• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OneWorld Malaysia Airlines - status og flåte

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by PP


Originally posted by peraARN


Originally posted by MD11



Dette viser også at ruten ARN-KUL går med minus, til tross for at noen her inne hardnakket påstår at den er en suksess. :naughty:

Ingen har väl påstått att Malaysian går med vinst på ARN, däremot är vi ett par stycken som ifrågasatte det PP sa om att MAS snart skulle lämna Arlanda. Nu ser det kanske ut som han får rätt, men jag kommer fortsätta kräva källor till sådana påståenden vilken flygplats eller vilket flygbolag det än gäller.

Jeg vil meget gerne understrege at jeg aldrig har sagt at MAS er ved at nedlægge ARN ruten. Jeg har blot videregivet information som jeg har modtaget, om at ARN ruten går med underskud og at min kilde der sidder tæt på begivenhederne vurderede at US på ARN måske kunne være en medvirkende faktor til at MAS ville trække sig. På den baggrund synes jeg ikke din påstand i ovenstående PeraARN er speciel fair.

Hvad angår angivelse af kilder, så er jeg rimelig sikker på at såfremt diskusionen i dette forum udelukkende skulle baseres på offentlige tilgængelige kilder og udtaleleser så ville her blive meget stille...

Dette viser at PP har troverdige kilder med riktig informasjon. Noe som er svært viktig mener jeg:up:
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by PP


Originally posted by peraARN


Originally posted by MD11



Dette viser også at ruten ARN-KUL går med minus, til tross for at noen her inne hardnakket påstår at den er en suksess. :naughty:

Ingen har väl påstått att Malaysian går med vinst på ARN, däremot är vi ett par stycken som ifrågasatte det PP sa om att MAS snart skulle lämna Arlanda. Nu ser det kanske ut som han får rätt, men jag kommer fortsätta kräva källor till sådana påståenden vilken flygplats eller vilket flygbolag det än gäller.

Jeg vil meget gerne understrege at jeg aldrig har sagt at MAS er ved at nedlægge ARN ruten. Jeg har blot videregivet information som jeg har modtaget, om at ARN ruten går med underskud og at min kilde der sidder tæt på begivenhederne vurderede at US på ARN måske kunne være en medvirkende faktor til at MAS ville trække sig. På den baggrund synes jeg ikke din påstand i ovenstående PeraARN er speciel fair.


Fel av mig där PP, var lite dum i bollen när jag skrev det där inlägget, hade totalt glömt att det var med US-airways tråden snacket om Malaysian kom. Anyway, tycker inte vi återupptar diskussionen om källor, CPH-ARN osv igen.
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by peraARN


Originally posted by MD11



Dette viser også at ruten ARN-KUL går med minus, til tross for at noen her inne hardnakket påstår at den er en suksess. :naughty:

Ingen har väl påstått att Malaysian går med vinst på ARN, däremot är vi ett par stycken som ifrågasatte det PP sa om att MAS snart skulle lämna Arlanda. Nu ser det kanske ut som han får rätt, men jag kommer fortsätta kräva källor till sådana påståenden vilken flygplats eller vilket flygbolag det än gäller.

Vad är det som säger att PP har rätt avseende MH påståenden om att MAS ska lämna Arlanda? Hittills har ju ingen källa återgivits någonstans som specificerat just arlandalinjen. Har något nytt utöver det PP påstått tillkommit ? Fortfarande ser det ju ut som ett rykte som började hos CPH / PP och som fått spridning. Vet du något mer ?
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by ARN

Vad är det som säger att PP har rätt avseende MH påståenden om att MAS ska lämna Arlanda?

pp har aldri sagt at MH skal legge ned ARN. Bare at butikken gaar daarlig, og det har MH bekreftet selv!
Paa et forum kan man ikke alltid oppgi kilde heller .....

Hittills har ju ingen källa återgivits någonstans som specificerat just arlandalinjen.

Er ikke 'alle Europalinjene' spesifikt nok for deg ...???
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by LN-MOW


Originally posted by ARN

Vad är det som säger att PP har rätt avseende MH påståenden om att MAS ska lämna Arlanda?

pp har aldri sagt at MH skal legge ned ARN. Bare at butikken gaar daarlig, og det har MH bekreftet selv!
Paa et forum kan man ikke alltid oppgi kilde heller .....

