Må si nei til nye flyruter

Re: Må si nei til nye flyruter

At kapasiteten er full i peak hours er det ganske vanlig rundtomkring i verden
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Stemmer det. Ikke fullt så vanlig at en når 200% av kapasiteten før en i det hele tatt vurderer å bygge ut derimot.
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Blir bra når BGO får sin etterlengte utbygging, det trengs virkelig. Man bør ikke være surmaget om det er fullt i -peak hours. Hadde vært ille om man aldri nådde opp til høydetopper som dette for da ville det aldri kommet på tale med utbygging :stir
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Hehe, men da kan man jo løse problemet med å lage to peak hours :D
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Stemmer det. Ikke fullt så vanlig at en når 200% av kapasiteten før en i det hele tatt vurderer å bygge ut derimot.

Nå er det vel slik at man må vurdere offentlig finansierte prosjekter opp mot hverandre, så det betyr at man kan få slike utslag. Alternativt, spise av pensjonsfondet slik at våre barn må betale ekstra mye i skatt for å finansiere vår fremtidige pensjon, eller øke skattene. Det sistnevnte har sikkert ingen noe i mot...;)
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Alternativt, spise av pensjonsfondet slik at våre barn må betale ekstra mye i skatt for å finansiere vår fremtidige pensjon, eller øke skattene. Det sistnevnte har sikkert ingen noe i mot...;)

Dette er jo bare tull. BGO har et årlig overskudd som ikke ligger langt unna det hele denne utbyggingen koster. Nå kan dere selvsagt begynne å snakke om en mengde andre flyplasser som må holdes i live, men det er politikk, og et valg om hvor pengene kommer fra, og har ingenting med inntjeningen til BGO å gjøre. Så det så. :)
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Dette er jo bare tull. BGO har et årlig overskudd som ikke ligger langt unna det hele denne utbyggingen koster. Nå kan dere selvsagt begynne å snakke om en mengde andre flyplasser som må holdes i live, men det er politikk, og et valg om hvor pengene kommer fra, og har ingenting med inntjeningen til BGO å gjøre. Så det så. :)

Det er klart at dette ikke bare er tull. Hva BGO isolert sett har av overskudd er jo iallefall delvis relatert til det eksisterende flyplassnettverket som Avinor holder liv i. Uten andre flyplasser blir det mindre trafikk også til BGO, TRD osv. Hver flyplass opererer vel ikke som et selvstendig profittsenter, om jeg har forstått dette rett? Det var ikke ment som en kritikk av utbyggingen, men som en forklaring på hvorfor slikt ikke alltid skjer selv om de lokale mener det er åpenbart at det burde skje.:)
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Synd at vi går glipp av bedre rutetilbud pga plassmangel, noen som har et snev av anelse hvilke ruter det kan dreie seg om?
 
Re: Må si nei til nye flyruter

BGO kan jo velge å gjøre slik som på Norwich International Airport (NWI) i UK. Der må hver enkelt som flyr fra flyplassen betale en sum til utviklingsfondet (Airport Development Fee), og dette betaler den enkelte direkte til flyplassen enten på automat eller fra desember i år også kan betales over Internet. Billetten for ADF forevises i sikkerhetskontrollen, og uten blir en avvist. Likheten med bomstasjoner på norske veier er stor, og for de som lurer på hvor mye en må betale så er det £5 frem til nyttår og etter øker det til £10 for voksne.

En variant til dette er allerede gjennomført her i Norge, og det var forlengelsen av rullebanen på HAU hvor lokale bedrifter på Haugaland sørget for å stille penger til disposisjon for hele prosjektet.

Da er det bare å spytte i hendene for bergenserne for å få til en ny terminal raskere.
 
Re: Må si nei til nye flyruter

BGO kan jo velge å gjøre slik som på Norwich International Airport (NWI) i UK. Der må hver enkelt som flyr fra flyplassen betale en sum til utviklingsfondet (Airport Development Fee), og dette betaler den enkelte direkte til flyplassen enten på automat eller fra desember i år også kan betales over Internet. Billetten for ADF forevises i sikkerhetskontrollen, og uten blir en avvist. Likheten med bomstasjoner på norske veier er stor, og for de som lurer på hvor mye en må betale så er det £5 frem til nyttår og etter øker det til £10 for voksne.

Nå ligger jo flyplassavgiftene allerede inne i prisen på flybilletten da. Å kreve inn avgifter på flyplassen gjør jo bare ting mer uoversiktlig for passasjerene. Er jo en del steder i verden hvor flyplassavgifter avkreves slik, men i Norge anses det nesten som litt "primitivt" å gjøre det på denne måten ;)
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Nå ligger jo flyplassavgiftene allerede inne i prisen på flybilletten da. Å kreve inn avgifter på flyplassen gjør jo bare ting mer uoversiktlig for passasjerene. Er jo en del steder i verden hvor flyplassavgifter avkreves slik, men i Norge anses det nesten som litt "primitivt" å gjøre det på denne måten ;)

Men man må være primitive for å komme lenger frem i køen. Det nytter slettes ikke å stå der med hendene i lomma å prate ... men slik er det med bergensere, man har ingen problemer med å høre dem :p
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Om noen skulle ha fått mistanke om dette tdligere, så blir det nå bekreftet: Kapasiteten på BGO er sprengt i peak-hours.

Men hvis man sammenligner med OSL som ligger langt under 2x kapasitet, er egentlig BGO sjokkerende romslig med tanke på antall PAX. Vil selvsagt ha en utvidet terminal asap, men det er ganske synlig at man beregnet mer fasiliteter og plass pr. pax før enn nå.


