• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mann skutt ombord i MIA

Replying to Topic 'Mann skutt ombord i MIA'

Dette er vel foerste gang en Air Marshal har skutt en passasjer .. skal bli spennende aa se hva etterspillet blir ...

Naa sprengte de baggen hans, gitt!! Underbukser og t-skjorter floey veggimellom paa live TV ....

Mannen er en 44-aarig amerikansk statsborger (av columbiansk opprinnelse) med en psykisk sykdom. Hans kone, som ogsaa var paa flyet, sa at han ikke hadde tatt medisinen sin. Episoden skjedde under reboarding foer maskinen skulle fortsette til Orlando. Passasjerene hadde allerede vaert igjennom tollkontroll og gjentatt sikkerhetskontroll.

Stor dekning paa TV-kanalene her ... CNN og Fox sender nonstop.

Ja, da er det vel etablert at det er greit å skyte folk i mental ubalanse også. Flottagitt.

Er det forresten bare jeg som synes det er en forskjell på om mannen ble skutt inne i eller utenfor flyet? Avisene skriver det ene i overskriften og det andre i artikkelteksten.

Mannen var ute i broen (roemte ut av flyet), ropte at han hadde en bombe og grep ned i baggen sin etter at FAM'en beordret ham til aa ligge ned.
Etter hva jeg kan skjoenne, hadde han ikke noe saerlig valg ... han kunne jo ikke vite noe om mannens tilstand ... Men det mangler jo fortsatt en del fakta ...

Naa gjoer de seg klare til aa sprenge en bag til - det er nummer tre! DET er nok en overreaksjon ...

et moralsk dilemma - helt klart - på samme måte som mannen som britisk politi drepte på t-banen i LON. Skal man "ta ut" en oppfattet trussel, eller ta sjansen på at han ikke er en trussel? Om noen hadde skutt Mohammed Atta 9/11 eller en av bombemennene i LON i sommer, hadde det jo ikke vært noen protester. På den anne side, er et jo litt cowboy å skyte først og spørre etterpå. Om det viser seg at mannen var psyksik syk er det jo dobbelt tragisk. Ingen lett sak

Med den infoen jeg har, så synes jeg det var berettiget å skyte. Mannen sier han har en bombe, nekter å adlyde politi, løper inn mot terminalen og strekker seg etter en koffert. Vanskelig shoot/no shoot-vurdering, så må taes RASKT, og i min mening valgte air marshall'en det han måtte.

At han er forvirret betyr ikke så meget til eller fra, eller er det noen som hevder at forvirrede personer eller personer med sinnslidelser ikke begår voldelige handlinger? Da lever man ikke i virkeligheten akkurat...

Originally posted by The Ticketor

Med den infoen jeg har, så synes jeg det var berettiget å skyte. Mannen sier han har en bombe, nekter å adlyde politi, løper inn mot terminalen og strekker seg etter en koffert. Vanskelig shoot/no shoot-vurdering, så må taes RASKT, og i min mening valgte air marshall'en det han måtte.

At han er forvirret betyr ikke så meget til eller fra, eller er det noen som hevder at forvirrede personer eller personer med sinnslidelser ikke begår voldelige handlinger? Da lever man ikke i virkeligheten akkurat...

Enig i at det kan virke som det var berettiget å skyte ham, ut fra det vi veit nå. Men hvis man ser på saken fra London så ser man jo at den saken ikke ble fult så klar når man fikk alle fakta på bordet. Videre så er spm. kunne de uskadligjort ham på en annen måte? Og har man noen gang fått stoppet et bombeangrep i vesten ved å skyte en evnt. gjerningsmann. Hva tilsier at bomben ikke vil gå av selv om man skyter teroristen, finnes flere tennmekanismer som ville kunne løse det problemet. Så dette er nok et eksempel på de vansklige valgene verden kommer til å bli utsatt for. For det kan umulig bli sånn at det skal være legetimt så skyte vær gang noen oppfører seg mistenkelig. Og er det en unnskyldning at noen er psykisk syke, og gjør dumme og irrasjonele ting.

