Det er avhenging av en rekke parametre, som temperatur, lufttrykk, baneforhold osv... Dersom man bruker 22k og en Tass på 60 grader så gir det rett i underkant av 83% n1 ved takeoff, dersom man bruker 26k og ingen Tass gir det ca 98% n1. Dette er regnet på gardermoen 01L, tørr bane, std trykk, std temp og med flap 5.
Som du ser er det ganske store variasjoner på n1, men på "vanlige" dager bruker vi skjelden mer enn 22k. Dette forutsatt at man har muligheten til å derate da..
Håper det var en ok forklaring![]()
Tass er temperature assumed thrust reduction, der man "lurer" motorene til å tro at det er en annen temp enn hva det faktisk er...
På masjhøyde kan det også variere, men ca mellom 83 og 90 avhengig av høyde, vekt og fart...veldig ca
Som sagt, det kan variere men mellom 83 og 89 sånn omtrent...
Maksfart for en 737-800 er svjv ca 0.80 mach.
Du har selvsagt en viss RPM på N1 og N2, men den oppgis som nevnt i % til cockpit. Sikkert noen motorfolk her som har svar på spm. ,men N2 ligger vel kanskje på 8-15000 RPM tenker jeg. Avhengig av størrelsen på motoren. Mindre motorer har høyere turtall. Modellturbiner kommer opp i over 100000.
Også thrust i % av max ved marsjfart/høyde er intressant![]()
Dette regner jeg med er % av full thrust ?
Men turtall, omdreininger pr. minutt ?
Dette regner jeg med er % av full thrust ?
Men turtall, omdreininger pr. minutt ?
Resten er vel godt forklart av de andre og Dag (Viking) sitt innlegg viser godt hvor lite man har igjen av sea-level max takeoff ved cruise. Dette er selfoelgelig en funksjon av tynnere luft og hastigheten paa flyet...![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.