Malaysia Airlines

Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Flyr ikke Maylasian nesten "gratis"på ARN?? Hvis det er tilfellet enda, og ruten går med godt belegg og fortsatt taper penger, så knuser de vel "vårt" SAS i dårlig økonomistyring..Men problemet er kanskje at det er for mye leisure reisende, og for lite businessreisende??

Visst har Malaysia låga priser, särskilt på segmentet ARN - EWR. Men på linjen ARN - KUL är läget annorlunda och priserna högre.

Och du har rätt i att businessresandet sviktar på MAS-linjen på ARN. Detsamma gäller också Thais linjer till både CPH och ARN. Businessresandet i Skandinavien har gått ner kraftigt i Skandinavien senaste åren. Företagen tittar noga på sina reseutgifter numera och utbudet av lågpriser är stort.

Vi har fortfarande inga riktiga svar exakt om hur linjen går mer än att alla deras linjer till Europa går med underskott.

Vi vet ingenting om MAS operating costs på 777:an. Men vi vet att den är mycket lägre än på många andra bolag. Vi vet att personalkostnaderna är mycket lägre än på t.ex. SAS. Därför kan MAS klara sig med helt andra och mycket lägre intäktsnivåer än t.ex. SAS. Vad vi vet är att linjerna på Arlanda har mycket hög beläggning. Vi vet att flygavståndet blev kortare via ARN än via DXB, så för genomgående resande till EWR är de operativa kostnaderna lägre. I övrigt vet vi som sagt ingenting... Hittills har vi inte sett några siffror...

Så om linjen blir kvar eller inte vet vi egentligen ingenting om.

Havde egentlig tænkt mig at jeg ikke ville kommentere yderligere på denne sag, men jeg må tilstå at jeg er decideret målløs :wow:

Det virker som nogen her er i gang med at overbevise sig selv om at MAS har succes på ARN, hvilket desværre udmønter sig i et angreb på mig og fremførelse af forkerte påstand.

Hverken jeg selv eller andre i dette forum har så vidt jeg ved påstået at MAS nedlægger ruten til ARN. Diskussionen har gået på at linjen til ARN er ulønsom, hvilket er et faktum der siden er blevet bekræftet. Længere er historien ikke og det vil man også se hvis man læser hvad der står sort på hvidt...

Jeg kan desuden ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af at sprede falske rygter om MAS' situation på ARN. Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Originally posted by PP

Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Vi vet inte om linjen läggs ner. Kanske ? Kanske inte ? Personligen tror jag det är svårt att konkurrera med Thai som är med i Star Alliance och som trafikerar både CPH og ARN. Jag tror medlemsskap i Star Alliance är en stor fördel på den skandinaviska marknaden, särskilt om man vill ha en del av businessresandet.

Originally posted by PP

Havde egentlig tænkt mig at jeg ikke ville kommentere yderligere på denne sag, men jeg må tilstå at jeg er decideret målløs :wow:

Det virker som nogen her er i gang med at overbevise sig selv om at MAS har succes på ARN, hvilket desværre udmønter sig i et angreb på mig og fremførelse af forkerte påstand.

Hverken jeg selv eller andre i dette forum har så vidt jeg ved påstået at MAS nedlægger ruten til ARN. Diskussionen har gået på at linjen til ARN er ulønsom, hvilket er et faktum der siden er blevet bekræftet. Længere er historien ikke og det vil man også se hvis man læser hvad der står sort på hvidt...

Jeg kan desuden ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af at sprede falske rygter om MAS' situation på ARN. Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Er du ikke litt overfølsom nå PP? Man må da på et forum få lov til å ha litt frisk meningsutveksling? Ikk'?

BF:cool2

Originally posted by Bizflyer

Originally posted by PP

Er du ikke litt overfølsom nå PP? Man må da på et forum få lov til å ha litt frisk meningsutveksling? Ikk'?

Jag tycker vi går tillbaka till tråden igen...

Malaysia har en del att göra för att få linjerna till Europa lönsamma. Där är Arlandalinjen en av många.

Men om vi nu tar arlandalinjen igen... Det är ju givet att turistresandet är starkt till Malaysia. Men det gäller nu för Malaysia att också få en del av businessresandet. Det är som jag nämnde svårt att konkurrera med Thai på linjerna till fjärran östern eftersom dom dels går 6 dagar per vecka på ARN och dagligen i CPH. Malaysia går bara 3 ggr per vecka. Dessutom är konkurrensen på nordatlanten stenhård från Arlanda.

Mitt intryck är att Malaysia successivt förbättrat servicen de senaste åren och därvid fått ett bättre rykte. Erfarenheter från linjen på Stockholm verkar bekräfta detta. Nu gäller det för Malaysia att nå ut med detta till resenärerna.

Ett bättre yieldmanagement kanske också vore bra med justering av priser m.m.

Originally posted by ARN

Originally posted by Bizflyer

Originally posted by PP

Jag tycker vi går tillbaka till tråden igen...

Malaysia har en del att göra för att få linjerna till Europa lönsamma. Där är Arlandalinjen en av många.

Men om vi nu tar arlandalinjen igen... Det är ju givet att turistresandet är starkt till Malaysia. Men det gäller nu för Malaysia att också få en del av businessresandet. Det är som jag nämnde svårt att konkurrera med Thai på linjerna till fjärran östern eftersom dom dels går 6 dagar per vecka på ARN och dagligen i CPH. Malaysia går bara 3 ggr per vecka. Dessutom är konkurrensen på nordatlanten stenhård från Arlanda.

Mitt intryck är att Malaysia successivt förbättrat servicen de senaste åren och därvid fått ett bättre rykte. Erfarenheter från linjen på Stockholm verkar bekräfta detta. Nu gäller det för Malaysia att nå ut med detta till resenärerna.

Ett bättre yieldmanagement kanske också vore bra med justering av priser m.m.

Marknadsföring och reklam är en viktig del. Har man gjort reklam för sin businessclass produkt hos företagen i Sverige och Skandinavien?

Originally posted by Alf

Marknadsföring och reklam är en viktig del. Har man gjort reklam för sin businessclass produkt hos företagen i Sverige och Skandinavien?

Nej, inte någonting i svensk press egentligen mer än första veckan dom flög. Det är ju en brist...

Meget sjelden og se annonser for TG i avisene også. MEN de er så godt innarbeidet i markedet, både hos privatfolk og reisebyråene. MH må "smøre" byråene mer:up:

Originally posted by Trety

Originally posted by MD11
Og det viser også til de grader at fulle fly ikke betyr overskudd........:sarc

Nettopp, derav min påpekning til revenue og/eller kostnadsnivå.. og sammenlikningen med våre hjemlige venner med blå haleror og røde motorer. ;)

Er nok revenue som er problemet. Hvis du leser gjennom rapporten vil de se at de har ett kostnadsnivaa langt lavere enn sine naermeste konkurenter, men samtidig er ogsaa inntektene per passasjer kilimeter ogsaa langt lavere

Back