-stig

Originally posted by storg

Hva tilsier at bomben ikke vil gå av selv om man skyter teroristen, finnes flere tennmekanismer som ville kunne løse det problemet.

-stig

.. vel - i saafall hadde han blitt baade skutt og blaast i filler, saa det hadde ikke gjort saerlig forskjell.

Imidlertid boer man kanskje stille spoersmaal ved hele Air Marshal konseptet .. hva er vitsen med aa ha bevepnede vakter ombord paa innenriksfly naar TSA er ansvarlige for aa holde terminal og fly fri for farlige gjenstander? (Ja, det hoeres ut som en selvmotsigelse .. :p )
Hadde det ikke vaert FAM ombord, hadde han trolig blitt lagt i bakken av medpassasjerer/crew eller lokale politioffiserer og fortsatt vaert i live ...
Ingen enkle svar - mye 'dersom hvis' her .....

Litt bakgrunnsinfo:
http://seattlepi.nwsource.com/national/251280_marshals08.html
http://www.usatoday.com/travel/news/2005-12-07-air-marshals_x.htm

Dette var jo eksakt dette EU var bekymret for at de sa nei til væpnede vakter ombord i fly i Europa. Selv om Air Marshal'en godt mulig gjorde alt etter boka, ble allikevel en uskyldig drept.
Jeg støtter MOW fullt ut i at dette er og blir TSA's oppgave - selv om oppgaven må kunne løses bedre.

Hadde det ikke vaert FAM ombord, hadde han trolig blitt lagt i bakken av medpassasjerer/crew eller lokale politioffiserer og fortsatt vaert i live ...

Og hadde han virkelig hatt en bombe hadde medpassasjerer/crew eller politioffiserer blitt sprengt i filler hvis dem hadde forsøkt og overmanne han.
Det er alltid lett og være etterpåklok, men i dagens verden og med den informasjonen som har lekket ut så synes jeg faktisk at marshallen gjorde det riktige. Desverre .....

Hadde marshallen ikke skutt og fyren faktisk hadde hatt en bombe ville vi antagelivis diskutert hva vitsen med marshaller er hvis dem ikke skyter slike bombemenn på flekken.

Men selvmordsbombere bruker vel ikke akkurat og advare medpassajerer om at han har en bombe.....

Hva om det hadde vært FAM om bord 9/11 som hadde skutt alle kaprerne og laget et skikkelig blodbad i luften kanskje t.o.m skutt noen uskyldige passasjer? kanskje hadde vi ikke ha funnet ut at kaprerne hadde til hensikt og styrte flyene, og 'alle' ville sagt at det var helt forferdelig og skyte så mange personer som 'bare' var utstyrt med tapetkniver. ETC.

Desverre har det blitt sånn at hvis noen sier dem har en bombe, og ikke gjør som FAM/Politi sier og faktisk begynner og stikke labbene nedi sekken sin så fortjener dem å bli skutt.
Denne mannen var ikke uskyldig i min bok selv om han var psykisk syk.

Desverre har det blitt sånn at hvis noen sier dem har en bombe, og ikke gjør som FAM/Politi sier og faktisk begynner og stikke labbene nedi sekken sin så fortjener dem å bli skutt.

Det er vel det foerste en LEO (Law Enforcement Officer) laerer at hvis noen stikker handen innenfor jakka, i en bag, hanskerommet e.l. etter aa ha blitt bedt om det motsatte, saa skal man vaere forberedt paa at den haanden kan komme fremmed et vaapen ... det gjelder vel i Norge ogsaa, skulle jeg tro, selv om det ikke er saa vanlig med bevaepnede 'slemminger' som det er her.

En veldig god post, Memphis - det er intet fasitsvar paa dette, annet enn at FAM'en gjorde det han hadde instruks om - og det kan ingen klandre ham for ..

Det er vel også rimelig å anta at det ikke er de ferskeste, mest urutinerte og trege folkene som får jobb som Air Marshals. (De jobber som kjent med å plage paxen i terminalene.)

Back