• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OneWorld Malaysia Airlines - status og flåte

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Malaysia Airlines skal kjøpe 39 nye fly

Malaysia Airlines to Buy 39 New Jetliners
The Associated Press
Wednesday, November 3, 2004; 9:01 AM

KUALA LUMPUR, Malaysia - Flagship carrier Malaysia Airlines is planning to purchase 39 new jetliners in an estimated $1 billion plan to replace nearly half its fleet, a company executive said.

The plan indicates that Malaysia Airlines hopes to expand its routes and capacity despite rising fuel prices and competition from Asia's emerging low-cost carriers.

The carrier expects to reach a decision by the end of April on possibly buying the planes from Airbus SAS or Boeing Co., Low Chee Teng, chief financial officer of airline operator Malaysian Airline System Bhd., said in an interview with Dow Jones Newswires.

Passenger comfort and fuel economy were the main reasons for the plan to replace the carrier's 39 narrow-body Boeing 737 planes, Low added. Malaysia Airlines flies 97 aircraft.

The cost of a new narrow-body passenger jet is between $25 million and $35 million, so the total cost of the planned purchase could exceed $1 billion, Low said.

Jet fuel will probably account for more than 30 percent of the carrier's total costs in the fiscal year ending March 2005, up from 23 percent in the previous year, he added.

Low declined to say how much he expects the higher fuel cost to affect net profit.

Capacity is forecast to rise between 10 percent and 20 percent in the current financial year, mostly due to more flights to Australia, China and India, Low said. Those flights have been added even though low-cost carriers also plan to penetrate markets in China and Australia.

A Malaysia Airlines Airbus A.330 bound for Osaka, Japan was grounded at Kuala Lumpur after maintenance crew found hydraulic oil spilled on the instrument panel in the cockpit. It was the fourth aircraft to be grounded `under unusual circumstances` over the past two years. (AP)

Malaysia AL som er uheldige, eller skorter det på vedlikehold der i gården?

http://aviation-safety.net/index.shtml

MAS har ju, som framgår, varit utsatta för tidigare sabotage, avklippta elektriska ledningar bland annat. Oavsett motiv är det naturligtvis helt oacceptabla metoder att riskera människoliv.

Kanskje mal-AY-nar har noen pressemeldinger rundt disse temaene?

Denne ble stilig i mine øyne, en klar 6'er!

http://www.airliners.net/open.file/801572/L/

Hoppas den dyker upp på Arlanda någon gång i framtiden. Men det kanske dröjer innan den kommer hit - London är väl första destinationen att introducera nya first och business class-produkten på.

WOW! Helt klart motsatt av filosofien "Less is more".. Men det var absolutt ikke ille. En 5`er..:up:

Malaysia Airlines er i krise og alle deres Europeiske ruter går med tap, inkl. ARN-KUL.

Last ned link i pdf format og bla ned til side 19, intressant lesning!

Malaysian turnaorund

Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Krise er midlt sagt. Hvis man leser rapporten ser man at de gaar tom for cash i July uten paafylling og de taper penger paa svaert mange ruter (blant annet alle Europa og USA rutene, se side 29)

Asiatiske selskaper begynner nå også å merke den voldsomme fremgangen til LCC'ene.
I tillegg ser man effekten av EK's enorme ekspansjon inn i de Asiatiske markedene.

Dette viser også at ruten ARN-KUL går med minus, til tross for at noen her inne hardnakket påstår at den er en suksess. :naughty:

Originally posted by MD11
Dette viser også at ruten ARN-KUL går med minus, til tross for at noen her inne hardnakket påstår at den er en suksess. :naughty:

Men dersom nesten alle MAS' ruter til Europa og USA går i minus på tross av gode bookingtall er kanskje problemet f.eks. kostnadsnivået? ARN-ruten har ifølge de med tallene meget gode bookingtall, så da dreier deg seg enten om dårlig revenue management eller altfor høye kostnader.

Jeg kan ikke noe for det, men dette høres kjent ut i forhold til en viss operatør med longhaulhuben sin i CPH. :)

Originally posted by Trety

Men dersom nesten alle MAS' ruter til Europa og USA går i minus på tross av gode bookingtall er kanskje problemet f.eks. kostnadsnivået? ARN-ruten har ifølge de med tallene meget gode bookingtall, så da dreier deg seg enten om dårlig revenue management eller altfor høye kostnader.

Jeg kan ikke noe for det, men dette høres kjent ut i forhold til en viss operatør med longhaulhuben sin i CPH. :)

Og det viser også til de grader at fulle fly ikke betyr overskudd........:sarc

Og det viser også til de grader at fulle fly ikke betyr overskudd........:sarc

Nettopp, derav min påpekning til revenue og/eller kostnadsnivå.. og sammenlikningen med våre hjemlige venner med blå haleror og røde motorer. ;)

Kanskje mer relevant aa sammenligne med situasjonen her borte for noen aar siden, naar dinosaurene begynte aa faa problemer og LCC'ene begynte aa ta av markedene. At det er langrutene og ikke de regionale rutene som skaper problemer, boer kanskje ytterligere forsterke varselsflaggene til selskapene i omraadet ettersom det er disse som holder DL, CO og deres likesinnede flytende..

Dinosaurenes siste bastion. Men ikke mye lenger naa ..... :devil

Ingen har väl påstått att Malaysian går med vinst på ARN, däremot är vi ett par stycken som ifrågasatte det PP sa om att MAS snart skulle lämna Arlanda. Nu ser det kanske ut som han får rätt, men jag kommer fortsätta kräva källor till sådana påståenden vilken flygplats eller vilket flygbolag det än gäller.

Akkja, med en ganske god innsikt i det landet, ordner det seg nok. Se på Petronas og alle andre prestisjeprosjekt.

Her blir det ordnet med ubegrenesede kapitaltilførseler inn i selskapet via et lite møte på kammerset i regjerningen inntil alt er OK. Ansikt må reddes og en stor pipeline inn i statskassa blir deyt nok, og enhver form for "riksrevisjon" blir smørt vekk med cash.

Dette er Asia, ikke resten av verden.

Originally posted by peraARN

Ingen har väl påstått att Malaysian går med vinst på ARN, däremot är vi ett par stycken som ifrågasatte det PP sa om att MAS snart skulle lämna Arlanda. Nu ser det kanske ut som han får rätt, men jag kommer fortsätta kräva källor till sådana påståenden vilken flygplats eller vilket flygbolag det än gäller.

Jeg vil meget gerne understrege at jeg aldrig har sagt at MAS er ved at nedlægge ARN ruten. Jeg har blot videregivet information som jeg har modtaget, om at ARN ruten går med underskud og at min kilde der sidder tæt på begivenhederne vurderede at US på ARN måske kunne være en medvirkende faktor til at MAS ville trække sig. På den baggrund synes jeg ikke din påstand i ovenstående PeraARN er speciel fair.

Hvad angår angivelse af kilder, så er jeg rimelig sikker på at såfremt diskusionen i dette forum udelukkende skulle baseres på offentlige tilgængelige kilder og udtaleleser så ville her blive meget stille...

Back