Hittills har ju ingen källa återgivits någonstans som specificerat just arlandalinjen.

Er ikke 'alle Europalinjene' spesifikt nok for deg ...???

Nej det är inte specifikt nog eftersom dom helt naturligt går helt olika ekonomiskt.

Felet som PP gjort är att han hänvisar till en källa som gäller alla europalinjers ekonomiska ställning hos MAS. Ingen vet var i ordningen ARN-linjerna befinner sig... eller hur? Ingen har från MAS sida någonsin pratat specifikt om linjerna till ARN. PP har faktiskt givit oss alla det intrycket. Han har dessutom hänvisat till "källor" han inte kan uppge. Det är detta jag vänder mig mot. Det kan vara vilseledande ryktesspridning :naughty:
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Jeg synes det desværre at en anvender i denne tråd, er i gang med et mere eller mindre usagligt angreb på min person.

Jeg vil ikke modkommentere på disse angreb, men synes at denne tråd har taget en meget uheldig drejning som ingen kan være tjent med. Jeg vil derfor til moderatorerne anbefale at denne tråd lukkes eller en række indlæg fjernes (inklusiv mine egne) for at komme tilbage til et sagligt niveau.
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by ARN



Nej det är inte specifikt nog eftersom dom helt naturligt går helt olika ekonomiskt.

Felet som PP gjort är att han hänvisar till en källa som gäller alla europalinjers ekonomiska ställning hos MAS. Ingen vet var i ordningen ARN-linjerna befinner sig... eller hur? Ingen har från MAS sida någonsin pratat specifikt om linjerna till ARN. PP har faktiskt givit oss alla det intrycket. Han har dessutom hänvisat till "källor" han inte kan uppge. Det är detta jag vänder mig mot. Det kan vara vilseledande ryktesspridning :naughty:

pp henviser nok til en helt annen kilde som ikke har noe med linken aa gjoere. Det er mange kilder man ikke vil navngi paa et offentlig forum, og hvis du bare vil ha kalde fakta foreslaar jeg at du heller leser aarsrapporter og pressemeldinger enn forum paa internett.
Forumene er ikke offisielle kilder og er heller ikke ment for det. Paa et forum poster man meninger og rykter og det er opp til deltakerne selv hva de vil tro paa. Er man uenig saa sierman fra, men aa forlange kilder til alt som postes er 'ridicoulous'.
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

pp - jeg saa din posting etter jeg skrev innlegget over, og hvis vi ikke kommer tilbake paa sporet, er det mulig det vil bli litt redigering. ARN har tydeligvis litt problemer med aa se forskjell paa et forum og en pressemelding.
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Her er alle fakta på bordet i form av en pressemelding fra MH itself! Den sier klart og tydelig fra at ARN-KUL er ulønnsom, på lik linje med alle europeiske linjer. Så enkelt er det!

Burde ikke være vanskelig og forstå:up:
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Flyr ikke Maylasian nesten "gratis"på ARN?? Hvis det er tilfellet enda, og ruten går med godt belegg og fortsatt taper penger, så knuser de vel "vårt" SAS i dårlig økonomistyring..Men problemet er kanskje at det er for mye leisure reisende, og for lite businessreisende??
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Visst har Malaysia låga priser, särskilt på segmentet ARN - EWR. Men på linjen ARN - KUL är läget annorlunda och priserna högre.

Och du har rätt i att businessresandet sviktar på MAS-linjen på ARN. Detsamma gäller också Thais linjer till både CPH och ARN. Businessresandet i Skandinavien har gått ner kraftigt i Skandinavien senaste åren. Företagen tittar noga på sina reseutgifter numera och utbudet av lågpriser är stort.

Vi har fortfarande inga riktiga svar exakt om hur linjen går mer än att alla deras linjer till Europa går med underskott.

Vi vet ingenting om MAS operating costs på 777:an. Men vi vet att den är mycket lägre än på många andra bolag. Vi vet att personalkostnaderna är mycket lägre än på t.ex. SAS. Därför kan MAS klara sig med helt andra och mycket lägre intäktsnivåer än t.ex. SAS. Vad vi vet är att linjerna på Arlanda har mycket hög beläggning. Vi vet att flygavståndet blev kortare via ARN än via DXB, så för genomgående resande till EWR är de operativa kostnaderna lägre. I övrigt vet vi som sagt ingenting... Hittills har vi inte sett några siffror...

