år siden flyttet fra Vika til Aker Brygge - nå flytter de snart videre til Lysaker.

Hvordan er ståa med disse prosjektene rundt om i landet nå? Har noen åpnet enda?
Man graver og graver oppe på KSU i alle fall, og byggestart av selve hotellet har blitt utsatt flere ganger. Men i følge Marriotts nettsider og diverse andre medier skal det opp innen 2009.

Noen? :)

Back