Det er klart at dette ikke bare er tull. Hva BGO isolert sett har av overskudd er jo iallefall delvis relatert til det eksisterende flyplassnettverket som Avinor holder liv i. Uten andre flyplasser blir det mindre trafikk også til BGO, TRD osv. Hver flyplass opererer vel ikke som et selvstendig profittsenter, om jeg har forstått dette rett? Det var ikke ment som en kritikk av utbyggingen, men som en forklaring på hvorfor slikt ikke alltid skjer selv om de lokale mener det er åpenbart at det burde skje.:)

Selvsagt er det en del av det større bildet, men jeg skulle allikevel tro at det økonomisk sett var bedre å bygge ut før man må si nei til videre økning. Dette ville vært ekstra inntekter til å videreføre og oppgradere flyplasser i langtvekkistan.

Nå er det imidlertid ikke uvanlig at østlige deler av Norge får høyere prioritet enn vest når det skal deles ut penger. Dette er jo samme tendens som tilskuddet for kollektiv, hvor ca 45% av Oslo sine utgifter dekkes av staten mens Bergen sin andel er ca 25%.
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Selvsagt er det en del av det større bildet, men jeg skulle allikevel tro at det økonomisk sett var bedre å bygge ut før man må si nei til videre økning. Dette ville vært ekstra inntekter til å videreføre og oppgradere flyplasser i langtvekkistan.

Nå er det imidlertid ikke uvanlig at østlige deler av Norge får høyere prioritet enn vest når det skal deles ut penger. Dette er jo samme tendens som tilskuddet for kollektiv, hvor ca 45% av Oslo sine utgifter dekkes av staten mens Bergen sin andel er ca 25%.

Fordelingen av samferdselspengene kjenner jeg veldig lite til, men det du skriver vil ikke overraske meg. Hva angår utbygging eller ikke så er det vel ikke nødvendigvis slik at det er fornuftig i det store bildet og dimensjonere alle flyplasser etter etterspørselen i peak periodene. Det blir fort veldig mye pengebruk.

I artikkelen det vises til i første post så ser jeg vel egentlig ikke annet enn selvfølgeligheter fra SAS og Norwegian, og ser ikke akkurat at det er noen konkrete planer som er lagt på hyllen på grunn av manglende kapasitet (kanskje annet enn SAS sitt ønske om å tilby sine passasjerer bedre fasiliteter - jeg antar man her tenker på lounge osv.). Det er imidlertid godt mulig at jeg leste gjennom artikkelen litt fort...:)
 
Re: Må si nei til nye flyruter

I artikkelen det vises til i første post så ser jeg vel egentlig ikke annet enn selvfølgeligheter fra SAS og Norwegian, og ser ikke akkurat at det er noen konkrete planer som er lagt på hyllen på grunn av manglende kapasitet (kanskje annet enn SAS sitt ønske om å tilby sine passasjerer bedre fasiliteter - jeg antar man her tenker på lounge osv.). Det er imidlertid godt mulig at jeg leste gjennom artikkelen litt fort...:)

For å være helt ærlig tror jeg nok at du har helt rett her.. Jeg tviler på at Emirates eller Singapore har planer om en rute til Bergen, men vi kan nok anta at økte domestic-frekvenser også vil medføre økte inntekter for Avinor.

Jeg har som grunnprinsipp å anta at høvdingene har bedre innsikt i totalbildet enn meg, men akkurat innenfor infrastruktur blir jeg allikevel sjokkert over manglende leveranseevne. I alle tilfeller innenfor luftfart starter utvidelser flere år for sent, og jeg er ganske sikker på at den totale kostnaden for PAX sitt effektivitetstap er vesentlig. For min del betyr det 30-60 minutter mindre effektiv arbeidstid hver dag i Oslo grunnet køer, fjernpark og venting på gate ...og det er mange pendlere
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Nå er det jo Bergen, så da blir det vel bomstasjon på Yankee, da. :)
 
Re: Må si nei til nye flyruter

Artikkelen sier ikke noe nytt. BGO har vaert slot-controlled i flere ar, som er den mest tydelig signal at kapasitaeten er sprengt. Derfor blir det regulert slik at det brukes pa best mulig mate og ingen bare reserverrer slots uten a fly disse og dermed faktisk senker total-kapasitaeten.

Peak-hour demand er alltid umettelig. Dersom man vil alltid planlegge en flypass etter peak-hour demand alene, sa far man gigantiske investerings-summer. Likevel blir det planlagt meget naer forvented peak-hour demand. Likevel bör man ogsa si at man alltid bommer med dette. Fordi luftfarten er en syklist industri. Vi opplever oppgangen i begynnelsen av syklus, sa nar vi kapasitaetsgrenser ved climax og da vi planlegger og bygger, sa er vi alrede i nedturen av syklus. Og siden man bruker offentlige penger for det meste, er det ikke forsvarlig a bygge luftslotter som koster milliarder, ikke bare i bygg, men ogsa seinare da man skal vedlikeholde dette infrastruktur.

Sa selv om BGO nar na ikke i 7.00 til 8.30 tida slots, sa er det ikke nedgangen for flyplass. Over sikt ma en utbygging skje, men det har mere tid enn mange tror. Fordi vi ser na slutten av veksten i dette syklus og dermed vil behov for slots i de neste arene falle litt.
 
Back
Top