Så om linjen blir kvar eller inte vet vi egentligen ingenting om.
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Havde egentlig tænkt mig at jeg ikke ville kommentere yderligere på denne sag, men jeg må tilstå at jeg er decideret målløs :wow:

Det virker som nogen her er i gang med at overbevise sig selv om at MAS har succes på ARN, hvilket desværre udmønter sig i et angreb på mig og fremførelse af forkerte påstand.

Hverken jeg selv eller andre i dette forum har så vidt jeg ved påstået at MAS nedlægger ruten til ARN. Diskussionen har gået på at linjen til ARN er ulønsom, hvilket er et faktum der siden er blevet bekræftet. Længere er historien ikke og det vil man også se hvis man læser hvad der står sort på hvidt...

Jeg kan desuden ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af at sprede falske rygter om MAS' situation på ARN. Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by PP


Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Vi vet inte om linjen läggs ner. Kanske ? Kanske inte ? Personligen tror jag det är svårt att konkurrera med Thai som är med i Star Alliance och som trafikerar både CPH og ARN. Jag tror medlemsskap i Star Alliance är en stor fördel på den skandinaviska marknaden, särskilt om man vill ha en del av businessresandet.
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by PP


Havde egentlig tænkt mig at jeg ikke ville kommentere yderligere på denne sag, men jeg må tilstå at jeg er decideret målløs :wow:

Det virker som nogen her er i gang med at overbevise sig selv om at MAS har succes på ARN, hvilket desværre udmønter sig i et angreb på mig og fremførelse af forkerte påstand.

Hverken jeg selv eller andre i dette forum har så vidt jeg ved påstået at MAS nedlægger ruten til ARN. Diskussionen har gået på at linjen til ARN er ulønsom, hvilket er et faktum der siden er blevet bekræftet. Længere er historien ikke og det vil man også se hvis man læser hvad der står sort på hvidt...

Jeg kan desuden ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af at sprede falske rygter om MAS' situation på ARN. Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Er du ikke litt overfølsom nå PP? Man må da på et forum få lov til å ha litt frisk meningsutveksling? Ikk'?

BF:cool2
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by Bizflyer


Originally posted by PP


Havde egentlig tænkt mig at jeg ikke ville kommentere yderligere på denne sag, men jeg må tilstå at jeg er decideret målløs :wow:

Det virker som nogen her er i gang med at overbevise sig selv om at MAS har succes på ARN, hvilket desværre udmønter sig i et angreb på mig og fremførelse af forkerte påstand.

Hverken jeg selv eller andre i dette forum har så vidt jeg ved påstået at MAS nedlægger ruten til ARN. Diskussionen har gået på at linjen til ARN er ulønsom, hvilket er et faktum der siden er blevet bekræftet. Længere er historien ikke og det vil man også se hvis man læser hvad der står sort på hvidt...

Jeg kan desuden ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af at sprede falske rygter om MAS' situation på ARN. Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Er du ikke litt overfølsom nå PP? Man må da på et forum få lov til å ha litt frisk meningsutveksling? Ikk'?

BF:cool2

Jag tycker vi går tillbaka till tråden igen...

Malaysia har en del att göra för att få linjerna till Europa lönsamma. Där är Arlandalinjen en av många.

Men om vi nu tar arlandalinjen igen... Det är ju givet att turistresandet är starkt till Malaysia. Men det gäller nu för Malaysia att också få en del av businessresandet. Det är som jag nämnde svårt att konkurrera med Thai på linjerna till fjärran östern eftersom dom dels går 6 dagar per vecka på ARN och dagligen i CPH. Malaysia går bara 3 ggr per vecka. Dessutom är konkurrensen på nordatlanten stenhård från Arlanda.

Mitt intryck är att Malaysia successivt förbättrat servicen de senaste åren och därvid fått ett bättre rykte. Erfarenheter från linjen på Stockholm verkar bekräfta detta. Nu gäller det för Malaysia att nå ut med detta till resenärerna.

