Maitallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Stockholm-Arlanda i mai
Totalt: 1 436 969 passasjerer (-16%)
Innenriks: 363 660 passasjerer (-25%)
Utenriks:1 073 309 passasjerer (-13%)

12 måneders rullerende tall for mai
Totalt: 16 975 696 passasjerer (-8%)
Innenriks: 4 302 088 passasjerer (-16%)
Utenriks:12 673 608 passasjerer (-5%)

Dette er forøvrig første gang under 17 millioner på lang lang tid, men det er mye mer nedgang igjen før det er 31. desember - og det ligger nå stabilt mot et slutt-tall på 15,3 millioner for året 2009.

Pressemelding fra LFV: http://www.lfv.se/sv/LFV/press/Pressmeddelanden/Minus-15-procent-i-maj/
 
Raset forsätter på ARN, men var ngt annat väntat?

Nei, men jeg hadde håpet på det motsatte. Arlanda er en flyplass som er svært dyktige på å tiltrekke seg selskaper og tilby sine kunder et variert og tett tilbud med et godt utvalg av flyselskaper. Det er derfor synd at det smeller så hardt for Arlanda.

Når det er sagt, hadde Arlanda i 2008 den nest største prosentvise fremgangen i mai for hele året. Det var også over dobbel så stor fremgang som CPH og mer enn 6 ganger større fremgang enn for Osl i samme måned.
Når man klatrer høyest faller man også lengst om det er noen trøst jikswoboB:)
 
Nei, men jeg hadde håpet på det motsatte. Arlanda er en flyplass som er svært dyktige på å tiltrekke seg selskaper og tilby sine kunder et variert og tett tilbud med et godt utvalg av flyselskaper. Det er derfor synd at det smeller så hardt for Arlanda.


OSL och CPH och resten av de europeiska storflygplatserna är lika mycket drabbade. Är också övertygad om att nya flygbolag även i framtiden kommer vilja börja flyga till Stockholm. Att inrikesflyget i synnerhet minskar är ingen bomb - LFVs prognoser har länge förutspått denna utvecklingen.
 
Jo det gör man, men substituten till flyget tar andelar och har gjort det i många år. 2001 tror jag var året antalet inrikespassagerare toppade på ARN, därefter har det gått utför.
 
Det er jo ikke så rart at innenriksflygningen i Sverige faller, de har jo faktisk et veinett og tognett i europeisk toppklasse..
 
Helt uten dramatikk har tallene for OSL blitt frigitt og de er:
OSL mai 2009 - 1 524 780 passasjerer som er en nedgang fra forrige år på -10,6%.

Da får vi bare smøre oss med tålmodighet når det gjelder CPH.
 
Jag gissar på ett tapp kring 8-9 % för CPH ? All denna nya lågpristrafik måste väl börja ge lite resultat.
 
Fortsatt kraftig tilbakegang for utenriks trafikken fra Osl med hele -15,6%.
Med disse tallene har Osl til nå en kraftigere prosentvis tilbakegang i internasjonal trafikk enn Arlanda.

Lyspunktet er at optimismen er tilbake i det norske markedet. Innenrikstrafikken har bare en tilbakegang på 4,7% mot opp mot 18% tidligere i år. Jeg tror det vil som smått smitte over på den internasjonale trafikken fra Osl når vi nå møter sommeren.

Folk har igjen begynt å fly!
 
Da får vi håpe at kurven er i ferd med å flate ut fra CPH også. Det er tings som tyder på dette om man titter bak tallene.

Utenriks
Osl har i mai den største prosentvise tilbakegangen av de tre flyplassen målt i antall passasjerer for mai måned. Etter mine beregninger kan Osl og CPH vise til identisk prosentivis tilbakegang i antall reisende til nå i år (jan - mai) med -14,6%. Arlanda har den laveste tilbakegangen sammen med Helsinki Vantaa.

Innenriks
CPH ser ut til å ha moderert fallet, imens trafikken fra Osl er i ferd med å ta seg opp til samme nivå som i sommermånedene for 2008. Arlanda har desverre fortsatt meget stygg tilbakegang og det er dette som gjør at flyplassen til nå i år har den største totale tilbakegangen. det samme gjelder for Vantaa.

Transfer
SAS skal få seg en utfordring med Core SAS, dersom dette betyr at trafikken skal igjennom Kastrup. Flyplassen viser tegn til bedre tall på alle områder bortsett fra transfer trafikken som for mai har den største nedgangen for hele 2008 med -23,3%.


Mai 2008 var den eneste måneden for hele året at ARN hadde flere reisende enn Osl. I år Osl størst av de to i mai. Fra jan - mai i 2008 hadde CPH i overkant av 864.000 reisende mer enn Osl. I år er dette redusert til 553.000 reisende. Det betyr at CPH har en reduksjon i forhold til OSl på hele 36% for året til nå.
 
Last edited:
Back
Top