Ett bättre yieldmanagement kanske också vore bra med justering av priser m.m.
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by ARN


Originally posted by Bizflyer


Originally posted by PP


Havde egentlig tænkt mig at jeg ikke ville kommentere yderligere på denne sag, men jeg må tilstå at jeg er decideret målløs :wow:

Det virker som nogen her er i gang med at overbevise sig selv om at MAS har succes på ARN, hvilket desværre udmønter sig i et angreb på mig og fremførelse af forkerte påstand.

Hverken jeg selv eller andre i dette forum har så vidt jeg ved påstået at MAS nedlægger ruten til ARN. Diskussionen har gået på at linjen til ARN er ulønsom, hvilket er et faktum der siden er blevet bekræftet. Længere er historien ikke og det vil man også se hvis man læser hvad der står sort på hvidt...

Jeg kan desuden ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af at sprede falske rygter om MAS' situation på ARN. Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Er du ikke litt overfølsom nå PP? Man må da på et forum få lov til å ha litt frisk meningsutveksling? Ikk'?

BF:cool2

Jag tycker vi går tillbaka till tråden igen...

Malaysia har en del att göra för att få linjerna till Europa lönsamma. Där är Arlandalinjen en av många.

Men om vi nu tar arlandalinjen igen... Det är ju givet att turistresandet är starkt till Malaysia. Men det gäller nu för Malaysia att också få en del av businessresandet. Det är som jag nämnde svårt att konkurrera med Thai på linjerna till fjärran östern eftersom dom dels går 6 dagar per vecka på ARN och dagligen i CPH. Malaysia går bara 3 ggr per vecka. Dessutom är konkurrensen på nordatlanten stenhård från Arlanda.

Mitt intryck är att Malaysia successivt förbättrat servicen de senaste åren och därvid fått ett bättre rykte. Erfarenheter från linjen på Stockholm verkar bekräfta detta. Nu gäller det för Malaysia att nå ut med detta till resenärerna.

Ett bättre yieldmanagement kanske också vore bra med justering av priser m.m.

Marknadsföring och reklam är en viktig del. Har man gjort reklam för sin businessclass produkt hos företagen i Sverige och Skandinavien?
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by Alf

Marknadsföring och reklam är en viktig del. Har man gjort reklam för sin businessclass produkt hos företagen i Sverige och Skandinavien?

Nej, inte någonting i svensk press egentligen mer än första veckan dom flög. Det är ju en brist...
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Meget sjelden og se annonser for TG i avisene også. MEN de er så godt innarbeidet i markedet, både hos privatfolk og reisebyråene. MH må "smøre" byråene mer:up:
 
Replying to Topic 'Malaysia Airlines'

Originally posted by Trety


Originally posted by MD11
Og det viser også til de grader at fulle fly ikke betyr overskudd........:sarc

Nettopp, derav min påpekning til revenue og/eller kostnadsnivå.. og sammenlikningen med våre hjemlige venner med blå haleror og røde motorer. ;)

Er nok revenue som er problemet. Hvis du leser gjennom rapporten vil de se at de har ett kostnadsnivaa langt lavere enn sine naermeste konkurenter, men samtidig er ogsaa inntektene per passasjer kilimeter ogsaa langt lavere
 
Gode nyheter fra hovedkontoret i KUL, tredje kvartal var rekordbra og hittil i år er net profit på MYR610 millioner, beste i MAS sin historie! Ser ut som om de nye kostene og turnaroundplanen fungerer.

Malaysia Airlines reports Record Profit for Q307 (Net Profit increases by 52% to RM364 million)

Subang: Malaysia Airlines reported a record net profit of RM364 million for the 3rd quarter ended 30 September 2007, up 52% from a year earlier, boosted by strong passenger demand and sustained yield improvement.

This brings Malaysia Airlines' net profit from January to September 2007 to RM610 million, the highest profit in its 60 year history. Its previous highest annual profit of RM460 million was recorded in 2004. Even with the Q407 result still to be included, Malaysia Airlines has already surpassed its 2004 record.

Operating profit was up by 254% from RM101 million a year ago to RM358 million, as strong demand pushed the passenger load factor to 74.1% with passenger revenue increasing 12% to RM2.46 billion while yield rose 7% to 27.1 sen per revenue passenger kilometer (RPK). There was also gain from re-leasing of aircraft.

Malaysia Airlines' continuous profit improvement is due to the implementation of its Business Turnaround Plan (BTP). The 3rd quarter net profit is the best so far since the launch of the Plan. It is an improvement by RM124 million from the same quarter of 2006 which registered the first profit of RM240 million after the launch of its Plan in February 2006.

This also marks the airline's 5th successive net profit quarter since the launch of the BTP.

Just 9 months into the 2007 financial year, Malaysia Airlines already beat its own forecast on 3 counts:
• Registering an impressive RM133 million profit in the first quarter to exceed its full year target of RM50 million profit
• Achieving a cumulative profit of RM610 million for the first 3 quarters to overtake its stretch target of RM300 million for the full financial year.
• Exceeding even its BTP target of RM500 million profit for 2008.

Pleased with the Q307 financial performance, Malaysia Airlines' Managing Director/CEO Dato' Sri Idris Jala said, "This is indeed a very encouraging development as we have now achieved our BTP profit target one year earlier than originally scheduled. We managed to reach this pole position at a much quicker pace, through the sheer determination and dedication of our employees who rose to the challenge for the success of the BTP.

“This was also greatly assisted by the confidence shown by our shareholders and most importantly, our customers who consistently patronized our 5-star airline products and services. Malaysia Airlines is proud to be one of the elite 5-Star airlines in the world along-side Singapore Airlines, Cathay Pacific, Qatar Airways and Asiana. More and more passengers are flying on Malaysia Airlines as our seat factor has increased from 69% last year to 74% in Q307.”

Jala also said, "We have indeed made tremendous progress, achieving an increase in operating profit of almost 650% from the RM48 million reported in the 2nd quarter this year. In addition, over the last 18 months, we have made radical changes in the way we are operating, simplifying processes to reduce expenses whilst investing in enhancements to our product and services to maintain our position as a 5-star airline and the preferred carrier of customers. These changes have made us much, much more competitive and efficient, but there is more to be done.”

"We now have 426 ongoing initiatives for improving our products and services to further bring down our costs across the network by another 10% by the next financial year. This action by itself will translate into a cost saving of RM1 billion, that will give us greater flexibility and options to grow, build and expand our business," he added.

For the year to date ending 30 September 2007, Malaysia Airlines’ net profit of RM610 million is a significant improvement over its RM258 million in losses for the corresponding period last year.

Overall revenue increased 15% to RM11.14 billion from RM9.66 billion, with passenger revenue increasing 14%. Yield increased 11%, while seat factor rose 2 percentage points to 71.7%.

Having reaped the benefits of the Alpha and Omega projects where yield has improved, Malaysia Airlines introduced a number of initiatives under Project Delta which will again provide more cost savings. The national carrier is also focused on improving its internet capability and sales penetration to reduce its GDS (Global Distribution Systems) charges which also take up a large part of its operating cost.
In addition, the airline is taking on more 3rd party work to optimize available resources at Engineering & Maintenance, and increase its capability as a major facility in the country for Maintenance, Repair & Overhaul (MRO).

The airline's subsidiary, Firefly is now flying out of Subang after obtaining Government approvals to operate from this airport, Johor Baru and Kota Kinabalu in addition to Penang. With the approvals, Firefly will be expanding to serve a total of 60 domestic and regional routes.

Looking forward, Jala said, "The oil price has reached the highest levels that mankind has ever experienced and it will negatively impact the financial performance of all airlines. In January 2007, SIN Jet was US$69.7 per barrel and it has gone up to US$115.00 per barrel. The 4th quarter is seasonally the strongest and we are already experiencing very strong bookings. However, our performance will be dampened by the impact of higher oil price like all other airlines.

“Bracing ourselves for tough times, we are continuously building the foundation to adapt ourselves to the needs of the immediate future. We have seen and read of many full service airlines that have buckled down because the competition was too great and costs were out of control. We are taking the cue from these painful examples and are working in a united manner, maximizing on every single opportunity to take the company to yet even greater heights of financial and operational success," he added.

For more information, members of the media can contact:
Malaysia Airlines
Anbarasu.S
Mobile: 019 2224 952
Phone: 03 7840 3884
Email: arasu@mas.com.my
 
Back
Top